• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129532
+
-

داستان عجیب زندگی متولی آستان امامزاده صالحع

از رینگ بوکس تا گروه جهادی گمنام

از رینگ بوکس تا گروه جهادی گمنام

مرضیه موسوی

  همه عشق و علاقه‌اش ورزش بوکس بود. فیلم تمریناتش با حریفانی مانند امیر علی اکبری طرفداران زیادی داشت. یک تصمیم آن هم در شب مسابقات بوکس مسیر زندگی «احسان بی‌آزار تهرانی» را عوض کرد: «از 14 سالگی ورزش بوکس را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم. عاشق محمدعلی کلی بودم. 18 ساله بودم که در اوج آمادگی جسمی برای شرکت در مسابقات انتخابی تیم‌ملی تصمیم گرفتم وارد حوزه علمیه شوم. یک اتفاق باعث این تصمیم ناگهانی و عجیب شد. صبح که بیدار شدم به پدرم گفتم باید به حوزه بروم و ثبت‌نام کنم. پدرم فکر کرد حوزه بسیج را می‌گویم. اما وقت در جواب گفتم حوزه علمیه! پدرم شوکه شد. در خانواده ما سابقه نداشت. شنیدن این حرف آن هم از زبان یک بچه پر شر و شور با مدل موی خاص بوکسورها و... عجیب‌تر بود. خلاصه با همه مخالفت‌هایی که خانواده‌ام داشت وارد این وادی شدم.» حجت‌الاسلام «احسان بی‌آزار تهرانی» این روزها متولی آستان امامزاده صالح(ع) است و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در محله تجریش و البته دیگر نقاط کشور را آغاز کرده است.


8 ماه پیش بود که به‌عنوان متولی امامزاده صالح(ع) کار خود را در تجریش آغاز کرد. حضور معتادان و افراد کارتن‌خواب در کوچه‌ها و گذرهای اطراف امامزاده یکی از نخستین مشکلاتی بود که باید برای آن چاره‌ای پیدا می‌کرد. حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی رایزنی‌ها و همکاری با شهرداری و نیروی انتظامی را برای ساماندهی این افراد در کمپ آغاز کرد. تاکنون بیش از 700 نفر از افراد دارای اعتیاد و کارتن‌خواب از اطراف بازار تجریش، جمع‌آوری و به کمپ هدایت شده‌اند. او می‌گوید: «فعالیت مذهبی بدون توجه به ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی ممکن نیست. به همین دلیل من به این موضوع توجه می‌کنم. خوشبختانه در این مدت بسیاری از افرادی که به کمپ فرستاده‌ایم اعتیاد را ترک کرده‌اند. ما برای گسترش فضای کمپ از همین افراد بهبودیافته کمک گرفتیم. همچنین گروه تئاتری که تعدادی از جوانان بااستعداد این کمپ راه‌اندازی کرده بودند موفق شد جایزه جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کند و این موفقیت بزرگی برای همه ماست که در این زمینه فعالیت می‌کنیم.» در میان افراد بی‌خانمانی که تاکنون به کمپ معرفی کرده، جوانانی را که به دلایل مختلف از خانواده دور مانده‌اند دوباره به خانه و خانواده خود رسانده است. تشویق این افراد برای دنبال کردن استعدادها و توانایی‌های خود هم از دیگر گام‌هایی بود که در برداشتن آن موفق بود: «افراد مستعد و باسوادی که سال‌ها در دام اعتیاد، گرفتار و از سوی جامعه طرد شده بودند در میان کارتن‌خواب‌ها کم نبودند و حتی ورزشکارانی که قهرمانی‌هایی داشتند. این افراد امروز بعد از ترک اعتیاد و شرکت در کارگاه‌های آموزشی اشتغالزایی اعم از کشاورزی، پرورش شتر مرغ، نجاری، خیاطی، آهنگری و... در مسیر سلامت زندگی گام برداشته‌اند. آنها توانسته‌اند با احیای روابط خانوادگی خود پایه‌های یک زندگی سالم را بنا بگذارند.»



 از تجریش تا سیستان و بلوچستان
فعالیت‌های اجتماعی‌اش به تجریش محدود نمی‌شود و همراه گروهی جهادی در استان‌های محروم کشور هم دستی در آتش دارد. از ساخت مدرسه و کمک به ساخت خانه تا کمک و رسیدگی به معیشت خانواده‌های نیازمند و تأمین هزینه‌های درمان. او می‌گوید: «بعد از تحصیل در حوزه با همکاری جمعی از دوستان فعالیت‌های جهادی را در مناطق محروم کشور شروع کردیم. گروهمان نام و نشان خاصی نداشت. فعالیت‌های داوطلبانه‌مان با زلزله کرمانشاه و کمک‌رسانی به مردم این منطقه شروع شد. اما نخستین کار مهمی که انجام دادیم آب‌رسانی به مناطق درگیر خشکسالی در خوزستان بود. با همکاری و همراهی جهادگران آبرسانی به مناطقی از سوسنگرد انجام شد.»
به سرانجام رسیدن پروژه آبرسانی به خوزستان سرآغازی می‌شود برای دعوت گروه‌های جهادی دیگر از او و دوستانش برای آبرسانی به مناطق محروم سیستان و بلوچستان: «از همان خوزستان راهی سیستان و بلوچستان شدیم. به روستاهای محروم و مرزی رفتیم که مردم از حداقل امکانات رفاهی محروم بود. شروع به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای اجرای طرح آبرسانی به منطقه کردیم. حدود 190 میلیون تومان پول نقد جمع شد و ما توانستیم به بالغ بر صد روستا آبرسانی کنیم. مبلغ خیلی زیاد و چشمگیری نبود اما کار جهادی باعث شد تا جمعیت زیادی از روستاییان از نعمت آب بهره‌مند شوند.» ساخت نانوایی در زابل برای تهیه نان نیازمندان هم از دیگر کارهایی است که به کمک این گروه جهادی به سرانجام رسانده است. قرص‌های نان این نانوایی این روزها در روستاهای هیرمند و زهک و شهرعلی‌اکبر و دیگر روستاهای محروم سیستان و بلوچستان توزیع می‌شود تا قوتی برای مردم محروم این منطقه باشد: «تنها در منطقه‌ای که گروه جهادی ما در آن فعالیت می‌کند بیش از 30 هزار نفر محروم از شناسنامه شناسایی شده‌اند. این افراد از کوچک‌ترین خدمات و امکاناتی بی‌بهره‌هستند. توزیع اقلام غذایی و تأمین نیازهای اولیه زندگی این افراد از اقداماتی است که گروه جهادی ما به‌صورت داوطلبانه و با کمک‌های مردم در حال انجام آن است.»

 همچنان طرفدار بوکس
ساماندهی دستفروشان بازار تجریش از دیگر دغدغه‌هایی است که این روزها ذهن او را به خود مشغول کرده. همکاری با شهرداری و شناسایی دستفروشانی که به حمایت نیاز دارند را آغاز کرده است. بی‌آزار تهرانی می‌گوید: «در تعامل خوب صورت گرفته با شهرداری منطقه یک قرار شده تا بعد از شناسایی دستفروشان نیازمند که بخش عمده آنها را زنان سرپرست خانوار شامل می‌شود، نسبت به واریز ماهانه مبلغ مشخصی برای آنها اقدام کنیم. در صورت تحقق این کار ضمن برچیده شدن بساط افرادی که به‌رغم برخورداری از تمکن مالی خوب به دستفروشی در تجریش اقدام می‌کنند، آرامش به این محدوده از پایتخت برمی‌گردد.» کارگاه تولید ماسک آستان امامزاده صالح(ع) 200 هزار ماسک در دوره شیوع کرونا به دست شهروندان رساند و در طرح‌های مختلف شهرداری در غربالگری و فعالیت‌های حمایتی کرونا مشارکت کرده. او که از جوانی لباس روحانیت هم به تن کرده است هنوز ورزش و به‌خصوص بوکس را ادامه می‌دهد و خود را از طرفداران پروپاقرص این ورزش می‌داند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید