• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129401
+
-

توافق برای تسریع روند ‌ مذاکرات

ایران، روسیه و چین خواستار لغو یک‌جای تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدند

مذاکرات
توافق برای تسریع روند ‌ مذاکرات


 اعضای برجام دوباره به وین بازگشتند. دور سوم مذاکرات برای احیای برجام از دیروز آغاز شد تا اعضای 4+1 همراه با سه کارگروه تعیین شده رایزنی‌ها را ادامه دهند. برهمین اساس دیروز در نخستین نشست دور سوم کمیسیون مشترک برجام در وین توافق شد تا فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه پیدا کند. همچنین گروه کارشناسی سوم که پیش‌تر اخباری از تشکیل آن منتشر شده بود با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» و با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام فعالیت خود را آغاز کرد. اما نخستین نشست هیأت ایرانی پیش از کمیسیون مشترک با نمایندگان روسیه و چین برگزار شد. در این نشست آخرین گفت و گو‌ها درباره مذاکرات احیای برجام انجام شد و طرفین خواستار لغو یک‌جای تحریم‌های آمریکا به‌عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت این کشور به برجام شدند. همچنین طبق گزارش رسانه‌ها روسای هیأت‌های 3 کشور   اشتراک نظر کامل   بر ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به‌صورتی منظم و مستمر در این مذاکرات داشتند. نماینده روسیه در توییتی این نشست را «مفید» دانست. اما پیش از این در دور پیشین مذاکرات اعضا تصمیم گرفتند تا کارگروهی، اقدامات عملی ایران و آمریکا برای احیای برجام را بررسی کند. همچنین 2 کارگروه هسته‌ای و تحریم وظیفه مشخص‌کردن فهرست تحریم‌های قابل لغو و چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود را برعهده دارند. عباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی پیش از آغاز دور سوم مذاکرات تأکید کرده بود که زمان مذاکره بر سر یک متن فرارسیده و ایران پیشنهادهای خود را در این زمینه   ارائه داده است.

نبرد در تهران و وین
دیپلمات‌های ایرانی در ایران هم روزهای شلوغی را سپری کردند. آنها باید در کارزار رسانه‌ای که علیه دیپلماسی در جریان است شرکت می‌کردند؛ کارزاری که به‌نظر می‌رسد در دور سوم نیز فعال باشد و یکی از کلیدواژه‌های آن نیز انتشار خبرهایی از قول «منابع آگاه»‌ است. در این فاصله تلاش‌ رژیم اسرائیل هم برای اخلال در روند مذاکرات با سفر مقامات ارشد نظامی آن به واشنگتن ادامه داشته است. با این همه آمریکا اعلام کرد که این سفرها تأثیری در راهبرد این کشور برای بازگشت به برجام ندارد. به این ترتیب هیأت آمریکایی نیز به ریاست رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران راهی وین شد تا طبق ادعای مقامات این کشور گفت‌وگوی غیرمستقیم با ایران را ادامه دهد.

مسابقه با مانع
در آستانه دور سوم مذاکرات انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا نیز در یادداشتی وضعیت گفت‌وگوهای وین را تبیین کرد. مورا از موانع و مشکلات در مسیر بازگشت به برجام نوشت و ادعا کرد که ایران و آمریکا در وین « به‌دلیل محدودیت‌های سیاسی با یکدیگر دیدارهای رو در رو ندارند، اما در فضای فیزیکی یا نزدیک به هم هستند (در این مورد، آنها در 2 هتل در کارتنر رینگ وین هستند) و از طریق هماهنگ‌کننده که اینجا به‌عنوان تسهیل‌گر عمل می‌کند، با هم تعامل می‌کنند.» به نوشته مورا «در این گفت‌وگوها، اتحادیه اروپا همزمان 2 کار انجام می‌دهد. تعاملات چندجانبه را هماهنگ و دوجانبه را تسهیل کرده و همزمان از منافع خود در حوزه عدم‌اشاعه و ثبات در خاورمیانه دفاع می‌کند.» او همچنین مذاکرات وین را به «مسابقه با مانع»‌تشبیه کرد که در سطوح متعدد با موانع متعددی روبه‌روست. به نوشته این مقام اروپایی در هر دو پایتخت ایران و آمریکا، «تعداد بدخواهان توافق احتمالا بیشتر از حامیان آن است» و این مخالفت با مذاکره در سیاست داخلی 2 کشور «دلایل متعددی» دارد.
با این همه تاکنون ارزیابی همه طرف‌ها از مذاکرات مثبت بوده است. هرچند زمان رسیدن به توافق نهایی مشخص نیست و برخی تحلیلگران تأکید کردند که انتشار فایل صوتی محرمانه وزیرخارجه ایران نیز بر مذاکرات تأثیر خواهد گذاشت. 


 لغو محدودیت سفر دانشجویان ایرانی به آمریکا 
 ایالات متحده از دوشنبه محدودیت‌های مسافرتی دانشجویانی که از چین، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی و منطقه شینگن، بریتانیا و ایرلند امسال قصد سفر به آمریکا دارند را رفع کرده است./ ایسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید