• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 4 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128970
+
-

زلزله‌زدگان بوشهر در انتظار تصمیم هیأت دولت

پیگیری
زلزله‌زدگان بوشهر در انتظار تصمیم هیأت دولت


ارزیابی خسارت‌های زلزله 5.9ریشتری بوشهر به پایان رسیده و به ستاد بحران کشور تحویل داده شده است. حالا زلزله‌زدگان این استان منتظر تصمیم‌گیری هیأت دولت برای پرداخت تسهیلات جبران خسارت هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر با بیان اینکه در مجموع حدود 400خانه روستایی در این استان تحت‌تأثیر زلزله به تعمیر یا بازسازی نیاز دارند به همشهری می‌گوید: «امیدوارم هیأت دولت هرچه زودتر تسهیلات مورد نیاز برای بازسازی را تصویب کند».
جهانگیر دهقانی خسارت را مربوط به 20روستا می‌داند اما توضیح می‌دهد که 7روستای بخش مرکزی گناوه یعنی شول، کلر، گمارون، بهمن‌یاری، کمالی، اسلام‌آباد و تاج ملکی بیشترین خسارت را دیده‌اند. وی با بیان اینکه برآورد هزینه بازسازی و تعمیر خانه‌های خسارت‌دیده برعهده بنیاد مسکن است، می‌افزاید: «براساس رویکرد دولت معمولا در هرسال با توجه به نوع خانه‌ها و میزان خسارت، رقمی مشخص به‌عنوان تسهیلات درنظر گرفته می‌شود که در هر منطقه همان پرداخت خواهد شد. به همین دلیل هر تسهیلاتی که هیأت دولت برای زلزله‌زدگان سی‌سخت تصویب کرد، احتمالا در اختیار بوشهری‌ها هم قرار خواهد گرفت. فقط طرح و تیپ نقشه‌ها با توجه به مناطق روستایی، شهری و متراژهای گوناگون، متفاوت است.»
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر با اشاره به توزیع بیش از 330چادر برای اسکان اضطراری روستاییان و 500پکیج 72ساعته غذایی درباره نگرانی‌ها از شیوع کرونا هم توضیح می‌دهد: «با توجه به حجم پایین خسارت‌ها در جریان زلزله تجمع آنچنانی نداشتیم که جای نگرانی برای شیوع کرونا باشد. حتی اسکان اضطراری را هم در حیاط شخصی افراد انجام دادیم تا مشکلی پیش نیاید.»
زلزله 5.9 ریشتری بوشهر ساعت11:11 (روز یکشنبه ۲۹فروردین) مرز فارس و بوشهر را لرزاند و مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک ‌دانشگاه تهران، کانون آن را در حوالی بندرگناوه و در عمق ۱۰کیلومتری زمین اعلام کرد. این زلزله علاوه بر بندر دیلم ۲۱روستا با ۴۵۵۳نفر را هم در گناوه تحت‌تأثیر قرار داد و ساکنان شهرستان‌های استان فارس و خوزستان در همسایگی بوشهر هم آن را احساس کردند. اهالی و مسئولان بوشهر تأکید می‌کنند که خانه‌های روستایی در این استان اغلب به همت بنیاد مسکن مقاوم ساخته شده و طبق اعلام دهیاران و بخشداران خانه‌ها اغلب جزئی و در حد ترک‌خوردگی دیوار خسارت دیدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید