• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129297
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rknOW
+
-

کرونا افزایش دقت نظرسنجی‌ها را داد

کرونا افزایش دقت نظرسنجی‌ها را داد

مهدیا گل‌محمدی

 کرونا ثابت کرده یک ویروس تک‌ساحتی و تک‌بعدی نیست؛ یعنی وقتی تکثیر می‌شود فقط سلامت را نشانه نمی‌گیرد. اقتصاد، فرهنگ، سیستم حمل‌ونقل و همه و همه را درگیر می‌کند.
 به این معنا که برای نمونه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بسیاری افراد از ترس دست بردن در صندوق رأی و برخورد با کرونا پای صندوق نرفتند. همین موضوع باعث شد بیش از 69میلیون نفر در این کشور دور از چشم کرونا، آرای خود را از طریق پست ارسال کنند. کرونا فقط آمار آرای پستی را افزایش نداد؛ حتی دقت و راستی‌آزمایی نظرسنجی‌ها را هم بالا برد. به این معنا که برای نمونه مؤسسه‌هایی مانند ایپسوس، گالوپ، پیو، راسموسن، مانموث، رویترز و فاکس‌نیوز به‌عنوان معتبرترین مؤسسه‌های نظرسنجی و خبری جهان در سال‌های کرونا جامعه آماری نظرسنجی‌های آنلاین خود را افزایش داده‌اند. همین بزرگ‌تر شدن جامعه آماری یکی از ملاک‌های مهم راستی‌آزمایی نظرسنجی‌هاست. برای نمونه تا پیش از شیوع کرونا مرکز تحقیقات بازار و افکار عمومی «ایپسوس» با استفاده از نظرسنجی‌های حضوری گاهی فقط تا 10هزار نفر را نظرسنجی می‌کرد، اما در مورد اخیر این مؤسسه در جولای سال2020 میلادی از جامعه گسترده آماری 20کشور و به تعداد 19هزار و 48نفر نظرسنجی آنلاین انجام داد. نتیجه این نظر‌سنجی با این پرسش که «در کشور شما کدام‌یک از موضوعات بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کنند» نشان داد که مهم‌ترین نگرانی مردمان جهان بیش از هر چیز پاندمی جدید کروناست. این نگرانی البته در برخی کشور‌ها به‌مراتب بیشتر بود. برای نمونه هندی‌ها تا 60درصد و مجارستانی‌ها فقط 15درصد نگران کرونا بودند.
به‌نظر می‌رسد کرونا می‌تواند جدای تبعات منفی غیرقابل انکارش تلنگری به سیستم‌های حضوری نظرسنجی و رای‌گیری زده و آنها را در فضای مجازی مستدل‌تر و مستند‌تر کند؛ موردی که شائبه‌های بسیاری را در مورد صحت و سلامت نظرسنجی‌ها از میان می‌برد.

خوشا نظرسنجی‌ها
فاطمه عباسی

فصل بهار امسال مثل هر 4سال یک‌بار یک چیزی اضافه دارد؛ یک خرداد پرماجرا و یک انتخابات سرنوشت‌ساز. این روزها که ما نشسته‌ایم توی خانه و به کرونا نفرین می‌فرستیم و منتظریم ببینیم چه‌کسی پا به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذارد، یک عده دارند تلاش می‌کنند که ما را متقاعد کنند تا به آنها رأی بدهیم و سرنوشت کشور را بسپاریم دستشان. یک عده دیگر مشغول بررسی صلاحیت کاندیداها هستند و برخی هم منتظرند تا بعد از تأیید صلاحیت‌ها، به کمک کاندیداها بیایند و ستاد تبلیغاتی‌شان را راه‌اندازی کنند. اما از همه اینها گذشته، این روزها فصل داغ نظرسنجی‌ است.
 هر سایت خبری را که باز کنید در یک گوشه‌ از صفحه اصلی‌اش، بخشی هم برای نظرسنجی راه‌اندازی کرده است و خیلی از سایت‌های غیررسمی هم گویی برای ادای دین به رسالت‌‌شان در حال برگزاری یک نظرسنجی هستند. عده‌ای هم در مراکز رسمی مانند مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران مشغول به کارند تا نگرش مردم ایران را نسبت به انتخابات 1400بسنجند. گاهی در کوچه و خیابان ممکن است با افرادی روبه‌رو شوید که از شما درباره انتخابات سؤالاتی دارند و گاهی هم به‌صورت تلفنی از شما می‌خواهند تا به سؤالاتشان درباره این موضوع خاص پاسخ دهید. اینکه چه تعداد از افراد در انتخابات شرکت می‌کنند، چه تعداد شرکت نمی‌کنند و چند نفر هنوز تصمیم نگرفته‌اند که شرکت کنند یا نه، در همین نظرسنجی‌ها مشخص می‌شود. با یک سرچ ساده می‌توانید از نتایج این نظرسنجی‌ها باخبر شوید یا اگر دلتان خواست در آن مشارکت کنید. قطعا نتیجه این نظرسنجی‌ها می‌تواند به مسئولان کمک کند که بیشتر با افکار عمومی آشنا شوند و وضعیت انتخابات را تا حدودی پیش‌بینی کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید