• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129407
+
-

ظریف در پی مفاهمه منطقه‌ای

قرار است بغداد بار دیگر میزبان گفت‌وگوهای ایران و عربستان در سطح امنیتی و غیرسیاسی باشد


در روزهایی که سیاست داخلی همچنان در قرق گفت‌وگوی منتشر شده از وزیرخارجه است، او به عراق سفر کرده است. سفر منطقه‌‌ای محمدجواد ظریف درست پس از انتشار اخباری مبنی بر گفت‌وگوهای ایران و عربستان در عراق انجام شده است. ظریف دیروز با نخست‌وزیر فعلی، نخست‌وزیر سابق، رئیس مجلس و همتای عراقی خود دیدار کرد. رایزنی‌های ظریف با دیگر مقامات سیاسی عراق ازجمله دبیر جریان حکمت ملی عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون ادامه پیدا کرد. بسیاری از تحلیلگران تأکید کردند که سفر ظریف در مسیر ایجاد مذاکرات منطقه‌ای و مفاهمه بین ایران و همسایگان خود است. ظریف حتی در دیدار با فؤاد حسین، همتای عراقی‌اش تلاش‌های بغداد برای میانجیگری را تأیید کرد و گفت که «امیدواریم که این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در منطقه بینجامد.» او در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز به رایزنی درخصوص مسائل مورد علاقه 2کشور پرداخت و در مقابل طرف عراقی، ایران را شریک راهبردی خود دانست.

تشکر از عراق برای پیگیری پرونده‌های مرتبط با ایران
محمدجواد ظریف گزارشی توییتری از سفر خود در عراق منتشر کرد. او نوشت:‌ «گفت‌وگوهایی عالی در عراق با «برهم صالح» رئیس‌جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس و «فؤاد حسین» وزیر خارجه و همچنین رهبران ارشد جریان‌های سنی و شیعه داشتم.» به نوشته ظریف در این دیدارها تأکید شد که همسایگان برای ایران در اولویت قرار دارند. ظریف تأکید کرد:‌ «ما از نقش محوری عراق در منطقه استقبال می‌کنیم.» براساس گزارش‌های منتشر‌شده، نخست‌وزیر عراق در دیدار با ظریف گفت که نگاه عراق به ایران تنها در چارچوب همسایگی نیست بلکه ایران شریک راهبردی عراق است، او به حمایت ایران از عراق در جنگ علیه داعش اشاره کرد و افزود این موضع ایران ابداً در تاریخ فراموش نخواهد شد. الکاظمی از آغاز تلاش زیادی برای بازسازی روابط عراق با کشورهای منطقه کرده و تلاش دارد تا نقش این کشور را در مناسبات خاورمیانه بار دیگر برجسته کند. ظریف در همین زمینه از تلاش‌های ویژه نخست‌وزیر عراق در پیگیری پرونده‌های موجود در روابط دوجانبه و منطقه‌‌ای مرتبط با ایران قدردانی کرد. ظریف همچنین آخرین تحولات در مذاکرات وین را تشریح و از حمایت عراق از برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا تشکر کرد.

دیدار با چهره‌های ذی‌نفوذ سیاسی عراق
دیدار با نخست‌وزیر سابق و اسبق عراق نیز ازجمله برنامه‌های ظریف در عراق بود. او پس از دیدار با عادل عبدالمهدی با نوری المالکی دیدار کرد. ظریف همچنین با عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت‌وکو کرد. دیدارهای ظریف دیروز در بغداد و اربیل ادامه پیدا کرد. از سوی دیگر، طبق گزارش‌‌هایی که پیش از این منتشر شده، بغداد قرار است بار دیگر میزبان گفت‌وگوهای ایران و عربستان در سطح امنیتی و غیرسیاسی باشد. بنابراین به‌گفته کارشناسان، سفر ظریف به قطر و بغداد در مناسبات منطقه در آینده نزدیک تأثیرگذار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید