• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129231
+
-

خبر/ بازگشت طرح تعالی جمعیت به مجلس، ماحصل یک کارزار جمعی

از همان روزی که کبری خزعلی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره طرح جدید مجلس یازدهم در مورد حذف غربالگری توییتی منتشر کرد، اعتراضات و مخالفت‌های گسترده‌ای در این‌باره مطرح شد. گرچه بعدتر با اعلام جزئیات بیشتر از این طرح، مشخص شد که طرح تعالی خانواده و جمعیت نه‌تنها ماجرای غربالگری را نشانه گرفته که به موضوع سقط‌جنین نیز ورود کرده است. این طرح، خواستار نسخ قانونی بود که سال84 با نظر فقها و رهبری به تصویب رسیده و تاکنون نیز در حال اجرا بوده است.
براساس گزارشی که 21فروردین ماه، همشهری منتشر کرد، در طرح جدید و بنابر گفته‎های رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت، طبق طرح جدید، برای سقط جنین شورای جدیدی در پزشکی قانونی، متشکل از 3پزشک و 3 فقیه تشکیل خواهد شد. در واقع به عقیده آنها بررسی موضوعاتی ازجمله تعیین حرج مادر در نگهداری فرزند معلول و همچنین بعد شرعی تشخیص موارد سقط به‌عهده فقهای حاضر در این شورا خواهد بود.
علی‌رغم مخالفت‌های گسترده، این طرح در سکوت خبری و با تصویب مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا از تاریخ 18 اردیبهشت بررسی آن را آغاز کرد. بنابر روال معمول انتظار براین بود که تا 10روز پس از تاریخ یادشده، شورای نگهبان در رابطه با آن، اعلام نظر کند؛ اما بررسی شورای نگهبان این‌بار طولانی‌تر از حد معمول شد و در نهایت بعد از گذشت حدود 20روز، عصر یکشنبه، 5اردیبهشت، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا در توییتی از اعاده این طرح به مجلس خبر داد؛ «طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» پس از بررسی کارشناسی و رسیدگی در چندین جلسه عادی و فوق‌العاده شورای نگهبان، با ایرادات و ابهامات متعددی مواجه و جهت اصلاح به مجلس اعاده شد. با توجه به‌ اهمیت جوانی جمعیت، اشکالات مطروحه به دقت مورد رسیدگی نمایندگان محترم قرار گیرد».
البته بازگشت طرح تعالی جمعیت و خانواده از شورای نگهبان به مجلس چندان دور از انتظار هم نبود. چراکه در 2هفته گذشته، اعتراضات متعددی در مخالفت با این طرح در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و علاوه‌‎برآن، نامه‌های متعددی نیز از سوی برخی از انجمن‌های علمی و تخصصی و همچنین برخی از وزرا و مشاورین آنها به شورای نگهبان ارسال شد.
نمونه‌اش نامه‌ای که 18 فروردین ماه، انجمن و بورد ژنتیک پزشکی به شورای نگهبان ارسال کرد و طی آن، با ارائه مستنداتی خواستار اصلاح طرح جوانی جمعیت شد. پس آن سعید نمکی، وزیر بهداشت دست به‌کار شد و 23فروردین با ارسال نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان اعلام کرد که طرح جوانی جمعیت مجلس، مغایر با سیاست‌های کلی نظام و قانون اساسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید