• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129405
+
-

ادامه واکنش‌ها به انتشار یک فایل صوتی

ربیعی: جایگاه سپاه در دولت خدشه‌ناپذیر است


با گذشت 72ساعت  از افشای فایل سخنان تقطیع شده محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در قالب طرح پروژه تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید که شوک خبری بزرگی ایجاد کرد، هنوز واکنش‌ها به صحبت‌های ظریف در این مصاحبه ادامه دارد.

ورود دادستانی به ماجرای انتشار فایل صوتی ظریف
در جدیدترین واکنش‌ها به این بحث، دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای خبر داده است که پیرو انتشار فایل صوتی طبقه‌بندی‌شده وزیر امورخارجه در شبکه‌های رسانه‌ای معاند خارج از کشور، دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده قضایی در این زمینه تشکیل داده است.
به گزارش ایسنا، بنا بر این اطلاعیه، در پی انتشار فایل صوتی طبقه‌بندی‌شده از وزیر امور خارجه از حیث جنبه عمومی جرم با دستور دادستان تهران، پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران تشکیل شده است. این اطلاعیه می‌افزاید، اتهام اصلی مطرح در این پرونده انتشار و قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت است که حسب مورد طبق ماده‌۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و برخورد قاطع صورت خواهد گرفت. بنا بر اطلاعیه فوق، جهت شناسایی عوامل ارتکاب جرم و نحوه وقوع آن و نیز تعیین سطح طبقه‌بندی اطلاعات افشا‌‌شده، ضمن استعلام از دستگاه‌های مسئول، دستورات لازم به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، صادر شده است.

دیگر واکنش‌ها چه بود؟ 
از سوی دیگر  طیف‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی هرکدام از زاویه ویژه خود به تحلیل این فایل صوتی می‌پردازند و شخصیت‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی نیز واکنش‌های گسترده‌ای نشان دادند و از دریچه دید خود به موضوع پرداختند. در این میان نخستین واکنش تلویحی وزیر امورخارجه به جنجال‌های ایجاد‌شده پیرامون سخنانش در این گفت‌وگو، درحالی‌که در سفر دیپلماتیک بغداد به‌سر می‌برد، در نوع خود جالب توجه بود؛ ظریف با انتشار صوتی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «من معتقدم کار برای تاریخ نکنید، چون خطاب به تاریخ دارم می‌گویم؛ خیلی نگران تاریخ نباشید، نگران خدا و مردم باشید.»  سخنان ظریف با واکنش‌های بسیاری در میان نمایندگان مجلس نیز همراه شد که بخشی از آنها معطوف به انتقاد از سخنان ظریف بود و برخی دیگر از نمایندگان آسیب‌رساندن به مذاکرات وین را از اصلی‌ترین دلایل انتشار این فایل صوتی در چنین مقطع زمانی ارزیابی کردند. بر همین اساس هم بود که مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس‌، سخنان اخیر وزیر امورخارجه را برخلاف مصالح و منافع ملی کشور دانست و از برگزاری نشستی در این کمیسیون با حضور ظریف خبر داد.  یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم انتشار فایل صوتی سخنان ظریف در این مقطع زمانی را با هدف آسیب‌زدن به مذاکرات وین ارزیابی کرد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: مذاکرات ایران با قدرت‌های بزرگ ازجمله آمریکا به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود و با توجه به شکست فشار حداکثری آمریکا در بعد سیاسی، نظامی و اقتصادی علیه ایران، آمریکایی‌ها پذیرفتند که این فشارها بی‌نتیجه بوده است. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی احساس خطر و ترس بسیار مضاعفی از نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات دارد، ادامه داد: اتفاقاتی که در سایت نطنز انجام شد، برخورد با کشتی‌های نفتکش ایرانی و همچنین انتشار فایل صوتی وزیر امورخارجه با هدف آسیب‌زدن به مذاکرات وین انجام شد. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سخنان ظریف که بارها بر عدم‌نامزدشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرده بود، عنوان کرد: اینکه این فرایند با کمک عناصر داخلی با هدف آسیب‌زدن به انتخابات یا بهره‌برداری از انتخابات باشد، اشتباه است. هدف صهیونیست‌ها آسیب به دستگاه دیپلماسی کشور، ایجاد تشتت داخلی و تضعیف وزیر امورخارجه است.   اما واکنش‌ها به مجلس ختم نشد و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم در توییتی نوشت: «سیاست‌های قطعی نظام در میدان و دیپلماسی حاصل گفت‌وگوهای اقناعی و پنهان از نگاه زهرآلود نامحرمان و دشمنان بوده و هست. دوگانه‌ای در اجرای بدون تنازل این سیاست‌ها که منبعث از اصول قطعی انقلاب اسلامی است، وجود ندارد.»

اتفاق توطئه آمیز
 سخنگوی دولت، افشای فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه را «اتفاق توطئه‌آمیز» و «امر ناشایست و قابل پیگیری» دانست و از صدور دستور حسن روحانی به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل این توطئه خبر داد. علی ربیعی که در نشست خبری با رسانه‌ها سخن می‌گفت، ادامه داد: این مصاحبه یکی از 33مصاحبه‌ای بوده که در چارچوب پروژه تاریخ شفاهی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به نام «آن سوی دولت» انجام شده است. ربیعی افزود: انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف انسجام داخلی را در آستانه تحول بزرگ انتخابات هدف قرار داده، وگرنه نظارت دولت همان مصوبات رسمی است که ابلاغ و اجرا شده است. او تأکید کرد: جایگاه سپاه و نیروهای مسلح در دولت خدشه‌ناپذیر است. ربیعی افزود: ربایش این اسناد، توطئه‌ای علیه دولت، نظام و نهادهای سرافراز و توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست. ما منتظر خواهیم بود که آقای ظریف به ایران برگردند و توضیحات لازم در مورد سوءبرداشت‌ها را ارائه کنند.

«آن سوی دولت» برای چه کلید خورد؟
به‌ گفته ربیعی «این گفت‌وگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری مصاحبه‌هایی با وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی ۸ساله دولت انجام گرفته است.» ربیعی توضیح داد: بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی، تصویری و مکتوب گفت‌وگوها در دفتر هیأت دولت با درجه طبقه‌بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفت‌وگو با توافق مصاحبه‌شونده‌ها در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر شود و در دسترس عموم قرار گیرد. او با بیان اینکه جمع‌بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است، افزود: این‌بار با یک نگاه نوآورانه با ۲هدف، نخست انتقال تجارب با هدف آسیب‌شناسانه و سپس مستند ساختن اقدامات دولت، هم برای ثبت تاریخی و هم برای مطالعه علاقه‌مندان به شکل انتشار عمومی پیش‌بینی شده بود. او ادامه داد: طبیعی است که جنس آسیب‌شناسی در حوزه وزارت امور خارجه کاملا متفاوت بود. ربیعی با یادآوری اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌های کاملا مخالف بین دستگاهی در شورای‌عالی امنیت ملی در مسائلی همچون حمله اول آمریکا به عراق، حمله صدام به کویت، نحوه موضع‌گیری در مقابل حملات ۱۱سپتامبر و حمله وحشیانه تروریست‌های بنیادگرا به سفارتخانه ما در مزار شریف و شهادت مظلومانه ایرانی‌ها گفت: انتشار این مصاحبه به همه ثابت کرد نظام تصمیم‌گیری در ایران پویا و سرزنده است و دیدگاه‌های کاملا مختلف و حتی متضاد در نظام تصمیم‌گیری مطرح می‌شود، اما آنچه مهم است درنهایت شبکه‌ای از دیدگاه‌های مختلف افراد و نهادهای تصمیم‌سازی به سیاستی واحد در تمامی حوزه‌ها می‌رسد. به‌ گفته ربیعی «مطابق با برنامه از پیش تعیین‌شده نسخه‌ای از این گفت‌وگوها به‌منظور استفاده سیاستگذاران آینده و نسخه‌ای هم برای استفاده عموم مردم شامل موضوعات و چارچوب‌هایی که بیش از حد تخصصی و خسته‌‌کننده نباشد تهیه شد و در آینده نزدیک به انتشار عمومی خواهد رسید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید