• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 30 فروردین 1400
کد مطلب : 128617
+
-

چرا به رغم تخصیص بودجه‌های هنگفت، سازندگان از زمان پخش جا می‌مانند؟

رعد نزد، برق نگرفت

همشهری از نرسیدن سریال بهروز افخمی به آنتن شبکه تهران گزارش می‌دهد

رعد نزد، برق نگرفت

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

یک سال و چند ماهی است که از آغاز تولید مجموعه سریال ۳۵قسمتی «رعد و برق»‌ به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی داوود هاشمی می‌گذرد؛ سریالی درباره سیل‌های آمده در شهرهای مختلف که افخمی براساس فیلمنامه‌ای که خودش نوشته، آن را به تصویر کشیده است. این سریال با وجود پایان فیلمبرداری‌اش در بهمن‌ماه نتوانست خود را به پخش برساند.

حذف «رعد و برق» از جدول پخش
سریال قرار بود از شب اول‌ ماه رمضان روی آنتن شبکه‌۵ برود اما شبکه با اعلام اینکه دلیل عدم‌پخش سریال مشکلات فنی بوده، از بینندگان عذرخواهی کرد. در دومین شب‌ ماه رمضان نخستین قسمت روی آنتن رفت. هر‌چند پخش قسمت اول این سریال با برخی‌ نقدها روبه‌رو شد، اما دیگر خبری از پخش سریال نبود تا اینکه بار دیگر روابط‌عمومی شبکه5 سیما، در این‌باره توضیح داد: «با وجود برنامه‌ریزی در بیش از یک‌سال گذشته برای پخش «رعد و برق»، به‌دلیل سنگینی پروژه و حجم زیاد جلوه‌های ویژه و تروکاژها، عوامل سازنده رعد و برق موفق نشدند این سریال را به‌موقع و در زمان تعیین‌شده به آنتن برسانند، لذا این مجموعه تلویزیونی به‌صورت موقت از کنداکتور ‌ماه رمضانی شبکه5 سیما حذف شد.»

سؤالات فراوان و بی‌پاسخی مدیران
تلویزیون با تخصیص بودجه‌ای درصدد تولید سریالی بوده که به‌نظر از آماده‌بودن یا نبودن حتی ۵قسمت اولش بعد از گذشت یک سال و چندماه از تولید پروژه خبر نداشته. با وجود پایان فیلمبرداری پروژه در بهمن‌ماه سال گذشته، چرا این سریال آماده نشده‌ و مهم‌تر اینکه مدیران شبکه‌۵ اطلاعی از آماده نبودن سریال برای پخش نداشته‌اند و با وجود بی‌اطلاعی «رعد وبرق» را در جدول پخش قرار داده‌اند و در نهایت با یک عذرخواهی یک ‌سریال چینی را جایگزین «رعد و برق» افخمی کرده‌اند؟ اینکه سریال پخش می‌شود یا پخش نمی‌شود، اهمیت زیادی ندارد. بدون درنظر‌گرفتن کیفیت سریال، مهم این است که تخصیص بودجه‌ها به چه شکل است و تعهد چه تعریفی در رسانه ملی دارد.

دلایل گروه سازنده سریال
پس از تصمیم تلویزیون مبنی بر حذف سریال افخمی از آنتن، سازندگان «رعد و برق» با انتشار اطلاعیه‌ای، دلایل ناتوانی‌شان برای رساندن این سریال را بیان کردند. در این اطلاعیه که با عنوان «اندکی صبر، تلاش شبانه‌روزی مضاعف به حرمت بینندگان تلویزیون» در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، دلایلی که منجر به نرساندن این سریال شده، تشریح شده و آمده است: «توقف موقتی پخش سریال مناسبتی «رعد و برق»، هر‌چند اتفاقی نادر در تلویزیون است، اما تنویر افکار عمومی درباره بخشی از دلایل آن بی‌تردید به رفع ابهامات کمک شایانی می‌کند. «رعد و برق» با هدف بازسازی عواقب سیل ویرانگر و خانمان‌‌برانداز استان‌های شمالی ایران، ازجمله گلستان و مازندران و خراسان شمالی و جنوب و جنوب غرب کشور، بعد از ماه‌ها تحقیق و بررسی و دقت‌نظر و وسواس‌های مسبوق به سابقه بهروز افخمی از اواسط زمستان سال ۹۸ کلید خورد.»  در ادامه اطلاعیه آمده: «قرار بود بین ۱۲ تا ۱۴قسمت سریال در خوزستان اتفاق بیفتد، 4قسمت در خرم‌آباد و بقیه قسمت‌ها در گلستان. حتی ۱۲قسمت از فیلمنامه بخش‌های مربوط به خوزستان نیز که پس از ماه‌ها تحقیق نوشته و تحویل شبکه شد، به‌خاطر شدت شیوع کرونا و عدم‌امکان تصویربرداری در این استان، به محاق رفت! اتفاقی ناگزیر که برنامه‌ریزی تولید را به کل به هم ریخت. طی یک سال ‌و ‌اندی تصویربرداری، سازندگان با مشکلات پیش‌بینی‌شده و گاه نامترقبه بسیاری ‌هنگام تولید دست‌و‌پنجه نرم کردند؛ مشکلاتی که قطعاً بخش عمده‌ای از آنها به تبع حضور در لوکیشن‌های واقعی در شرایط جوی نامساعد رقم خورد. بی‌شک کسانی که بُعد مسافت، برفگیری، برودت هوا و بارندگی در مناطقی چون ارتفاعات دراز‌نو، خوش‌ییلاق شاهرود و... را تجربه کرده‌اند، درک بهتری از شرایط دشوار تولید سریال و ناملایمات گریزناپذیر مبتلا‌به سازندگان خواهند داشت.» در بخش دیگر این اطلاعیه عنوان شده: «نظارت گسترده و دقیق روی پروسه پیچیده پس تولید ازجمله آماده‌سازی‌ نسخه نهایی باکیفیت 4k و تغییر نهایی ناگزیر به HD به‌دلیل محدودیت‌های سیستم پخش تلویزیون، موجب شد تا سازندگان به فرصت بیشتری نیاز پیدا کنند؛ فرصتی که بدیهی است برای افزایش کیفیت خروجی سریال و ارج‌گذاری به سلیقه و‌ شأن مخاطبان سیما طلب شده و چه‌بسا اگر این دغدغه نبود، می‌شد با وسواس کمتر و سرهم‌بندی و تساهل، به تداوم پخش سریال رضایت داد! نکته‌ای که اتفاقاً نشان از تکاپوی بی‌شائبه و نگاه ایده‌آلیستی سازندگان سریال دارد؛ نه به قول غیرمنصفانه برخی، «عدم‌موفقیت» در رساندن به پخش!
امید است به‌زودی و بعد از ‌ماه مبارک رمضان، شاهد تداوم پخش سریال «رعد و برق» با کیفیتی درخور و متناسب با سلیقه سخت‌پسند مردم گرامی باشیم. البته موافقت و همراهی برای رساندن آن به آنتن، ارزشگذاری به تلاش‌های صادقانه گروه تولید، آن‌هم در شرایط محنت‌بار کرونایی این روزهاست.»

سریال چینی «با هم» با موضوع کرونا
جدول پخش شبکه‌۵ از شب‌ گذشته تغییر کرد. ساعت ۱۹ مجموعه تکراری «شکرانه» را روی آنتن دارد و ساعت ۲۳ هم سریال چینی «با هم» که محصول ۲۰۲۰ است روی آنتن می‌رود؛ سریالی با موضوع شیوع بیماری کرونا و برخورد با این بیماری در کشور چین.

این خبر را به اشتراک بگذارید