• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12771
+
-

طرح ترافیک از نیمه اردیبهشت اجرا می‌شود

در پی اجرای طرح ترافیک جدید، 1550اتوبوس جدید به شهر افزوده می‌شود

سید محمد فخار|خبرنگار:

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، طرح ترافیک جدید تهران که قرار است بر مبنای عوارض تردد، بدون رانت برای شهروندان اجرا شود، از نیمه اردیبهشت تحولی جدید در تردد مناطق مرکزی شهر ایجاد می‌کند.

دیروز ده‌ها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به معاونت حمل ونقل و ترافیک آمده بودند تا این خبر را برای شهروندانی مخابره کنند که قرار است نخستین طرح مطالعه شده تهران در ترددهای شهری را به‌زودی تجربه کنند. محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که از ایده‌پردازان طرح ترافیک جدید تهران است، دیروز عصر در نشست خبری در این‌باره به همشهری گفت: در 38سال گذشته 441نهاد بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای 105هزار سهمیه سالانه طرح ترافیک را با قیمت روزانه 2400تومان دریافت می‌کردند درحالی‌که مردم عادی تنها 20هزار سهمیه داشتند که آنهم با قیمت روزانه 40هزار تومان به‌فروش می‌رسید. طبق طرح ترافیک جدید تهران روزانه 40هزار سهمیه برای فروش به مردم وجود دارد و قیمت آن نیز در بالاترین شرایط و بدون تخفیف‌ها، 36هزار تومان خواهد بود. تاکنون 92هزارنفر از بخش‌های مختلف در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کرده‌اند اما بخشی از دستگاه‌های اجرایی به‌دلیل کاهش در سهمیه خود نتوانسته‌اند به‌طور کامل در سامانه ثبت‌نام کنند و مدارک خود را تحویل دهند. به همین علت اجرای طرح 2هفته عقب افتاده است البته مهلت داده شده به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود.

هدف اجرای طرح جدید

هدف از اجرای طرح ترافیک جدید، بدون شک کاهش تردد خودروها در این محدوده و آلودگی کمتر شهر خواهد بود؛ چنان‌که معاون شهردار تهران در این‌باره گفته: باید به‌دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی برویم نه اینکه به‌دنبال این باشیم که سهمیه طرح ترافیک را افزایش دهیم. الگوی رفت‌وآمد افراد ثابت است و باید به سهم استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق شوند تا ضمن کاهش هزینه‌ها به سلامت جامعه و شهر نیز کمک کنند. روزانه 5میلیون سفر با حمل‌ونقل عمومی در شهر صورت می‌گیرد که با احتساب رفت و برگشت بودن این سفرها در می‌یابیم که بیش از 2میلیون نفر در روز از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. شهرداری تهران در طرح جدید ترافیک 26هزار سهمیه را برای تردد خودروهای شخصی در محدوده طرح به نسبت سال 96کاهش داده و اگر نیمی از افراد خودروهای خود را کنار بگذارند، 50هزار نفر به جای استفاده از خودروی شخصی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده و ترافیک در مرکز شهر خودبه‌خود نصف می‌شود.

عوارض چرا؟

 شهرداری تهران براساس مصوبه شورای شهر طرح ترافیک جدید را اجرایی می‌کند و پیش‌بینی شده از محل عوارض آن، 400میلیارد تومان درآمد داشته باشد اما این عوارض قرار است کجا مصرف شود؟ پورسیدآقایی در این‌باره گفت: از منابع ایجاد شده طرح شهر تهران در سال‌جاری ۵۵۰ اتوبوس نو به شهر اضافه می‌شود و دولت نیز وعده هزار دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران داده بود که درصورت تحقق، امسال پس از ۶ سال که اتوبوس به‌صورت جمعی به ناوگان شهری تهران اضافه نشده بود، ۱۵۵۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقلی پایتخت اضافه خواهد شد. همچنین در مترو، ۱۰ کیلومتر جنوبی خط 7مترو تا اول مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید. این در حالی است که هدوی حرکت قطارها در خطوط ۱، ۲ و ۴ کاهش داشته است که این موضوع باعث کاهش ازدحام مردم در خطوط نیز خواهد شد.

نحوه پرداخت عوارض برای مسافربرها

در طرح ترافیک 97تاکسی‌هایی که به‌صورت گردشی در محدوده طرح تردد دارند، برای حضور عوارض پرداخت نمی‌کنند. بدین‌ترتیب اولویت اول در محدوده طرح ترافیک تاکسی‌ها هستند. در وهله بعد آژانس‌ها با 50درصد نرخ عوارض و در وهله بعد تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی با پرداخت 100 در صد هزینه عوارض در محدوده تردد می‌کنند. همچنین سهمیه شهرداری تهران ۵۰ درصد کاهش یافته و سایر نهادها نیز ۴۰درصد کاهش سهمیه داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید