• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128067
+
-

بار دیگر شهری که دوست می‌داریم

فاطمه عباسی

نام هر شهر، تصویری در ذهن تداعی می‌کند از نمادها، خاطرات، دیده‌ها ‌و شنیده‌هایی که در طول زمان تبدیل به شناسنامه آن شهر شده است. هنوز که هنوز است شیراز را با دروازه قرآن، کرمان را با ارگ بم، یزد را با بناهای خشتی و تهران را با برج آزادی به یاد می‌آوریم. بنایی که پیش از انقلاب اسلامی به نمادی از شهر تهران بدل شد و بعد از انقلاب شهرداری تهران با هوشمندی این نماد را در کنار نماد برج میلاد حفظ کرد و تبلیغات زیادی روی آنها صورت گرفت. اما شهر‌ها جز نمادها، به برندهایی برای بیشتر دیده شدن نیاز دارند. این مسئله در بسیاری از شهرهای جهان به‌طور وسیعی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌های عملی زیادی در قالب برندسازی شهری تهیه و به مرحله اجرا گذاشته شده و نتیجه آن نیز مطلوب بوده است. امروزه فرهنگ، مردم شهر، نوآوری، ایده‌های نابی که در شهر به چشم می‌خورد و تجربه‌ای که به بازدیدکنندگان می‌دهد، تصویر برند را می‌سازد. برندسازی و شعار تبلیغاتی برای یک شهر در واقع تصویرسازی آن شهر در ذهن آدم‌‌هاست تا متمایز از سایر شهرها باشد. پاریس در ذهن ما هنوز «شهر عشاق» است و نیویورک «شهری که هرگز نمی‌خوابد». اصفهان «نصف جهان» است و رامسر «عروس شهرهای ایران». حالا مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری پایتخت فراخوانی برای طراحی هویت بصری برند شهر تهران داده است تا این شهر هم جز نمادهایش، با برندی بین‌المللی در ذهن گردشگران ثبت شود. پروژه «طراحی و تدوین نشان برتر شهر تهران» بناست با مشارکت نخبگان، صاحب‌نظران و نهادهای مسئول اجرا شود و شهرداری تهران از هنرمندان، مجموعه‌های خلاق طراحی و تبلیغاتی و علاقه‌مندان دعوت کرده تا در خلق شعار و نشان بصری شهر مشارکت کنند. قرار است تهران را به کسانی که نمی‌شناسندش معرفی کنیم اما دیگر نه با خیابان‌های شلوغ و آلودگی هوا و برج‌های سر به فلک کشیده، که با برندی جذاب برای شهری که دوستش می‌داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید