• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128806
+
-

تأیید مذاکرات ایران و عربستان در بغداد

سفیر ایران در عراق، میانجیگری بغداد در روابط ایران و عربستان را تأیید کرد


دیروز  ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، میانجیگری عراق در روابط تهران- ریاض را تأیید کرد و گفت هنوز به «نتایج روشن» نرسیده است.
مسجدی به ایرنا گفته است که ایران «از میانجیگری بغداد برای نزدیک‌کردن تهران به کشورهایی که با آنان دچار چالش شده‌ایم یا روابط با آنها به سردی گراییده است حمایت می‌کند.» اهمیت مذاکرات تهران- ریاض چنان است که با گذشت 3روز، همپای مذاکرات وین در صدر اخبار خاورمیانه است. حالا یک روزنامه عربی و یک خبرگزاری اروپایی اطلاعاتی از هیأت‌های مذاکره‌کننده را فاش کرده‌اند. روزنامه لبنانی الاخبار نوشته هیأت سعودی شامل ۶ نفر، ازجمله مشاور عالی‌رتبه امنیتی ولیعهد عربستان و به سرپرستی خالد بن علی الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی در مذاکرات حضور داشته است. از ایران نیز هیأت 5 نفره شامل نمایندگانی از تمامی نهادهای امنیتی در بغداد بودند.    خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک منبع دولتی عراق تأیید کرد که ریاست هیأت سعودی را خالد بن علی الحمیدان، رئیس اطلاعات سعودی و ریاست هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برعهده داشتند. اما درحالی‌که پیش از این خبرگزاری رویترز از «پیشرفت نداشتن» مذاکرات خبر داده بود، اطلاعات روزنامه الاخبار خلاف این ادعا را مطرح می‌کند. براساس گزارش این روزنامه، این نشست «بسیار مثبت بوده و از برخی انتظارات فراتر رفته است»؛ تاجایی که دوطرف تصمیم گرفتند نشست دیگری نیز هفته آینده در بغداد برگزار کنند.

تلاش عراق برای تداوم مذاکرات
طبق گزارش‌ها عراق به‌عنوان میزبان مذاکرات اشتیاق زیادی برای ادامه آن دارد. کاهش تنش میان ایران و عربستان برای عراق  منافع زیادی دارد. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز علاقه زیادی به احیای نقش عراق در مناسبات منطقه دارد و این مسئله در سفر مرداد ۹۹ او به ایران نیز مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. حالا عراق حتی از اینکه افشای رسانه‌ای مذاکرات به جریان آن لطمه بزند، هراس دارد. 
  گفته شده آمریکا و انگلیس در جریان این گفت‌وگوها هستند. از سوی دیگر منابع الاخبار خبر دادند که ایران نیز متحدان خود را در جریان این گفت‌وگوها قرار داده است. سفر وزیرخارجه چین در اواسط فروردین به ریاض و سپس تهران نیز این گمانه را تقویت می‌کند که کشورهای نزدیک به ایران یا در نقش میانجی‌ ظاهر شدند یا دست‌کم از روند مذاکره اطلاع داشتند. براساس گزارش الاخبار برآورد اولیه ایران از مسیر مذاکره با عربستان «مثبت و امیدوارکننده»‌ است.

مذاکرات رسمی می‌شود؟
تاکنون هیچ‌یک از مقامات رسمی در ایران و عربستان اصل مذاکره در بغداد را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در این زمینه گفته «درخصوص گزارش‌های ضد‌ونقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم.» البته طبق اطلاعات فعلی وزارت خارجه ایران طرف گفت‌وگوهای بغداد نیست و این مذاکرات تاکنون در سطح غیرسیاسی و امنیتی برگزار شده است. قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه به همشهری گفته بود که این مذاکرات امنیتی برای «شناسایی حریف» پیش از این نیز بین 2کشور سابقه داشته است. 
البته وزارت خارجه ایران بار دیگر از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال کرده و گفته که آن را به «نفع مردم  2کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای» می‌داند. تحلیلگران نیز تأکید کردند که مذاکره بین ایران و عربستان می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای زیادی داشته باشد؛ چراکه دامنه اختلافات 2کشور از سوریه تا یمن گسترده است، اما باید دید که این مذاکرات چگونه ادامه پیدا می‌کند و به سطح رسمی و سیاسی بین مقامات عالی 2کشور می‌رسد یا نه.

این خبر را به اشتراک بگذارید