• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128105
+
-

برندگان بفتا‌2021

آنتونی هاپکینز 83ساله برنده جایزه بهترین بازیگر مرد بفتا شد

برندگان بفتا‌2021

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

فیلم «سرزمین ‌کوچ‌نشینان» به کارگردانی کلوئی ژائو، برنده 4جایزه در هفتاد‌و‌چهارمین دوره مراسم جوایز سینمایی «بفتا»2021 شد. این فیلم که توسط کمپانی «سرچ‌لایت» تولید شده است، با فاصله زیاد نسبت به بقیه فیلم‌های حاضر در این دوره از مراسم «بفتا»، بیشترین جوایز را کسب کرد. فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمبرداری و بهترین کارگردانی، جایزه بفتا را از آن خود کرد. آنتونی هاپکینز، بازیگر 83ساله بریتانیایی نیز توانست به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «پدر» جایزه بفتای بهترین بازیگر مرد را دریافت کند. در جریان این مراسم فرانسس مک‌دورمند و آنتونی هاپکینز برندگان جایزه بفتای بهترین بازیگران زن و مرد بفتا، برای پذیرش جایزه خود به‌صورت زنده و آنلاین با این مراسم ارتباط برقرار نکرده بودند. به گزارش ورایتی‌فیلم، مرسم بفتا در سال‌2021 در 2روز برگزار شد و در روز دوم این مراسم که به مجری‌گری «ادیت باومن» و «درموت اولری» برگزار شد، 17جایزه بفتا به برندگان در رشته‌های اصلی اهدا شد. مراسم اعلام برندگان در «آلبرت هال» لندن برگزار شد و بیشتر نامزدان دریافت جایزه به‌صورت مجازی در این مراسم شرکت کردند. البته بازیگران و شخصیت‌هایی نظیر «پریانکا چوپرا» و «هیوگرانت» در این مراسم شخصا حضور یافته بودند، «رنه زلوگر» و «رز بایرن» از لس‌آنجلس نیز در این مراسم به‌صورت آنلاین حضور داشتند. پرنس ویلیام که ریاست بفتا را عهده‌دار است، در این مراسم به‌دلیل درگذشت پدر بزرگش پرنس فیلیپ غایب بود. در مراسم بفتای سال‌جاری، برخلاف مراسم سال‌های قبل که بیشترین نامزدها و برندگان جوایز مرد بودند، یک زن در بخش‌های اصلی این رویداد یعنی جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان، برنده جایزه شد. منتقدان بر این باورند که اهدای جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان به یک زن نشان از تحول در شیوه انتخاب برندگان بفتا دارد و حکایت از آن دارد که مسئولان برگزاری بفتا درنظر دارند تنوع جنسیتی و نژادی را در اهدای جوایز بفتا بیش از گذشته رعایت کنند. «امرالد فنل» دیگر زن برنده جوایز مهم بفتا در این دوره بود. او جایزه بفتا در رشته بهترین فیلم بریتانیایی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به‌دلیل ساخت و نگارش فیلمنامه فیلم «زن جوان خوش‌آتیه» دریافت کرد.
در جریان این مراسم تعدادی از برندگان جوایز بفتا نیز پس از دریافت جایزه به‌صورت آنلاین سخنرانی کردند. ازجمله «یوه – جونگ‌یون» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سخنانی ضمن تسلیت درگذشت پرنس فیلیپ، گفت که دریافت جایزه بفتا برای وی افتخار بزرگی است. او سپس به شوخی گفت: افتخار می‌کند که توانسته به‌دلیل نقش‌‌آفرینی در فیلم «میناری» این جایزه را به‌رغم حضور بازیگران بریتانیایی نظیر «کوثر علی» و «اشلی مادکیو» در فهرست بهترین بازیگران نقش مکمل زن، از بریتانیایی‌های پر‌افاده و مغرور دریافت کند.
آنتونی هاپکینز، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد بفتا به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «پدر»، به‌رغم عدم‌حضور آنلاین در این مراسم، بعدا به‌صورت آنلاین به اتاق رسانه‌ای برندگان جوایز بفتا پیوست و در سخنانی اعلام کرد که در زادگاهش ولز، در حال جشن‌گرفتن به‌خاطر بردن جایزه بهترین بازیگر مرد بفتا‌ست. 
او در ادامه گفت که برایش دریافت این جایزه خیلی عجیب و شگفت‌آور بوده و انتظار نداشته که در ‌83سالگی این جایزه را دریافت کند، به همین دلیل نیز به‌صورت آنلاین، ارتباط زنده با مراسم بفتا بر‌قرار نکرده بود. آنتونی هاپکینز نخستین جایزه بفتای خود را به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «شیر زمستان» در سال‌1969 برده بود. آنتونی هاپکینز در طول عمر خود تا به امروز 3جایزه بفتا برده است. 

برندگان بفتای 2021:

بهترین فیلم: «سرزمین کوچ‌نشینان»، بهترین کارگردان: کلوئی ژائو به‌خاطر ساخت فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان»، بهترین بازیگر زن: فرانسس مک‌دور‌مند به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان»، بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «پدر»، بهترین بازیگر نقش مکمل زن: یوه-جونگ‌یون به‌خاطر بازی در فیلم «میناری»، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: دنیل کالویا‌ به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «یهودا و مسیح سیاه»، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: امرالد فنل برای نگارش فیلمنامه «زن جوان خوش‌آتیه»، بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریستوفر همپتون و فلوریان زلر برای نگارش فیلمنامه «پدر»، بهترین فیلم بریتانیایی: «زن جوان خوش‌آتیه»، بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان: «دور دیگر» به کارگردانی ‌توماس وینتربرگ‌، بهترین فیلم مستند: «معلم اختاپوسی من» به کارگردانی ‌پیپا الریچ‌، ‌جیمز رید‌ و ‌کریگ فاستر‌، بهترین موسیقی متن: «روح» ساخته ‌جان باتیس‌، ‌ترنت رزنور‌ و ‌آتیکاس راس‌، بهترین فیلمبرداری: جاشوا جیمز ریچارد برای فیلم «سرزمین آواره‌ها»، بهترین تدوین: میکل نیلسن برای فیلم «صدای متال»، بهترین بازیگر نوظهور: باکی باکرای برای فیلم «راکز»، بهترین فیلم اول یک کارگردان، تهیه‌کننده یا نویسنده بریتانیایی: فیلم «خانه او» به کارگردانی رمی ویکس‌، بهترین طراحی صحنه: ‌دونالد گراهام برت‌ و ‌جان پاسکال‌ برای فیلم «مانک»، بهترین صدا: ‌جیمی بکشت‌، ‌نیکلاس بکر‌، ‌فیلیپ بلاد‌، ‌کارلوس کورتز‌ و ‌میشل کوتولنک‌ برای فیلم «صدای متال»، بهترین جلوه‌های ویژه بصری: ‌اسکات فیشر‌، ‌اندرو جکسون‌ و ‌اندرو لاکلی‌ برای فیلم «تنت»، بهترین فیلم کوتاه بریتانیایی: «پیشکش» به کارگردانی ‌فرح نبولسی‌، بهترین انیمیشن کوتاه بریتانیایی: «بوف و پوسی‌کت» به کارگردانی ‌مول هیل‌ و‌ لورا دانکالف‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید