• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128898
+
-

زمین را احیا کنیم

امروز روز جهانی زمین پاک است؛ روزی که به ما یادآوری می‌کند در مقابل آسیب به منابع طبیعی مسئولیم

زمینِ عاری از هر نوع آلودگی دهه‌هاست که به چالشی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست تبدیل شده است. در سراسر جهان توجه به محیط‌زیست برای آیندگان یک موضوع جدی محسوب می‌شود. به همین دلیل، دوم اردیبهشت(22آوریل) هر سال در روز جهانی زمین پاک برنامه‌ها و اقدامات مختلفی برای حفظ محیط‌زیست برگزار می‌شود تا آلودگی‌های هوا، آب، خاک و...‌ به درختان، گیاهان، محصولات زراعی، دریاچه‌ها و سایر آبراه‌ها، اقیانوس‌ها، صخره‌های مرجانی، حیوانات و مردم آسیب نرساند. آلودگی‌ها اما همچنان خطر بزرگ برای انسان‌ها و محیط‌زیست به‌حساب می‌آید. در شهر تهران آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین معضلات است که علاوه بر تهدید سلامت مردم، به درختان و گیاهان نیز آسیب می‌رساند. آلودگی ناشی از پسماند نیز یک مسئله جدی به حساب می‌آید؛ چنان‌که روزانه 6هزار تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود که حجم بالایی از تولید زباله در یک روز است. از میان زباله‌ها، تجزیه پلاستیک یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، زیرا ممکن است برای تجزیه پلاستیک هزار سال زمان نیاز باشد.
مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران معتقد است ادامه بقا و حیات ما و نسل‌های آتی در گرو حفظ کره زمین است و همچنین بر لزوم عزم جدی و مشارکت تک‌تک افراد جامعه بر حفظ و صیانت از محیط‌زیست و کره زمین تأکید کرد. شینا انصاری به همشهری گفت: «احیای زمین شعار امسال روز جهانی زمین پاک است که باید در نحوه تعامل و رفتارمان با طبیعت بازنگری و آن را اصلاح کنیم. همچنین به واسطه آسیب‌ها و تخریب‌هایی که به کره زمین وارد و با دستکاری‌ها و بهره‌کشی‌های مختلف، منابع طبیعی را دستخوش تغییرات اساسی کرد‌ه‌ایم، کره زمین را مرمت و بازسازی کنیم چراکه در این جهان هستی فقط و فقط یک سیاره به نام زمین وجود دارد. برای تحقق این مهم اقدامات گوناگونی می‌توان انجام داد. به‌طور مثال در حوزه مدیریت پسماند با کاهش مصرف‌گرایی و کاهش تولید پسماند در وهله اول و تفکیک پسماند در مبدا در وهله دوم می‌توان به این امر کمک کرد.»
در شهر تهران شیوع کرونا با اینکه به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کمک کرده، اما با افزایش پسماندهای بیمارستانی نگرانی‌هایی برای حفظ محیط‌زیست ایجاد کرده است. رهاسازی ماسک و دستکش در معابر نیز به محیط‌زیست آسیب می‌زند و مشکلاتی را به‌وجود آورده است. ‎‌شینا انصاری با بیان اینکه تمام معضلات محیط‌زیستی ازجمله آلودگی هوا، آب و خاک، جنگل‌زدایی، فرسایش خاک، تهدید منابع آب‌های زیرزمینی و ... در کنارهم باعث شده تا آسیب‌پذیری و شکنندگی کره زمین بیش از پیش احساس شود، گفت: «شیوع کرونا نشان داد که بشر با وجود دستاوردهای بزرگی که تا به حال کسب کرده، هنوز در مقابل عظمت طبیعت و پیچیدگی‌های آن ناتوان است.» او کاشت درختان و گسترش فضای سبز، کاهش مصرف منابع ازجمله آب و انرژی و مصرف بهینه آنها، کاهش مصرف کاغذ و درپی آن کاهش قطع درختان را ازجمله اقدامات در راستای حفاظت از منابع طبیعی دانست و گفت: «قطعا جلوگیری از تخریب‌ها و حفظ ذخایر ارزشمند اکولوژیک سرزمین‌مان نیازمند وضع قوانین و اسناد بالادستی توسط نهادهای حاکمیتی و نظارتی است اما فراموش نکنیم که ما تک‌تک افراد جامعه در مقابل منابع طبیعی، این نعمات خدادادی مسئول هستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید