• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 4 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128967
+
-

خواهرخواندگی یزد با سوِیا

خبر روز
خواهرخواندگی یزد با سوِیا


حمیده پازوکی ـ خبرنگار

اعضای شورای اسلامی شهر یزد در آخرین جلسه این شورا با لایحه شهرداری و پیشنهاد کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و امور بین‌الملل شهرداری این شهر برای خواهرخواندگی یزد با شهر سویا اسپانیا موافقت کردند. رویدادی که شهردار یزد آن را زمینه‌ساز گسترش اقتصادی و فرهنگی یزد می‌داند.

فرصتی برای یزد
جمال‌الدین عزیزی در گفت‎وگو با همشهری می‌گوید: «در دیپلماسی شهری یکی از موضوعاتی که بسیار مورد توجه قرار می‎گیرد ارتباط بین‌المللی شهرها با یکدیگر است. شهرداری یزد هم تلاش کرده است بستر لازم را برای ارتباط بین یزد و شهرهای دیگر کشورها که به لحاظ فرهنگی و ساختاری با آن شباهت دارند، ایجاد کند.»
وی ادامه می‌دهد: «با افزایش این ارتباطات بین‎المللی در آینده می‌توانیم ضمن مبادلات فرهنگی و اقتصادی با این شهرها زمینه را برای حضور گردشگران خارجی در یزد ایجاد کرده و همچنین برای بازرگانان خود این فرصت را فراهم کنیم که با شهرهای خواهرخوانده یزد بیشتر آشنا شوند و در آنها به فعالیت اقتصادی بپردازند. گاه حتی همین پیمان‌های خواهرخواندگی با شهرهای مختلف جهان باعث شده است که سفیران آن کشورها به یزد سفر کنند و زمینه آشنایی و همکاری بیشتر پدید آید.»
شهردار یزد با بیان اینکه پیمان خواهرخواندگی با یک شهر موجب آشنایی بیشتر با آن می‌شود، اظهار می‌کند: «در دو سال گذشته در این زمینه فعالیت بسیار خوبی داشتیم که البته تحت‌تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است. با این حال ایجاد پیمان خواهرخواندگی برای شهرهای جهان بسیار مهم است زیرا فعالان حوزه گردشگری برای انتخاب یک شهر به تعداد خواهرخوانده‌های آن توجه دارند. با بهتر شدن شرایط کرونا امیدوارم بتوانیم از این امکان ایجادشده به نفع شهر یزد و جذب گردشگر خارجی برای آن استفاده کنیم.»

به‌دنبال شهرهایی شبیه یزد هستیم
مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد درباره روند خواهرخواندگی این شهر با سویا اسپانیا می‎گوید: «موضوع روابط بین‎الملل شهر یزد از 10سال پیش آغاز شده است اما زمانی که 140هکتار از بافت قدیمی و تاریخی یزد در یونسکو ثبت شد و توانستیم به عضویت سازمان شهرهای میراث جهانی درآییم، با شهرهای بیشتری پیمان خواهرخواندگی بستیم.»
«محمدجواد عاشق طوس» با بیان اینکه بیشترین شهرهای شبیه به یزد در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه قرار دارند، اظهار می‌کند: «برای انتخاب یک شهر به‌منظور خواهرخواندگی دو معیار داریم، یکی تاریخی بودن و دیگری ثبت جهانی بودن. ما از مدتی قبل به‌دنبال عقد خواهرخواندگی با شهر والنسیا در اسپانیا بودیم اما به‌دلیل موافق‌نبودن سفیر وقت اسپانیا، این پیمان بسته نشد. پس از آن سویا را انتخاب کردیم که شباهت بیشتری با یزد دارد و تاریخی‎تر و فرهنگی‎تر هم هست. نامه‌نگاری وزارت امور خارجه ما با شهرداری سویا با استقبال مسئولان این شهر مواجه شد. شهرداری سویا با توجه به ویژگی‌های خاص یزد، پیش‎نویس نفاهم‌نامه را برای ما فرستاد، پس از آن موضوع را در شورای شهر یزد مطرح کردیم که در نهایت با موافقت شورا مواجه شد. در مرحله بعد باید از وزارت کشور مجوز دریافت کنیم و پس از آن در یک وبینار با شهرداری سویا مذاکره خواهیم داشت.»
وی ادامه می‌دهد: «برای خواهرخواندگی با شهر براگا در کشور پرتغال هم کارهای اولیه انجام شده است و تا حدود دو هفته دیگر سند خواهرخواندگی یزد با این شهر هم امضا خواهد شد.» مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد با اشاره به اینکه خواهرخواندگی مانند بسیاری از سندهای بین‎المللی ظرفیت بالایی دارد، می‌افزاید: «شهرها می‌توانند اتفاقات خوبی را با استفاده از پیمان‎های خواهرخواندگی برای خود رقم زنند به شرط آنکه این موضوع به‌درستی پیگیری شود. متأسفانه ما در این زمینه خیلی خوب نیستیم و باید تلاش خود را برای پیگیری پیمان‎های خواهرخواندگی بهتر کنیم.» عاشق طوس ادامه می‌‌دهد: «سندهای خواهرخواندگی برای همکاری بین دو شهر شکل می‌گیرد تا به‌عنوان دو حکومت محلی و بدون واسطه‌های سیاسی با یکدیگر تعامل داشته باشند. تلاش ما این است که با سویا در زمینه‌های مشترک همکاری لازم را داشته باشیم. 
هرچند کرونا موجب شد همه‌‌چیز تغییر یابد و همکاری‌ها به‌صورت آنلاین درآید. البته این شرایط می‌تواند برای ما فرصتی باشد تا با برنامه‌ریزی بهتر و شناخت بیشتر از شهرهای خواهرخوانده خود در آینده همکاری بهتری با آنها داشته باشیم.»
یزد جز سویا، خواهرخوانده‌های دیگری هم دارد. یاسبرین مجارستان، پوتی گرجستان، خیوه ازبکستان، گیومری ارمنستان، لینز اتریش و بلونیا ایتالیا دیگر هم‌پیمانان فرهنگی یزد هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :