سخنرانی طولانی واکسنزدهها
اسکار 2021شبیه ضیافت شام یک جلسه خستهکننده بود
آرش نهاوندی- روزنامهنگار
اغلب روزنامهها، خبرگزاریها و رسانههایی که یک روز پس از برگزاری نودوسومین اسکار، این رویداد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند، بر این نکته اشتراک نظر دارند که تهیهکنندگان اسکار 2021در تبدیل یک نمایش تلویزیونی به یک فیلم سینمایی ناموفق عمل کردند.
نیویورکتایمز در مطلبی به این مسئله اشاره کرده که تغییرات در مراسم اسکار سالجاری بیش از اندازه انجام گرفته بود تا حدی که میتوان گفت نودوسومین مراسم اهدای جوایز اسکار بهدلیل این تغییرات تبدیل به مراسمی کسالتآور شده بود که ارزش دیدن نداشت. مایک هیل، نویسنده نیویورکتایمز درباره مراسم اسکار سالجاری نوشته است: تهیهکنندگان اسکار 2021، پیشتر اعلام کرده بودند که درصدد هستند یک برنامه تلویزیونی سالانه را بهگونهای تولید کنند که بیشتر یک فیلم سینمایی بهنظر برسد، اما نتیجه کار نشان داد که آنها در تبدیل یک برنامه تلویزیونی به فیلمی سینمایی موفق عمل نکردهاند، اما با این حال توانستند چیزهای زیادی را در این مراسم تغییر دهند. مراسم نودوسومین دوره اسکار که از طریق شبکه «ایبیسی» پخش شد، بیشتر چیزی بین مراسم گلدنگلوب و شام آخر، یک اجلاس طولانی و خستهکننده بود.
برگزاری این مراسم با چالشهای عظیمی روبهرو بود. صنعت سینما حتی تا پیش از آنکه شیوع ویروس کرونا آن را بهطور کامل به محاق برده و به زانو درآورد با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم میکرد. یکی از چالشهای اصلی اسکار نودوسوم، چگونه برگزار کردن آن تحت پروتکلهای سفت و سخت کرونایی بود.
از سالن دالبی تا ایستگاه راهآهن یونیون
تغییر محل اصلی برگزاری مراسم از سالن تئاتر دالبی، که در آن تماشاگران بهطور فشرده مراسم اسکار را تماشا میکردند به سالن ایستگاه راهآهن «یونیون» لسآنجلس که در آن صندلیها بهصورت ردیفی گرداگرد سن محل اجرای برنامه را احاطه کرده بودند، یکی از راهحلهای پیشنهادی چسی کالینز، استیسی شیر و استیون سودبرگ بود.
در این سالن نامزدها به همراه تعداد اندکی مهمان آمده بودند. مهمانان واکسنزده بر صندلیهایی دور میزهای مدوری که به فاصله زیاد از هم قرار داده شده بود، نشسته بودند. نودوسومین دوره اسکار نیز برای سومین سال پیاپی بدون مجری برگزار شد. اجراکنندگان این مراسم بدون رعایت نظم و ترتیب خاصی اغلب از میان میزهایی که نامزدها دور آن نشسته بودند، برنامه را اجرا میکردند.
محدودیت پذیرش مهمانان تغییری بود که بسیار مورد استقبال واقع شد. بهنظر بسیاری از منتقدان این یک تغییر مثبت بود. برای نخستینبار افرادی به این مراسم دعوت شده بودند که مورد علاقه نامزدها بودند. تا پیش از این و در زمان پیشاکرونا تعداد زیادی مهمان که خیلی از آنها نیز ناشناخته بودند به مراسم اسکار دعوت میشدند.
سالن ارواح
کاهش جمعیت حاضر در این دوره از مراسم، فاصلهگذاری اجتماعی یا کیفیت صدا و فضای غار مانند از عواملی بودند که سالن ایستگاه«یونیون» در زمان برگزاری مراسم اسکار، هم از نظر آکوستیک و هم از نظر احساسی بیشتر به یک فضای بزرگ مرده یا یک سالن ارواح شباهت داشته باشد.
در جریان این مراسم، سخنرانیهای قوی و تکاندهندهای ایراد شد؛ با این حال این سخنان بهنظر هیجان خاصی در میان مدعوین ایجاد نکرده بود. به این ترتیب سهل است که سخنرانیهای انجام شده در نودوسومین دوره اسکار نتوانسته باشد در مخاطبان تلویزیونی نیز هیجان ایجاد کند.
سخنان طولانی خشک و خالی
تنها تغییر بزرگی که در اجرای برنامه اسکار در سالجاری ایجاد شده بود به شیوع پاندمی ارتباطی نداشت، تغییرات در محتوا و زمان سخنان برندگان جوایز اسکار بود. به باور منتقدان این تنها بخش قابل دیدن مراسم اسکار 2021بود. البته این سخنرانیها هم تأثیر خود را بهدلیل نبود عناصر سرگرمکنندهای که بخشهای مختلف مراسم اسکار را به طرز جالبی به هم پیوند میداد، از دست داده بود. در نودوسومین دوره اسکار، از میزان جوکها و لطیفههای اجراکنندگان برنامه و معرفیکنندگان برندگان جوایز کاسته شده بود. در این مراسم کلیپهای مونتاژ شده از بخش معرفی نامزدهای بهترین فیلم حذف شده بود.
یکی از نتایج کاهش بیسابقه عناصر سرگرمکننده در مراسم اسکار 2021، افزایش کمسابقه زمان سخنرانی برندگان جوایز بود. در بخش معرفی برندگان جوایز، نیز ارکستری در کار نبود که آنها را در زمان ورود و خروج به سن مورد استقبال یا بدرقه قرار دهد.
داستانهای طولانی و خستهکننده
اضافه کردن بخش روایت داستان به سخنرانی اجراکنندگان برنامه یا به بخش سخنرانی برندگان جوایز نیز اگرچه در نگاه اول جذاب بهنظر میرسید، اما تکرار آن در طول برنامه خود از عوامل کسالتآور شدن مراسم شده بود. بهدلیل کاهش برنامههای سرگرمکننده و اجراهای موسیقی، اجراکنندگان برنامه که اغلب آنها از میان ستارگان و بزرگان سینما انتخاب شده بودند، برای پر کردن وقت برنامه (و البته طبق فیلمنامه اولیه مراسم) ناگزیر به ارائه دکلمهوار روایت، داستان یا قصهای درباره هریک نامزدها شده بودند. اغلب این داستانها نیز در قالب موضوعات سینمایی و عاشقانه روایت میشدند که از برخی جهات برای مخاطبان جذابیت داشت. اینگونه داستانسرایی در معرفی نامزدهای نودوسومین دوره مراسم اسکار بیشک از ذهن سینمایی استیون سودبرگ نشات گرفته بود. اما برخی از این داستانها بهویژه داستانهای تکراری که با بهکارگیری مفاهیم و موضوعهای ساده نظیر تجربه یک بازیگر از دیدن فیلم «آروارهها» روایت میشد، سطح مراسم اسکار را تا سطح یک مراسم ساده و پیش پاافتاده تنزل داده بود.
هر قدر هم که ضرورت ایجاب میکرد، تغییراتی در مراسم اسکار سالجاری ایجاد شود، اما تغییرات انجام شده در این دوره از برگزاری مراسم، باعث کسالتبار شدن اسکار 2021شد؛ این مسئله یادآور این نکته است که هرچه سنن قدیمی مراسم اسکار کسالتبار و فرموله شده تلقی شوند، این سنن در طول سالهای سال، بخش مهمی از دلایل اقبال مردم به این مراسم بوده است.