• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128147
+
-

میز خبر/ افزایش 4برابری آمار مرگ‌ها از اول فروردین تاکنون

نزدیک به 2هفته از پایان تعطیلات نوروز می‌گذرد و حالا تأثیر دورهمی‌ها و سفرهای نوروزی را به‌وضوح می‌توان در آمارها دید. وضعیت شیوع کرونا، هر روز شدیدتر می‌شود و در بیست‌و‌چهارمین روز از فروردین آمار فوتی‌ها به 291نفر رسیده است؛ جهشی که از اول فروردین با 73فوتی روزانه، نگران‌کننده است. بررسی روند صعودی فوتی‌ها، حکایت از افزایش 4برابری مرگ‌های کرونایی از اول فروردین تا 24این‌ ماه دارد. پیش از این رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری به همشهری گفته بود که شمار فوتی‌ها با ادامه روند فعلی به 500نفر هم خواهد رسید و این یعنی برگشت به عقب. روز گذشته بالاترین میزان ابتلا در کشور هم ثبت شد؛ 24هزار و 760بیمار جدید در یک شبانه‌روز که رکورد جدیدی در موارد ابتلا به شمار می‌رود؛ هر چند که کارشناسانی مثل حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی معتقدند به نسبت تعداد مبتلایان، شمار فوتی‌ها هنوز خیلی بالا نیست. با این حال، اما روند فوتی‌ها، نگران‌کننده است؛ تا جایی که رئیس شورای شهر تهران، روز گذشته اعلام کرد که تعداد فوتی‌های روزانه تهران، نزدیک به یکصد نفر شده است. محسن هاشمی، شرایط شیوع را حاد دانست و گفت که اگر وضعیت به همین گونه ادامه داشته باشد، قطعا آمار بیشتر هم می‌شود. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون 295شهرستان قرمز و 99شهرستان در کشور، نارنجی‌اند. همچنین 45شهرستان در وضعیت زرد و 9شهرستان در وضعیت آبی‌ به‌سرمی‌برند. در این وضعیت برای کاهش روند ابتلا، فاصله‌گذاری اجتماعی 1.5تا 2متر، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک توصیه می‌شود. با شدت گرفتن میزان شیوع، از روز شنبه، 21فروردین، محدودیت‌های کرونایی براساس رنگ شهرها اعمال شده، اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از شهرها، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و مردم و اصناف همچنان مشغول فعالیتند. با این حال، حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت به استناد گزارش‌های پلیس روز گذشته اعلام کرد که بیش از 70تا 75درصد از صنوف پروتکل‌ها و مقررات را رعایت می‌کنند.
 
 واکسیناسیون 20هزار بیمار خاص و نادر علیه کرونا
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از واکسیناسیون 20هزار نفر از افراد مبتلا به بیماری‌های نادر و خاص خبر داد. مهدی شادنوش درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در بیماران نادر به ایسنا گفت: «واکسیناسیون علیه کرونا در بیماران خاص و نادر، شامل بیماران دیالیز خونی و صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و نسوج، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه (PID) است که این بیماران در کشور بالغ بر ۵۴۰هزار بیمار را شامل شده است.» به‌گفته او، بیماران مبتلا به سرطان هم در فهرست بیماران نادر هستند که می‌توانند واکسینه شوند: «با توجه به تحویل مرحله‌ای واکسن، اولویت‌بندی بیماران براساس معیارها و شرایط اعلام شده در دستورالعمل، صورت گرفته و بنا به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی، بیماران آسیب‌پذیرتر در اولویت بالاتری قرار می‌گیرند.» 

کمتر از 2 درصد مبتلایان کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند
سازمان انتقال خون استان تهران از بهبود‌یافتگان کرونا خواست برای اهدای پلاسما اقدام کنند. براساس اعلام محمدرضا مهدی‌زاده، تاکنون 2هزار و 231بهبود یافته کرونا در تهران اهدای پلاسما داشته‌اند و با شروع پیک چهارم و افزایش مبتلایان، افراد برای اهدای پلاسما اقدام کنند. به‌گفته مهد‌ی‌زاده‌ به ایرنا، اهدای پلاسما توسط بهبود یافته‌ها کمتر از حد انتظار است و کمتر از 2درصد از مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا می‌کنند:« تا قبل از سال جدید آمار مبتلایان به کرونا نیز کاهش یافت و به موازات آن میزان استقبال برای اهدای پلاسما هم توسط بهبودیافته ها کاهش یافت. هم‌اکنون آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافته است و وارد موج چهارم شده‌ایم، بنابراین احتمال نیاز به پلاسمای بهبودیافته‌ها نیز برای درمان افزایش خواهد یافت و به همین دلیل از بهبودیافته‌های کرونا که شرایط اهدا را دارند می‌خواهیم که برای اهدای پلاسما اقدام کنند.» او این را هم گفت که امسال تعداد مراجعه کننده‌ها برای اهدای خون پس از تعطیلات نوروز، برخلاف سال‌های گذشته کم بود: «هم‌اکنون سطح ذخایر خون در استان تهران قابل‌قبول است، اما شاید در آینده به وضعیت شکننده برسیم. با توجه به اینکه شاهد شروع موج چهارم کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا هستیم و همچنین ایام‌ ماه رمضان را در پیش داریم که امکان دارد ذخایر خون به سطح شکننده برسد، بنابراین از اهداکنندگان می‌خواهیم که به مرور برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.»

واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی از نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود
 نمکی با بیان اینکه ستاد جزو نخستین گروه‌هایی بود که به بحث تولید واکسن ایرانی کرونا ورود کرد، تأکید کرد: ما از هیچ تلاشی برای واردات واکسن دریغ نکرده و نمی‌کنیم البته برای من مثل روز روشن بود که واردات واکسن مشکل خواهد بود و لذا معتقد بودم و هستم واکسن ایرانی کرونا بزرگ‌ترین حربه نجات ما خواهد بود. لحظه به لحظه روند پیشرف واکسن‌های ایرانی را رصد و دنبال می‌کنم، واکسن کوو ایران برکت به‌مراتب از همه واکسن‌های ایرانی جلوتر حرکت می‌کند. همانطور که وعده داده بودیم، در بهار سال‌جاری واکسن ملی به مردم تزریق خواهد شد. قصد داریم به محض اینکه نتایج فاز دوم مطالعه بالینی واکسن مشخص و تأیید شد، برای فاز سوم اجازه بدهیم که جمعیت انبوهی را با واکسن ایرانی واکسینه کرده و واکسیناسیون عمومی را از نیمه اردیبهشت آغاز کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید