• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 30 فروردین 1400
کد مطلب : 128584
+
-

سایه مناقشات سیاسی بر سر چرایی سقوط پرواز752


با رسانه‌ای شدن اختلاف نظر تهران و کی‌یف بر سر چرایی سرنگونی پرواز شماره752 این پرونده ابعاد جدیدی یافته است. چنانچه در جدیدترین واکنش‌ها به این پرونده، شورای‌عالی امنیت ملی کشور اعلام کرده است که اوکراین قصد دارد با بهره‌برداری سیاسی از این حادثه غیرعمد، که بررسی‌ها نشان داد خطای انسانی عامل اصلی آن بوده، سمت و سوی تازه‌ای به این پرونده بدهد.
چند روز پیش بود که اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در سخنانی که بازتاب وسیعی در رسانه‌های خارجی هم داشت، مدعی شد هواپیمای اوکراینی به ‌صورت عمدی از سوی جمهوری اسلامی ایران ساقط شده است؛ موضوعی که با واکنش مقامات امنیتی ایران مواجه و بر غیرعمدی بودن حادثه به‌ دلیل وقوع خطای انسانی تأکید شد.   کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای ‌عالی امنیت ملی با رد سخنان مقام اوکراینی گفت: در جریان سفر اواخر بهمن‌ماه سال98 دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به ایران و در جلسه مشترک دانیلوف با دریابان شمخانی که نمایندگان سازمان هواپیمایی 2 کشور هم‌ حضور داشتند، توضیحات فنی جامعی به وی ارائه و بر غیرعمدی بودن این حادثه تأکید شد.
او ادامه داد: در آن مقطع تنها درخواست مشخص دانیلوف از ایران، ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بود و وی این موضوع را برای کشورش حیثیتی عنوان کرد.
خسروی درباره انتشار اخبار غیرصحیح از سوی دانیلوف در شرایطی که دادگاه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما کار خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: این اتفاق می‌تواند ظن سفارشی بودن این اظهارات برای ایجاد انحراف در افکارعمومی و دامن زدن به یک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی را تقویت کند.
حالا اما به ‌دنبال رد ادعای عمدی بودن سقوط پرواز752 ،موضع‌گیری جدید مقامات امنیتی اوکراین پیرامون حادثه سقوط در حالی است که اکنون زوایای جدیدی از قصد مسئولان اوکراینی در حاشیه‌سازی‌ برای این پرونده فاش شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد آنها با سیاسی کردن پرونده و خارج کردن آن از مسیر بررسی‌های فنی، اهداف بین‌المللی ویژه‌ای را با هدف تحت فشار قراردادن روسیه پیگیری می‌کنند. یک مقام مطلع نزدیک به شورای‌ عالی امنیت ملی در این باره گفت: پس از وقوع حادثه، مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی تور‌ام–1 روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست را به ‌دلیل عدم‌ انطباق با واقعیت نپذیرفت، اوکراین، مسیر سیاسی کردن پرونده و خروج آن از روال فنی را در پیش گرفته است.
وی در گفت‌وگو با نورنیوز با اشاره به قصد اوکراین برای بهره‌برداری سیاسی از این حادثه تلخ با هدف تأثیرگذاری همزمان بر  2رخداد افزود: با توجه به ابهامات رفع نشده در زمینه نقش کی‌یف در هدف قرار دادن هواپیمای بوئینگ777 خطوط هوایی مالزی در سال2014 میلادی و در میانه درگیری‌های شرق این کشور که به کشته شدن همه 298مسافر این پرواز منجر شد، اوکراین در تلاش بود با جا انداختن وجود نقص در سامانه پدافندی تورام-1 روسی، هر  2حادثه را به یک منشأ مرتبط و از خود رفع اتهام کند.
این مقام مطلع اضافه کرد: دلیل دوم اوکراین برای درپیش گرفتن رفتار سیاسی در قبال این پرونده، درگیری شدید این کشور با مسکو بر سر مالکیت جزیره کریمه است و کی‌یف قصد دارد با انتساب غیرمستقیم حادثه سقوط هواپیما به روس‌ها، به نوعی فشار سیاسی بر مسکو را افزایش دهد.
سازمان هواپیمایی ایران در گزارش نهایی بررسی سرنگونی هواپیمای اوکراینی، مسئول اصلی این فاجعه را یک اپراتور دفاع ضدهوایی سپاه پاسداران معرفی کرد. اما وزیر خارحه اوکراین این گزارش را تأیید نکرد. 
۱۸دی‌ماه سال۹۸ هواپیمای مسافربری اوکراین اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران به سمت کی‌یف، هدف 2موشک سامانه دفاعی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. در این حادثه که علت بروز آن از سوی مقامات ایرانی خطای انسانی عنوان شد تمام ۱۷۶سرنشین هواپیما جانشان را از دست دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید