• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 26 فروردین 1400
کد مطلب : 128306
+
-

هند، غرق در کرونا و بی‌تدبیری دولت

آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هند، نسبت به زمستان 4برابر شده و دومین کشور پرجمعیت جهان، بالاترین آمار ابتلای روزانه را ثبت کرده است

آسیا
هند، غرق در کرونا و بی‌تدبیری دولت

مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، هند را عاصی کرده و اوضاع چنان خراب است که خانواده‌های قربانیان، بعد از ساعت‌ها درصف ایستادن می‌توانند پیکر عزیزانشان را در مرکز سوزاندن اجساد خاکستر کنند.
به گزارش بلومبرگ، دومین کشور پرجمعیت جهان، چنان در سراشیبی سقوط افتاده است که از برزیل رد شده و حالا بعد از آمریکا، دومین کشور دنیاست که بدترین آمار کلی مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را دارد. هند 2برابر این 2 کشور آمار مبتلای روزانه دارد، با این حال آمار مرگ‌ومیر آن پایین‌تر است. کارشناسان می‌گویند دلیل این تفاوت آماری، روش صدور گواهی فوت در هند است که عموما، علت مرگ را دلایل دیگری به جز کرونا، ثبت می‌کنند.
تعداد مبتلایان روزانه در این کشور سر به فلک کشیده و سه‌شنبه اعلام شد که تنها در 10روز قبل از آن، 13.7میلیون مورد جدید در این کشور ثبت شده است. در روز سه‌شنبه، 161هزار و 736مورد جدید و 879مورد مرگ‌ومیر اعلام شد؛ این آمار، 4 برابر آمار روزانه در ژانویه (ابتدای زمستان) است. به گزارش الجزیره، این آمار در 24ساعت منتهی به ظهر دیروز، 184هزار و 372نفر بود و در مجموع کل کشور، تعداد مبتلایان تا 13.9میلیون نفر بالا رفت. آمار کلی مرگ‌ومیر هم دیروز به 172هزار و 85نفر رسید.
رسانه‌های محلی مملو از گزارش‌هایی است که به فعالیت بدون وقفه گورستان‌ها اشاره دارند. کوره‌های سوزاندن اجساد به‌شدت در حال کار هستند، اجساد زیادی روی هم تلنبار شده‌اند و در نوبت سوزاندن هستند. فعالیت بی‌وقفه کوره‌ها دود ناشی از سوزاندن اجساد را تا سطح وسیعی منتشر و خطر ثانویه‌ای برای مردم ایجاد کرده است. بلومبرگ با 6گورستان در هند تماس گرفته و کارگران آنها این میزان از شلوغی و فعالیت بدون وقفه را تأیید کرده‌اند. کامسل سیلور، رئیس یک گورستان در سورات در ایالت گجرات گفته است: «قبلا روزانه 15تا 20جسد به اینجا می‌آمد اما حالا هر روز بین 80 تا 100جسد داریم.»
کوره‌های سوزاندن اجساد، بعد از موج قبلی انتشار کرونا فعالیت خود را بی‌وقفه کرده‌اند اما حتی با این شرایط، خانواده‌ها باید 2 تا 3 ساعت در صف بمانند تا نوبت به سوزاندن جسد خویشاوندان آنها برسد.
غرق شدن هند در آمار دلخراش ابتلا و مرگ ناشی از کرونا نشان می‌دهد که دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، اصلا برای موج جدید کرونا آماده نبوده است. در هفته‌های اخیر، گردهمایی‌های انتخاباتی، فستیوال‌ها و مراسم مذهبی بزرگی در 5ایالت برگزار شده و مردم بسیار زیادی در این رویدادها در کنار هم قرار گرفته‌اند. این تازه شروع فاجعه است و انتظار می‌رود که آمار، به‌مراتب بدتر هم بشود.
کارشناسان می‌گویند با وجود افزایش تعداد مرگ‌ومیر، دولت آمار قربانیان را پایین‌تر اعلام می‌کند. سیستم ثبت مرگ‌ومیر، حتی قبل از شیوع ویروس کرونا هم در هند ناقص بوده و اکثر موارد مرگ‌ومیر، در خانه و بدون اینکه ثبت شوند روی می‌داد. این شرایط بعد از شیوع کرونا بدتر شده است. حتی در شرایط فعلی، در گزارش فوت آنهایی که به‌خاطر کرونا جانشان را از دست می‌دهند دلایل دیگری ثبت می‌شود. شایع‌ترین عامل، کهولت سن و حمله قلبی است. کارشناسان معتقدند که فقط 20 تا 30درصد موارد مرگ در هند از نظر پزشکی به‌صورت دقیق و درست گزارش می‌شوند.
با وجود سیل سهمگین کرونا، مراسم مذهبی هندوها در این کشور در جریان است و دیروز حدود 650هزار هندوی معتقد در رودخانه گنگ گرد هم آمدند تا مراسمی مذهبی را برپا کنند. رویترز گزارش داده که به سختی می‌شد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در این تجمع مشاهده کرد.
کارشناسان از دولت خواسته‌اند جلوی این تجمع‌های مذهبی و دیگر همایش‌های انتخاباتی را بگیرد و دوباره قرنطینه سختگیرانه اعمال کند.

د فاع از کارایی واکسن فایزر
دکتر آنتونی فاوچی، مشاور پزشکی ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یکی از دانشمندان سرشناس و مورد احترام دنیا در امور بیماری‌های واگیردار، نتایج تحقیقات یک تیم اسرائیلی که کارایی واکسن فایزر در برابر گونه آفریقای جنوبی واکسن کرونا را زیر سؤال برده، رد کرده و از این واکسن دفاع کرده است. فاوچی گفته که گزارش این گروه، گمراه‌کننده است.
محققان دانشگاه تل‌آویو در گزارش خود به این مسئله اشاره کرده‌اند که گونه آفریقای جنوبی کرونا، می‌تواند کارایی واکسن را زیر سؤال ببرد. فاوچی ضمن دفاع از واکسن‌های موجود در بازار گفته است: «اتفاقی که احتمال دارد بیفتد این است که وقتی گونه‌های جدید ویروس می‌آیند، ‌شاید واکسن‌ها از بروز علائم ملایم نتوانند جلوگیری کنند اما قطعا اینطور نخواهد بود که مردم دچار بیماری‌های شدید شوند و جانشان را از دست بدهند.»
در همین حال، سازمان غذا و داروی آمریکا، 2 روز پیش توصیه کرده که استفاده از واکسن جانسون اند جانسون متوقف شود. این توصیه‌نامه بعد از آن صادر شد که 6مورد لخته‌شدن خون در 6نفری که از این واکسن استفاده کرده بودند گزارش شده است. 6.8میلیون دوز از این واکسن استفاده شده است. سازمان غذا و دارو و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در بیانیه مشترک خود گفته‌اند که برای احتیاط بیشتر توصیه می‌کنند استفاده از این واکسن متوقف شود. چند هفته پیش که هنگام استفاده از واکسن آسترازنکا مورد مشابهی پیش آمد، آژانس پزشکی اروپا استفاده از واکسن را متوقف نکرد اما بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، از آن فقط برای افراد مسن‌تر که جانشان بیشتر در معرض خطر است استفاده می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید