• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129426
+
-

معاون فنی گمرک در گفت‌وگو با همشهری:

واکسن‌های کرونا را فوری ترخیص می‌کنیم

گفت‌و‌گو
واکسن‌های کرونا را فوری ترخیص می‌کنیم

معاون فنی و امور گمرکی گفت: تشریفات ترخیص واکسن کرونا از گمرک در حداقل زمان ممکن یعنی در کمتر از یک ربع اتفاق می‌افتد و تاکنون در این زمینه هیچ‌گونه خلل و ایستایی در گمرک وجود نداشته است.‌ مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با همشهری درباره میزان واردات واکسن کرونا به کشور و نحوه ترخیص آن، گفت: تا الان بیش از ۱۰محموله واکسن یعنی بیش از ۲‌میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد کرده‌ایم که در همه مراحل گمرک حضور داشته و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع، این واکسن‌ها وقتی از کشورهای مختلف حمل‌شده و به کشور رسیده، بلافاصله تشریفاتش در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته است.
وی افزود: نمایندگان وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های ذیربط هنگام ترخیص واکسن‌ها حضور دارند و تاکنون نشده است که کوچک‌ترین ایستایی را در بحث ترخیص واکسن داشته باشیم و بعد از ترخیص هم بلافاصله در وسیله حملی که مقرر شده است، بارگیری می‌شود و در ادامه مسیر قرار می‌گیرد و اگر تشریفات جزئی دیگری نیاز باشد، صاحب کالا یا مؤسسه‌ای که این واکسن را وارد کرده،‌ ظرف روزهای بعدی و پس از اینکه واکسن ترخیص می‌شود می‌تواند مراجعه کند و مابقی تشریفات را انجام دهد.
معاون فنی و امور گمرکی در مورد وظایف و حیطه کاری گمرک توضیح داد: باید بگویم گمرک یک سازمان مجری است یعنی فقط تشریفاتی را که از ابتدای رسیدن کالا به گمرک وجود دارد تا انتهای ترخیص کالا مدیریت می‌کند؛ درواقع در بحث اینکه چه واکسنی خریداری شود، چه واکسنی حمل شود یا به چه صورتی حمل شود هیچ‌گونه دخالتی ندارد.
ارونقی افزود: آنچه مهم است این است که در فرایندی که تشریفات گمرکی را تشکیل می‌دهد، هرقدر ایستایی وجود داشته باشد، باعث می‌شود کالا دیرتر به مقصد و انباری که درنظر گرفته شده است برسد و این قسمت را باید گمرک مدیریت کند و بعد از ترخیص هم باز گمرک هیچ‌گونه دخالتی ندارد. ما فقط سعی کردیم در فرایند واردات این ۱۰محموله واکسن حداقل زمان ممکن را برای تشریفات گمرکی اختصاص دهیم و با حضور در پای پرواز این تشریفات را ظرف ۱۰ تا ۱۵دقیقه انجام دهیم که به‌نظر من یکی از رکوردهایی است که درخصوص انجام تشریفات گمرکی اتفاق افتاده است.
معاون فنی و امور گمرکی از واردات ماشین‌آلاتی که مربوط به خط تولید واکسن است، خبر داد و گفت: یک محموله را در ابتدای هفته جاری داشتیم و محموله دیگری هم  پریروز رسید. این محموله وارداتی قسمت اعظم خط تولید واکسنی است که با نظارت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) ساخته خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع، پای پرواز حضور پیدا کردیم و به محض اینکه این کالا رسید، تشریفات گمرکی برای نخستین‌بار داخل حامل این دستگاه‌ها و خط تولید انجام شد یعنی داخل پرواز همه تشریفات و مطابقت‌هایی که باید با اسناد صورت می‌پذیرفت، انجام شد‌ و این محموله عظیم را که شامل ۳۲بسته از تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف بود،‌ ترخیص کردیم. از ساعت حدودا ۲:۳۰ تا 3 که این پرواز رسید، ظرف کمتر از یک ربع تشریفات گمرکی انجام شد و باقی مراحل که شامل تخلیه و بارگیری بود نیز به اتمام رسید و بلافاصله به خط تولید اعزام شد.
ارونقی درباره این دستگاه‌ها گفت: دستگاه‌های کنترلی این خط تولید از محصولات معروف‌ترین برندهای دنیاست و تجمیع آنها در چین انجام شده و بعد به ایران رسیده است. معاون فنی و امور گمرکی افزود: آنطور که مسئولان مربوطه اذعان داشتند با نصب این تجهیزات ان‌شاءالله می‌توانیم از ابتدای مرداد به ظرفیتی بالغ بر ۲۵ تا حتی ۳۰میلیون دوز در ‌ماه واکسن داخلی دسترسی پیدا کنیم که این موفقیت را باید پیشاپیش تبریک گفت. ان‌شاءالله با توجه به اهتمامی که گمرک داشت، سایر سازمان‌ها هم در بحث نصب و صدور مجوزها همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در زمان گفته‌شده به‌ تولید واکسن ایرانی کرونا دست پیدا کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید