• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128180
+
-

نطنز 48ساعت بعد از حادثه

زاکانی: بخش عمده امکانات غنی‌سازی کشور از دست رفت و ایران به بهشت جواسیس تبدیل شده است


به فاصله 48ساعت بعد از انفجار در تاسیسات نطنز ریشه‌یابی و چندو‌چون بروز این حادثه مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفته است.
عیان‌بودن رد پای تروریسم و خرابکاری در آن از یک‌سو و هشدار برخی مقامات نسبت به جریان نفوذ در این حادثه از سوی دیگر سبب شده است که نطنز و حادثه اخیر در آن به بحث پردامنه و بازتابی تبدیل شود که از سیاست داخلی و سیاست خارجی اخبار و تحرکات آن را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.
 در جدید‌ترین واکنش‌ها به چند‌و‌چون بروز این حادثه، علیرضا زاکانی، نماینده و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از دستگاه‌های امنیتی ایران افشا کرد که در جریان حادثه نطنز بخش عمده امکانات غنی‌سازی کشور از دست رفت و ایران به بهشت جواسیس تبدیل شده است. او همچنین مدعی شده‌ که بخشی از تأسیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰‌پوند مواد منفجره بر‌می‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند. نمایندگان مجلس بعد از بازدید از میزان خسارات وارد‌شده، خون گریه می‌کردند. بخشی از تأسیسات کاملا تعطیل و هزاران سانتریفیوژ از رده خارج شد. او بدون اشاره به نهاد امنیتی خاصی، گفت که جاسوس‌ها دارند جولان می‌دهند و این شرایط را نگران‌کننده خواند. موضوع مورد تأکید زاکانی پیش‌تر مورد توجه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری قرار گرفته بود. او دوشنبه با تأکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور این است که دستگاهی حاضر به پاسخگو‌بودن در یک مرجع دیگر نیست، در ارتباط با حوادث نطنز گفت: باید بررسی شود دستگاهی که مسئول بوده‌ جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی به‌دست نیاورده است، بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود.
در پی اظهارات جهانگیری، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس نیز در واکنشی مشابه گفت: باید این خرابکاری از نظر امنیتی مورد بررسی قرار گیرد. باید مشخص شود حفره امنیتی کجاست که برای چندمین‌بار در نطنز چنین اتفاقی رخ داده است. نهادهای امنیتی باید پاسخگو باشند. حتما حفره امنیتی در نطنز وجود دارد که مرتباً به این سایت هسته‌ای ضربه وارد می‌شود. او افزود: اینکه بگویند کار اسرائیل بوده است، کافی نیست. دستگاه اطلاعاتی و امنیتی چرا نتوانسته مانع از خرابکاری آمریکا و اسرائیل در سایت هسته‌ای نطنز شود و برای دومین‌بار اسرائیل توانسته در این سایت خرابکاری کند.
در بحث واکنش‌ها به حادثه نطنز سخنان فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس که در دولت محمود احمدی‌نژاد ریاست سازمان انر‍ژی اتمی را بر عهده داشت نیز قابل توجه و تامل است. او با توصیف اینکه طراحی دشمن در حادثه نطنز خیلی قشنگ بود، ‌از وقوع انفجار در سیستم توزیع برق سانتریفیوژها در این حادثه خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید