• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129089
+
-

هند در آتش کرونا

بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند، اجساد برای سوزانده‌شدن باید ساعت‌ها در صف باشند و آمار روزبه‌روز بدتر می‌شود؛ سونامی کرونا، هند را ویران کرده است

گزارش
هند در آتش کرونا

راجشواری دوی 58ساله، یکشنبه گذشته بعد از دو روز انتظار بی‌حاصل برای دسترسی به جریان بدون قطعی اکسیژن، آمبولانس و یک تخت در بیمارستان جان باخت.
به گزارش بی‌بی‌سی، او مدت زیادی منتظر ماند و امیدش را حفظ کرد اما وقتی که به بیمارستان رسید، بسیار دیر شده بود.
همزمان با در هم کوبیده‌شدن هند با موج دوم کرونا، داستان‌های تلخی مانند آنچه خواندید از سراسر این کشور به گوش می‌رسد. داده‌ها می‌گویند که در برخی از ایالات، این موج از موج اول آلوده‌کننده‌تر و مرگبارتر است؛ هرچند نرخ مرگ‌ومیر در هند نسبتا پایین است.
اما سیستم خدمات درمانی این کشور زیر افزایش شدید آمار مبتلایان جدید در حال خردشدن است و دکترها می‌گویند این‌بار برخلاف موج اول، ‌به‌سختی می‌توانند به بهبودی اوضاع امیدوار باشند.

افزایش خیره‌کننده موارد ابتلا
افزایش موارد ابتلا در موج دوم، به‌شدت صعودی بوده است. در 18ژوئن سال گذشته، هند رکورد 11هزار مورد را ثبت کرد و در 60روز بعد از آن، به‌صورت میانگین، روزانه 35هزار مورد جدید دیگر ثبت شد.
در دهم فوریه (میانه زمستان)، در ابتدای موج دوم، رکورد 11هزار مورد جدید ثبت شد. 50روز بعد هم میانگین روزانه 22هزار مورد بود. اما در 10 روز بعد از آن، به یکباره انتشار بیماری اوج گرفت و میانگین روزانه در این بازه، به 89هزار مورد رسید.
کارشناسان می‌گویند این افزایش سریع موارد جدید ابتلا نشان می‌دهد که موج دوم، به‌مراتب سریع‌تر از موج اول در سراسر کشور پخش می‌شود. دکتر فتح‌الدین، که عضو کارگروه کرونای ایالت کرالاست، معتقد است که این افزایش آمار غیرمنتظره نبوده، چون هندوستان وقتی که موارد روزانه جدید از 90هزار مورد روزانه در تابستان به زیر 20هزار مورد در ژانویه رسید، عملا گارد خود را پایین آورد.
گردهمایی‌های بزرگ دینی، بازگشایی اماکن عمومی و میتینگ‌های انتخاباتی پرتعداد از دلایل اصلی وضعیت فعلی خوانده می‌شوند. دکتر فتح‌الدین می‌گوید که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای در فوریه وجود داشت اما جدی گرفته نشد؛ «من در فوریه گفتم که کرونا جایی نرفته است و اگر اقدامات فوری در پیش گرفته نشود یک سونامی ما را خواهد برد. متأسفانه، آن سونامی به ما زده است. همه احساس کردند که شرایط عادی شده است؛ هم مردم و هم مقامات، و هیچ‌کس اقدامی نکرد که جلوی موج دوم گرفته شود.»

کمبود تخت
بسیاری از شهرهای هند گزارش می‌دهند که کمبود تخت دارند. از شبکه‌های اجتماعی هم می‌توان فریاد کمک‌خواهی مردم را شنید. گزارش‌های زیادی از مرگ افرادی در سراسر هند می‌رسد که به‌خاطر دریافت‌نکردن خدمات درمانی جانشان را از دست می‌دهند. چند ایالت می‌گویند که تاسیسات جدیدی احداث خواهند کرد، با این حال کارشناسان می‌گویند سرعت انتشار بیماری، از سرعت ساخت آنها بیشتر است.
هند در هفته گذشته، در چند روز متوالی بیش از 150هزار مورد جدید در روز گزارش کرد. دوشنبه، این آمار به 273هزار و 810مورد رسید، که بزرگ‌ترین آمار ثبت در یک روز از ابتدای همه‌‌گیری بود. در چند روز بعد اما این آمار باز هم شکست و دیروز، تعداد تکان‌دهنده ۳۱۴هزار و ۸۳۵مورد در 24ساعت را ثبت کرد. تعداد فوتی‌ها هم به ۲هزار و ۱۴مورد رسید. ثبت آمارهای تکان‌دهنده و بی‌سابقه اما ادامه داشت و این کشور، یک روز بعد آمار تکان‌دهنده 2هزار و 624مرگ در یک شبانه‌روز را ثبت کرد و میزان کلی قربانیان کرونا در این کشور، به 190هزار نفر از ابتدای همه‌گیری رسید. دهلی وضعیت بسیار وحشتناکی دارد و هر 4دقیقه یک مورد مرگ ثبت می‌کند. شهرهایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، مثل دهلی و بمبئی و احمدآباد عملا دیگر هیچ تخت خالی بیمارستانی‌ای ندارند.
وقتی که مسئله تخت‌های آی‌سی‌یو در میان باشد، شرایط به‌شدت بدتر است. شهرهای زیادی گزارش داده‌اند که دیگر مطلقا تخت آی‌سی‌یو ندارند و تلاش می‌کنند که در هتل‌ها و استادیوم‌ها، ‌تاسیسات جدیدی بسازند.
اما ساخت سریع تخت آی‌سی‌یو اصلا آسان نیست. دکتر فتح‌الدین می‌گوید که اضافه‌کردن تخت، به‌تنهایی کمکی نمی‌کند؛ «ما باید تضمین کنیم که این تخت‌ها تاسیسات اکسیژن دارند. ما به دکترها و پرستاران و کارشناسان آی‌سی‌یو بیشتر احتیاج داریم.»
او می‌گوید که دولت وظیفه‌ای دلهره‌آور دارد تا این تاسیسات را در مدت‌زمان کوتاهی احداث و از آنها بهره‌برداری کند.

مرگ‌های گزارش‌نشده
در موج دوم، آمار روزانه مرگ‌ومیر هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است. هند در روز دوشنبه هزار و 761مورد مرگ گزارش کرد. مردم در گورستان‌ها و کوره‌های سوزاندن اجساد، باید ساعت‌ها در صف بایستند. کارشناسان با اشاره به این شرایط می‌گویند که آمار واقعی مرگ‌ومیر، به‌شدت بالاتر از چیزی است که رسما اعلام می‌شود. صف‌ها در حالی در این گورستان‌ها ایجاد شده که برای نمونه، هفته گذشته در یکی از آنها در مرکز دهلی، تنها 4مورد مرگ به‌خاطر کرونا ثبت شده بود. به‌گفته کارشناسان، تفاوت میزان مرگ‌ومیر و آمار رسمی، چند دلیل دارد. یکی اینکه بسیاری در خانه می‌میرند و اصلا به بیمارستان نمی‌آیند که تست کرونا داده باشند. بنابراین در لیست بیماران کرونا ثبت نمی‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید