• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128794
+
-

سوپرلیگ بلوف نیست

مؤسسان این پروژه ادعا کرده‌اند که هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی سوپرلیگ و حضور تیم‌ها در لیگ‌های داخلی و لیگ قهرمانان را بگیرد


جنجال‌های سوپرلیگ همچنان ادامه دارد. هواداران لیورپول پیش از بازی با لیدز علیه باشگاه شعار دادند. هواداران چلسی، منچسترسیتی و من‌یونایتد هم در فضای مجازی و همچنین جلوی ورزشگاه شعار دادند. با این‌حال طرفداران سوپرلیگ درنظرسنجی‌ها دست بالا را نسبت به مخالفان و طیف سنتی دارند. در ایتالیا 72درصد، در انگلیس 59درصد، در فرانسه 71درصد، در اسپانیا 76درصد و حتی در آلمان هم که هنوز نماینده‌ای در این لیگ ندارد، 57درصد نظر موافق داده‌اند. بیشتر مخالفان را هواداران باشگاه‌های کوچک تشکیل می‌دهند؛ همان‌هایی که به‌طور مثال در لیگ برتر انگلیس با قانون 5تعویضه‌شدن مسابقات مخالفت کرده‌اند چون یارای رقابت با تیم‌های ثروتمندی که روی نیمکت بازیکنان زیادی نشانده‌اند، ندارند.باشگاه‌های بزرگ در دوران کرونا زیان مالی زیادی دیده‌اند. بارسلونا یک میلیارد و 173میلیون یورو بدهی دارد و پس از چلسی با حدود 1.5 میلیارد یورو بدهی در رده دوم زیان‌ده‌ترین باشگاه‌های اروپا جای گرفته است. رئال مادرید که رئیس آن –پرس- عامل اصلی خروج و شورش تیم‌های ثروتمند از اتحادیه باشگاه‌هاست، 901میلیون یورو بدهکار است. تنها لیورپول، سیتی، ‌آرسنال و میلان میزان بدهی‌شان زیر 500میلیون یورو است. راه چاره از نظر مؤسسان سوپرلیگ این است که در لیگی جداگانه دور هم جمع شوند. 2باشگاه رئال‌مادرید و بارسلونا در بدو ورود به سوپرلیگ هر کدام 350میلیون یورو دریافت می‌کنند. به بقیه 12باشگاه هم مبالغ قابل‌توجهی بودجه می‌رسد که قابل مقایسه با درآمدهای فعلی آنها نیست. بنابراین می‌توان گفت سوپرلیگ قطعی است مگر آنکه یوفا و فیفا به این 12باشگاه باج بدهند.
فلورنتینو پرس پریشب در مصاحبه‌ای تضمین داد که بازیکنان این تیم‌ها از بازی‌های ملی محروم نخواهند شد و دو طرف به توافق دست می‌یابند. در ساعات اولیه تعداد مخالفان بیشتر بود اما کم‌کم به میزان موافقان افزوده شد. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک یکی از حامیان این پروژه است. داوطلبان جدیدی هم به فهرست اضافه شده، مثل ناپولی که دوست دارد جزئی از این پروژه باشد. اما بایرن‌مونیخ و دورتموند پیشنهاد را رد کرده‌اند و پاری‌سن‌ژرمن هم همینطور اما به‌گفته پرس واقعیت این است که آنها هنوز دعوت نشده‌اند. ممکن است 3تیم دیگر به لیگ اضافه شوند و حتی 5تیم هم به‌صورت چرخشی اضافه شوند. باشگاه‌های 12گانه تعهد داده‌اند که 23سال در این لیگ حضور داشته باشند.
با اینکه شایعه شد تیم‌های پورتو، بایرن‌مونیخ و دورتموند که در دوره قبلی حذف شده بودند قرار است جانشین چلسی، رئال‌مادرید و من‌سیتی شوند، پرس قول داد چنین اتفاقی نیفتد و این3تیم در نیمه‌نهایی بمانند. اگر قرار به حذف 12غول اروپایی از لیگ‌های داخلی و لیگ قهرمانان اروپا شود، فصل آینده تیم‌های لستر، وستهم، اورتون و لیدز از انگلیس؛ سویا، ویارئال، بتیس و سوسیداد از اسپانیا و آتالانتا، ناپولی، رم و لاتزیو از ایتالیا در لیگ قهرمانان حاضر خواهند بود که البته خیلی هم جذاب نیستند.
پرس به یوفا و فیفا طعنه زده که هر بار نمی‌خواهند حرف حق گوش کنند، مسئله فقیر و غنی را پیش می‌کشند و جوسازی می‌کنند. رئیس باشگاه رئال‌مادرید گفت که ممکن است به سمت کوتاه‌کردن زمان مسابقات هم از 90دقیقه به کمتر برود چون زمان فعلی خسته‌کننده است. شایعه شده در سوپر لیگ به اسپانسرها هم میدان بیشتری داده شده و آنها می‌توانند در زمان توقف بازی مثلا در ضربات آزاد یا کرنر به‌مدت 10ثانیه تبلیغ پخش کنند. این جدا از مسابقات معمولی در لیگ‌های داخلی و لیگ قهرمانان است که به‌گفته پرس قرار نیست این باشگاه‌ها از آنها محروم شوند چون خلاف قانون است.
فلورنتینو پرس به رئیس یوفا کنایه زده که چرا مثل لبران جیمز و بازیکنان ان‌بی‌ای رقم درآمدش را شفاف نمی‌گوید. این یعنی پول فوتبال به‌جای اینکه به باشگاه‌ها برسد، به مدیران یوفا و فیفا می‌رسد. او اعلام کرد که شاید دسته دوم سوپرلیگ را هم راه بیندازد؛«بازی‌هایی هستند که من دوست ندارم تماشا کنم. با سوپرلیگ 2روز در هفته بهترین بازی‌ها را می‌بینم.» او قول داد که داوری‌ها و سیستم کمک‌داور ویدئویی هم بهتر شود. در همین رابطه شایعه شده قرار است کل مکالمات داوران ضبط شود و پس از هر بازی برای شفاف‌سازی روی سایت قرار گیرد. او گفت که تغییرات لیگ قهرمانان برای سال2024هم مزخرف است و تا آن موقع چیزی از فوتبال و باشگاه‌ها باقی نمانده است. او از چفرین، رئیس یوفا هم به‌دلیل توهین به آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس انتقاد کرد و گفت: ما رئیس هتاک نمی‌خواهیم. پرس، انقلاب جدید را به دهه50میلادی تشبیه کرد که در آن زمان هم همه با ایده سانتیاگو برنابئو برای راه‌اندازی جام باشگاه‌های اروپا مخالف بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید