• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129572
+
-

برپایی بیمارستان‌ صحرایی در 8 استان

تاکنون بیمارستان صحرایی در ‌استان‌های قزوین، البرز، بوشهر، زنجان، اردبیل، کرمان، تهران و اصفهان را‌ه‌اندازی شده است

پیگیری
برپایی بیمارستان‌ صحرایی در 8 استان


حمیده پازوکی ـ خبرنگار

نقشه تقسیم‌بندی استان‌های کرونایی تغییر کرده است، بعضی استان‌ها نارنجی و زرد شده‌اند، اما این رنگ‌های فریبنده به‌معنای بهبود اوضاع نیستند. آمار بستری روزانه در کشور پس از گذشت چند هفته از آغاز موج چهارم ابتلا به کووید-19 هنوز حدود 3هزار نفر و آمار فوت هم شوربختانه همچنان 3رقمی است.
با گذشت 10روز از اردیبهشت خبر از ساخت بیمارستان‌های صحرایی جدیدی در کشور به گوش می‎رسد. هفته گذشته یک بیمارستان صحرایی 120تختخوابی که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی آن را ساخته است در مجاورت بیمارستان الزهرا(س) اصفهان به بهره‌برداری رسید. امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی همچنین از نیروی زمینی خواست 5بیمارستان صحرایی دیگر از این نوع در کشور بسازد تا درصورت نیاز، بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجه نشوند.
تقریبا 2هفته قبل بود که همشهری در گزارشی سراغ موضوع بیمارستان‌های صحرایی رفت. این گزارش نشان داد که استان‌های بسیاری در کشور نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی دارند و بعضی شهرها نیز ایجاد آن را آغاز کرده‌اند. قزوین، البرز، بوشهر، زنجان و اردبیل استان‌هایی هستند که پیش از این بیمارستان صحرایی برپا کرده بودند.

ادامه ساخت بیمارستان صحرایی
به جز بیمارستان صحرایی تازه‌ساز اصفهان، بیمارستان 99تختخوابی و سیار احسان در تهران، بیمارستان صحرایی با ظرفیت 60تخت در شهر اردبیل و یک بیمارستان صحرایی در مرکز آموزش 05 شهید گنجوئی کرمان در این مدت ساخته شده است؛ رویدادهایی که نشان می‎دهد نیاز به ساخت بیمارستان صحرایی در کشور باز هم وجود دارد.
در اردبیل تا 10اردیبهشت 78نفر بستری جدید ثبت شده است و هم‌اکنون 544نفر هم در بیمارستان‌های این استان بستری هستند. آمار 2هفته قبل از اردبیل نشان می‎دهد که آن زمان بستری روزانه در این استان حدود 106نفر بوده است و بیماری در استان روندی کاهشی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره وضعیت استان به همشهری می‌گوید: بستری‎ها در استان در حال کم شدن است به‌خصوص در اردبیل که نیمی از مردم استان هم در آن زندگی می‌‎کنند. در سایر شهرها هم این روند ادامه دارد، اما رنگ شهرها هنوز قرمز است و شرایط تا عادی‌شدن
فاصله دارد.
«شهرام حبیب‎زاده» درباره ساخت بیمارستان صحرایی در این استان هم اظهار می‌کند: ساخت بیمارستان صحرایی در اردبیل با 2هدف انجام شد، یکی اینکه برپایی آن می‌توانست بحرانی بودن شرایط را به شهروندان گوشزد کند و دوم آنکه می‌خواستیم در شرایط اضطراری آمادگی خود را حفظ کنیم و با کمبود تخت مواجه نشویم.
به‌گفته مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان آخرین آمار کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تا 10اردیبهشت نشان می‌‎دهد بستری قطعی در این استان ۵۴۰نفر و بستری‌های جدید این استان ۸۶نفر است. 2هفته قبل در کرمان بستری روزانه‌ حدود 50نفر بود و افزایش بستری‌ها نشان می‌‎دهد این استان ممکن است با شرایط دشوارتری مواجه شود.
تماس همشهری با علوم‌پزشکی چهارمحال‎وبختیاری، هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد، آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه هم نشان داد روند ابتلا به این بیماری در این استان‌ها کاهشی است و هر روز تعداد بیماران کمتری در این استان به بستری نیاز دارند. این استان‌ها در شرایط فعلی نیازی به ساخت بیمارستان صحرایی ندارند، اما با کمین کرونای آفریقایی و هندی پشت مرزهای کشور معلوم نیست شرایط به چه سویی خواهد رفت و بحران تا کجا ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید