• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129573
+
-

پرتاب تاریخی چین برای ایستگاه فضایی مستقل

فضانوردان چینی در رقابت با آمریکا هیچ‌وقت مهمان ایستگاه فضایی بین‌المللی نبوده‌اند و اکنون با پرتاب موفق ماژول اصلی قدم مهمی برای ساخت ایستگاه فضایی مستقل برداشته‌اند

پرتاب تاریخی چین برای ایستگاه فضایی مستقل

زهرا خلجی- خبر‌نگار

اولین قدم بلند برای ساخت ایستگاه فضایی چین روز پنجشنبه با پرتاب موفقیت‌آمیز ماژول اصلی از سایت پرتابی ونچانگ به فضا، برداشته شد. چین مدت‌هاست جایی در برنامه‌های فضایی ایستگاه فضایی بین‌المللی ندارد و همین امر نیز آنها را به فکر ساخت یک ایستگاه مستقل انداخت. به گزارش سی ان ان، بیش از 2دهه ایستگاه فضایی بین‌المللی به تنهایی در فاصله 420کیلومتری از زمین، پذیرای 200فضانورد از 19کشور مختلف است. اما حالا نقش این ایستگاه به‌عنوان تنها مکان حضور انسان در فضا، محققان علمی و آزمایش برای کشفیات آینده فضایی در حال پایان است. ماژول اصلی هم‌اکنون بزرگ‌ترین وسیله نقلیه فضایی ساخته شده توسط چینی‌هاست که توسط موشک March-5B به مدار پایینی زمین پرتاب شد و نخستین اقدام چینی‌ها برای ساخت ایستگاه مخصوص به ‌خود در 2سال آینده به‌حساب می‌آید. روسیه نیز گفته است در سال2025 پروژه ایستگاه فضایی را ترک خواهد کرد و تمرکزش را برای ساخت ایستگاه فضایی خود معطوف می‌کند که احتمالا در سال2030 عملیاتی می‌شود.

فرایند ساخت ایستگاه فضایی چین
البته ایستگاه فضایی چینی‌ها به‌صورت یکپارچه پرتاب نمی‌شود، بلکه با سرهم کردن چند ماژول که در زمان‌های مختلف پرتاب می‌شوند تشکیل می‌شود. رسانه‌های چینی مدعی هستند که این ایستگاه تا پایان سال2022 به‌طور کامل عملیاتی می‌شود.
طبق گفته شرکت علوم و فنون هوافضای چین(CASC) ماژول اصلی در کل 16.6متر طول دارد و حداکثر قطر آن 4.2متر و فضای زندگی در آن نیز 50مترمکعب است. انتظار می‌رود که این ایستگاه 10سال مورد استفاده قرار بگیرد که احتمال دارد به 15سال نیز برسد. برای این ایستگاه که قرار است درنهایت تیانگونگ نام بگیرد 11پرتاب شامل 4ماموریت با خدمه و 4ماموریت باری برای 2 سال آینده برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود نخستین ماموریت با خدمه فضانورد در ژوئن امسال انجام شود که 3فضانورد را برای 3‌ماه به مدار می‌فرستد در این مدت سیستم پشتیبانی از زندگی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. البته این ایستگاه به بزرگی ایستگاه فضایی بین‌المللی نخواهد بود، بلکه در حدود یک پنجم اندازه آن و شبیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی میر روسیه خواهد بود که بین سال‌های1986تا2001 عملیاتی شد، اما هدف این است که بتواند برای مدت طولانی توسط فضانوردان اشغال شود. گو ایدونگ، دانشمند ارشد چینی در این‌باره می‌گوید: ما نمی‌خواهیم در بحث اندازه با ایستگاه فضایی بین‌المللی رقابت کنیم. تیانگونگ به محض تکمیل شدن شکل T خواهد گرفت و ماژول تیانه در وسط و ماژول‌های آزمایشگاهی در اطراف آن خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید