• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129121
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Krvql
+
-

معجزه بسکتبال در 3صدم ثانیه

شهرداری گرگان با درخشش پری‌پتی، بازیکن آمریکایی‌اش مهرام را برد و قهرمان لیگ‌برتر بسکتبال شد؛ شهرداری گرگان تا ثانیه آخر بازنده بود اما شوت 17متری ‌پتی همه‌‌چیز را تغییر داد

معجزه بسکتبال در 3صدم ثانیه

ساعت‌ها گذشته اما هنوز هیجان داریم، بارها ویدئوی آن چند لحظه، چند صدم‌ثانیه آخر را پِلی کرده‌ایم تا دوباره ببینیم، برای خیلی از ما فرقی نمی‌کرد مهرام با همان نتیجه 96-93 از زمین بیرون می‌رفت و دوشنبه یا سه‌شنبه این هفته تکلیف قهرمان در بازی پنجم مشخص می‌شد اما انگار پرتاب پری پتی در آن ثانیه‌های آخر، امید را طور دیگری برایمان معنا کرده است. اینکه می‌شود در صدم‌های آخر ثانیه هم جنگید و پایداری کرد، حالا نتیجه هر چه که باشد.
شنبه‌شب در سالن بسکتبال آزادی تهران، در بازی چهارم از فینال لیگ برتر، جایی که شهرداری گرگان و مهرام برای قهرمانی می‌جنگیدند، یکی از زیباترین صحنه‌های ورزش خلق شد. مهرام 94-93 جلو بود که گرگانی‌ها‌ خطا کردند. درحالی‌که محمد جمشیدی و پتی، بازیکنان گرگان درگیر بودند که اشتباه از کی بوده، متین جلالیان پشت خط پرتاب ایستاد و مهرام را با 2 پرتاب موفق 96-‌93 جلو انداخت. بعد از این دو پرتاب، همه تصور می‌کردند بازی به پایان رسیده است؛ همه جز یک نفر، پری پتی. بازیکن آمریکایی گرگان، توپ را گرفت، چرخید و از چند قدم مانده به نیمه زمین شوت کرد. چه‌کسی منتظر بود این شوت وارد سبد شود؟ شاید هیچ‌کس، اما توپ گل شد؛ 96-96!
توپی که پری وارد سبد کرد، بازی را به وقت اضافه برد. گرگانی‌ها انرژی‌شان چند برابر شده بود و در طرف مقابل مهرام با پنج‌اخطاره شدن 2 ستاره‌اش، صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی 5دقیقه سخت را پشت سرگذاشت. بازی 110- 103 به پایان رسید. به این ترتیب، گرگان، یکی از بسکتبال‌خیزترین شهرهای ایران برای نخستین‌بار قهرمان لیگ شد.
اولین دوره لیگ بسکتبال ایران از سال‌1354 آغاز شده است؛ سالی که تیم پهلوی تهران قهرمان شد و تیم پرسپولیس گرگان دوم. گرگانی‌ها در همه سال‌هایی که در لیگ حضور داشته‌اند، از تیم‌های مطرح بوده‌اند ولی از 3سال پیش در قواره قهرمانی ظاهر شدند؛ 3سال پیش نایب قهرمان شدند، سال گذشته تا قبل از اینکه کرونا لیگ را تعطیل کند، صدرنشین بودند و امسال قهرمان.

   گرگان تا صبح بیدار بود
یکشنبه‌شب خیلی‌ها حسرت خوردند که چرا در جشن قهرمانی گرگان، تماشاگران در سالن نبودند؛ تماشاگرانی که در همه سال‌ها کنار تیم بودند و سالن بسکتبال جهنمی‌ترین سالن برای دیگر تیم‌های لیگ بود. از بازی اول پلی‌آف تماشاگران مجازی در سالن حضور داشتند و صدایشان پخش می‌شد. تعداد آنها محدود بود اما به محض اینکه بازی به پایان رسید، آسمان گرگان نورانی و خیابان‌های شهر پر از جمعیت شد. هواداران بسکتبال جلوی ساختمان شهرداری جمع شده بودند و شهردار و اطرافیانش در ایوان ساختمان به استقبالشان رفتند. جمعیت فریاد می‌زدند: «گرگان عروسیه» و برای تیم می‌خواندند: «این گرگان منه، دوستش دارم خیلی زیاد، قهرمانی بهش میاد». شادی شبانه گرگانی ترسناک هم بود. بیشتر هواداران بدون ماسک دور هم جمع شده بودند و در این روزهای کرونا، این تجمع نگران‌کننده بود. تیم شهرداری گرگان دیروز ظهر از تهران به سمت شهرشان پرواز کردند. طبیعی است که استقبال باشکوهی در انتظار بازیکنان باشد.

   مهرام؛ آتش زیرخاکستر؟
مهرامی‌‌ها شب سختی را در آزادی گذراندند و حالا با انتقادات زیادی هم روبه‌رو هستند. پیکان انتقادها به‌سوی علی آرزومندی، سرمربی تیم و صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان است. صمد و آرزومندی در سالن با هم بحث کردند. آنهایی که در سالن بودند، می‌گویند اختلافشان بر سر 2 پرتاب آخر بوده. نظر صمد این بوده که جلالیان نباید پرتاب آخر را گل کند ولی سرمربی می‌گفت باید پرتاب گل شود. برخی معتقدند از نظر فنی، حرف صمد درست بود اما ایراد به او این است که چرا باید علنی سر  مربی فریاد بزند.
صمد نیکخواه بهرامی، عضو هیأت مدیره باشگاه است و طبیعی است بازیکنی که پست مدیریتی دارد، به‌خودش حق بدهد که مربی را بازخواست کند. مهرامی‌ها به داوری هم معترض هستند. آنها می‌گویند چطور ممکن است در 3صدم ثانیه بازیکن توپ را بگیرد، بچرخد و شوت بزند. هرچند این صحنه با IRF بازبینی شد اما گفته می‌شود آنها قصد شکایت از داوری را دارند.

   پتی بهترین
پری پتی، خوشحال‌ترین بازیکن شنبه‌شب بود. او از همان جایی که شوت کرده بود، روی زمین دراز کشید و عکس سلفی گرفت. پتی 33ساله اهل میلواکی آمریکاست. 3سال است در گرگان بازی می‌کند. کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل اصلی قهرمانی گرگان، کیفیت بالای پتی و آمینو بازیکن نیجریه‌ای بوده. این دو بهترین بازیکنان خارجی این فصل لیگ بودند. علاوه بر تیزهوشی و بازی خوب آنها، گفته می‌شود 3سال بازی در یک تیم، پتی را باتجربه کرده و شناخت او از بسکتبال را بالا برده است. پتی در بازی آخر 36 امتیاز گرفت. او حرفه‌ای هم صحبت می‌کند. بعد از بازی به خبرنگاران گفت: «به احترام حریف کلاه از سر بر‌می‌دارم. بازیکن اصلی‌شان 5خطایی شد اما تا آخر بازی با قدرت جنگیدند.»
پتی این قهرمانی را نتیجه کار تیمی می‌داند: «خدا امشب با ما بود و کمکم کرد که آن شوت از راه دور را گل کنم. نمی‌‌دانم چقدر دور بود ولی توانستم گلش کنم؛ وقتی که گل شد، فهمیدم که این بازی برای ماست. 3سال عالی داشتیم و امسال توانستیم قهرمان شویم. مهم نیست که من چقدر امتیاز گرفتم، ما تیم بودیم و تیم قهرمان شد.» رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در پیامی قهرمانی شهرداری گرگان را تبریک گفت. به‌نظر می‌رسد او تحت‌تأثیر بازی و شوت‌ استثنایی بازیکن آمریکایی گرگان قرار گرفته است.

   پیام عادل به مقیمی: از گزارش بازی لذت بردم
آیدین مقیمی، گزارشگر بازی هم با پرتاب پری پتی غافلگیر شد. او بعد از 2 پرتاب متین جلالیان آماده خداحافظی بود و به‌نظر می‌رسید همانطور که لحظه آخر بازی را گزارش می‌کند، برای رفتن آماده می‌شود: «داشتم وسایلم را جمع می‌کردم. در گوشی می‌گفتند که سریع تمام کن، وقت نداریم و من هم مثل همیشه فرصت نداشتم که بازی را جمع‌بندی کنم. خیلی سخت است که یک‌دفعه حسمان را قطع و روی یک حالت دیگر سوئیچ کنیم. ولی پتی که پرتاب کرد، یک‌دفعه هیجانی شدم.»
هیجانی‌شدن مقیمی و گزارشی که در صدم‌های آخر وقت قانونی بازی داشت، برای خیلی‌ها گزارش‌های احساسی عادل فردوسی‌پور را تداعی کرد. حتی بعضی‌ها گفتند که او مثل عادل گزارش کرد. آیدین درحالی‌که داشت پرتاب‌های متین جلالیان را گزارش می‌کرد، می‌گفت: «مهران شاهین‌طبع باید بازی پنجمی را تجربه کند یا روز دوشنبه یا سه‌شنبه...» که توپ به پتی رسید: «شوت آخر... » و پتی پرتاب کرد: «پری پتی... یک چیزی رها کرد و رفت توی سبد... یا خدا... مگر داریم و...» او می‌گوید: «در این لحظه حواسم به تماشاگران روی مانیتور بود. قبل آن پرتاب ساکت شده بودند اما یک‌دفعه هیجانی شدند، وحشتناک بود، انگار تازه زنده شدند.» اما او مثل عادل گزارش کرد؟ آیدین می‌گوید: «به هر حال تم صدا شبیه است. چون همه گزارش‌های عادل را به یاد دارند و این گزارش‌ها بولد شده، طبیعی است که وقتی گزارشی شبیه گزارش او می‌شنوند، یادش می‌افتند. از این بابت خوشحالم. تکذیب نمی‌کنم؛ عادل الگوی خوبی است اما سبک گزارش فرق می‌کند. بعد از بازی هم عادل و‌یس داد و گفت از گزارش بازی‌ام ‌لذت برده است و این خوشحالم کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید