• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127852
+
-

110نیروی اجرایی بخش پسماندهای بیمارستانی در مرکز درمانی علی اکبری واکسینه شدند

پاکبان‌ها در ابتدای صف واکسیناسیون

تعدادی از پاکبانان در گفت‌وگو با همشهری: با آغاز تزریق واکسن، مسئولان از توجه به سایر مطالبات که مهم‌ترین آنها تأمین تجهیزات استاندارد است، غافل نشوند

پسماند
پاکبان‌ها در ابتدای صف واکسیناسیون


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

 واکسیناسیون کارگران بخش پسماند پزشکی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در مرکز درمانی علی اکبری کهریزک اجرایی و پشت درهای بسته به 110نیروی اجرایی این بخش، واکسن هندی تزریق شد. 
بیش از 410روز از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد؛ ویروس تاجداری که ابتلای روزانه آن به بیش از 19هزار نفر رسیده و نمایشی از جدال مرگ و زندگی را به راه انداخته است که تماشای این نمایش همگان را متاثر می‌کند. در چنین شرایط بحرانی علاوه بر عمل به پروتکل‌های بهداشتی اعم از زدن ماسک و شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی، قرنطینه و ماندن در خانه و جلوگیری از ترددهای غیرضروری مهم‌ترین نسخه‌ای است که تجویز می‌شود؛ نسخه‌ای که نمی‌توان برای همه پیچید؛ چراکه در شهر هستند کسانی که وظیفه‌شان پاکبانی و زنده نگه‌داشتن شهر است و قطعا در خانه ماندنشان به نفع شهر و شهروندان نبوده و نخواهد بود. پاکبانانی که لباس خدمت به تن کردند و از همان روزهای اول شیوع کرونا، برای نگهداشت شهر و جمع‌آوری زباله‌ها اعم از خانگی و بیمارستانی آستین‌ها را بالا زدند و وارد میدان کار و تلاش و خدمت شدند. زحمات همین افراد در ایام بحران‌زده کرونا، سبب شد شهر تمیز بماند و شهروندان شاهد پایتخت بدون زباله باشند؛ تلاش‌هایی که شاید توسط مردم کمتر دیده شد، اما مدیران شهری آنها را به‌خوبی دیدند و تزریق واکسن به این قشر را در اولویت قرار دادند. به‌گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، حدود 14هزار پاکبان در بخش‌های مختلف خدمات شهری تهران فعالیت می‌کنند که با پیگیری‌های شهردار تهران نامشان در فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا ثبت و طرح واکسیناسیون آنها در مناطق 22گانه آغاز شده است. صدرالدین علیپور به همشهری گفت: «فاز اول واکسیناسیون کارگران سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اولویت نیروهای فعال در پسماندهای پزشکی روز گذشته انجام شد و در فاز بعدی هم کارگران مجتمع پردازش آرادکوه و بخش انتقال پسماندها واکسینه می‌شوند.»

از بوستان معراج تا تزریق واکسن
طرح واکسیناسیون نیروهای اجرایی بخش پسماندهای بیمارستانی طی مراسمی روز گذشته با حضور برخی از مدیران شهری ازجمله پدرام پورنصر، مدیر پسماندهای پزشکی شهر تهران در مرکز درمانی علی اکبری کهریزک انجام شد. نیروها لباس فرم به تن داشتند و در بوستان معراج منتظر بودند تا واکسن‌ها برسد. برخی استرس داشتند، اما تعدادی هم لبخند بر لب، تزریق واکسن را خلاصی از شر کرونا می‌دانستند. به محض رسیدن واکسن، اسامی نیروها خوانده می‌شد و در گروه‌های 10نفری پس از طی حدود 200متر به مرکز درمانی می‌رسیدند و به طبقه دوم می‌رفتند تا تزریق انجام شود. پورنصر در گفت‌وگو با همشهری درباره اولویت این گروه از نیروهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت که حدود 110نیروی فعال در بخش اجرایی پسماندهای بیمارستانی، پزشکی و عفونی فعالیت می‌کنند و مستقیم با زباله‌های آلوده به انواع ویروس‌ها ازجمله کرونا در ارتباط هستند؛ به همین دلیل در اولویت قرار گرفتند و پس از نیروهای تطهیرکننده سازمان بهشت زهرا، امروز شاهد واکسینه شدنشان هستیم. او ادامه داد: «علاوه بر واکسینه کردن، این نیروها نیاز به تجهیزات انفرادی ازجمله لباس و ابزار خاص دارند که همواره این موضوع مورد توجه بوده است و تلاش کردیم بهترین تجهیزات با بالاترین استانداردها را تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهیم.» 
بخش پسماندهای بیمارستانی مجهز به سیستم هوشمند است که تمام مراحل از ابتدای جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی و پزشکی تا امحای آنها در اتاق مانیتورینگ رصد می‌شود. پورنصر در این رابطه توضیح داد: «به هر‌حال سلامت نیروها در کار اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل از طریق سیستم‌های هوشمند تمامی مراحل کار نظارت می‌شود و اگر نیروی به‌صورت انفرادی در مواردی کوتاهی کند یا از ابزار و لباس‌های مخصوص استفاده نکند، حتماً تذکر داده می‌شود.» این مقام مسئول معتقد است همین سختگیری‌ها در کار سبب شده با گذشت بیش از یک سال، بخش پسماندهای بیمارستانی کمترین مبتلا به کرونا را داشته باشد.

جمع‌آوری پسماندها در 3شیفت کاری
در تهران حدود 3600مرکز درمانی اعم از بیمارستان، مطب و کلینیک وجود دارد که بخش زیادی از زباله‌های آنها عفونی هستند و باید با شیوه خاص جمع‌آوری و امحا شوند. به‌گفته پدرام پورنصر از زمان شیوع بیماری کرونا روزانه حداقل 120تن پسماند بیمارستانی در 3شیفت کاری جمع‌آوری می‌شود. او در تشریح بیشتر گفت: «55دستگاه خودرو در این بخش فعال هستند و روزانه حدود 200تا 250مرتبه بارگیری انجام می‌شود. شب‌ها نیروها پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و در شیفت صبح‌ هم پسماند مربوط به کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها و عصر هم اختصاص به مطب‌ها دارد. به‌طور کلی تمامی پسماندها پس از جمع‌آوری اصولی با رعایت موارد بهداشتی و سلامتی برای امحا، مستقیم به سوله دفع بهداشتی در آرادکوه منتقل می‌شود و هیچ توقفی در ایستگاه میانی ندارد.» مدیر پسماندهای بیمارستانی شهر تهران با تأکید بر حفظ سلامت نیروها گفت: «برخی از مواقع این سوء‌تفاهم به‌وجود می‌آید که مدیریت شهری باید خیلی زودتر اقدام به واکسیناسیون پاکبانان به‌ویژه نیروهای اجرایی بخش پسماندهای بیمارستانی می‌کرد که با توجه به فرایند واکسیناسیون در کشور و ازجمله پایتخت، هیچ قصوری در این زمینه صورت نگرفته و در نخستین فرصت واکسینه کردن نیروهای خدمات شهری شروع شده است.»  

مکث
خدمت به قیمت جان


نیروهای فعال در بخش پسماندهای بیمارستانی اغلب جوان هستند و به‌گفته خودشان خدمت‌رسانی به مردم را وظیفه خود می‌دانند و از این‌رو مانند مدافعان سلامت جانشان را فدای سلامت شهروندان می‌کنند. امیر، یکی از نیروهای فعال در بخش پسماندهای بیمارستانی و عفونی حدود 22سال دارد. او با ابراز خرسندی از اجرایی شدن طرح واکسیناسیون نیروهای بخش پسماندهای بیمارستانی گفت: «پاکبانان در محله‌ها و معابر حضور دارند و دیده می‌شوند، اما کار ما به‌گونه‌ای است که دیده نمی‌شویم و توقعی هم نیست، اما از مدیران بالادستی توقع داریم که به وضعیت ما توجه بیشتری داشته باشند و تجهیزات و ابزار مورد نیازمان را مستمر تعویض و تأمین کنند.» تعداد زیادی از نیروهای بخش پسماندهای پزشکی حرف‌های امیر را تأیید می‌کنند و انتظارات خود را در قالب گلایه اینگونه بیان می‌کنند. تعدادی از آنها دیروز گفتند: «ابزار و تجهیزات در اختیارمان قرار می‌گیرد، اما بنا به دلایلی دچار فرسودگی می‌شوند و نیاز به تعویض است که این کار باید در اسرع‌وقت انجام شود. درحقیقت استفاده از این ابزار و تجهیزات ارتباط مستقیمی با سلامتی ما دارد و مسئولان نباید کوتاهی کنند.»
 رضا هم که بیش از 3سال سابقه کار در بخش پسماندهای بیمارستانی دارد، از اجرایی شدن طرح واکسیناسیون تقدیر کرد و گفت: «پسماندهای بیمارستانی تفاوت زیادی با پسماندهای خانگی دارند و هرلحظه ممکن است دچار بیماری شویم؛ از این‌رو باید تسهیلات خاصی به نیروهای این بخش داده شود. این روزها که همه مردم در معرض آسیب کرونا قرار دارند به‌دلیل شرایط کاری، وضعیت ما نگران‌کننده‌تر است و امیدواریم تزریق واکسن مسئولان را از توجه به سایر مطالبات که مهم‌ترین آنها تأمین تجهیزات استاندارد با کیفیت است، غافل نکند.» او مردم را نیز مخاطب قرار داد و گفت: «با شیوع کرونا و استفاده از ماسک و دستکش، اکثر زباله‌ها و پسماندها آلوده شده‌اند؛ از این‌رو تقاضا دارم مردم هم این زباله‌ها را در معابر و حتی فضاهای باز بیمارستان‌ها رها نکنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید