• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127395
+
-

نواقص نسخه الکترونیک برطرف می‌شود

از سال گذشته روند الکترونیکی‌شدن نسخه‌های درمانی سرعت گرفت و حالا پزشکان بیشتری به این طرح پیوستند، اما همزمان ایراداتی به این طرح دارند. در این‌باره با شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان بیمه تامین اجتماعی، گفت‌وگو کردیم: 

بسیاری از پزشکان می‌گویند که طرح الکترونیکی‌شدن نسخ درمانی بدون مشورت با جامعه پزشکی کشور انجام شده است؛ آیا چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟
پیش از هر چیز باید بدانیم که در قانون‌های پنجم و ششم توسعه و همچنین در قانون بودجه سال1399 بحث الکترونیکی‌شدن نسخ درمانی تصویب شده است. وقتی طرحی قانونی شد، سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان یک مجری چه نوع همکاری یا مشورتی می‌توانست در اجرا یا اجرا‌نشدن آن بگیرد؟ ما تنها باید این طرح را پیاده می‌کردیم، اما در اجرا با جامعه پزشکی کشور همکاری داشته‌ایم و از نظرات آنها استفاده می‌کنیم. امروز بیش از 5سال است که طرح الکترونیکی‌شدن نسخه در دستور کار است. از 3سال پیش تا به امروز در تمام ۳۷۰مرکز درمانی سازمان تامین اجتماعی، نسخه الکترونیک پیچیده می‌شود و پزشکان بسیاری که در مطب خصوصی مشغول هستند نیز به این طرح پیوسته‌اند. این طرح از ابتدای سال گذشته سرعت گرفت و اسفندماه ۹۹ سراسری شد. باید بپذیریم کار در چنین حجم گسترده‌ای نواقصی هم دارد که تنها گذشت زمان آن را حل می‌کند.
یکی از مشکلاتی که پزشکان و بیماران با آن مواجه‌اند،  سرعت پایین اینترنت است. برای این مسئله چه تدبیری اندیشیده شده است؟
واقعیت این است که کشور از نظر زیرساخت‌های اینترنتی مشکلاتی دارد.سازمان بیمه تامین اجتماعی از سال گذشته زیرساخت‌های اینترنتی خود را توسعه داده است. ما پهنای باند اینترنتی سازمان را وسعت دادیم و ظرفیت سرورها را بیشتر کردیم اما مشکلاتی وجود دارد. البته باید بپذیریم مسئله اینترنت تنها خاص نسخه‌های الکترونیکی نیست، اما هم شورای فناوری اطلاعات و هم متصدیان بیمه کشور درصدد رفع هرچه سریع‌تر این مشکل هستند تا روند درمان هموارتر شود.
 بخش دیگری از مشکل که پزشکان بسیاری به آن اعتراض دارند، پیچیدگی سامانه است. آیا برای کارآمدترشدن سامانه نسخه الکترونیک، برنامه‌ای وجود دارد؟
پیشنهاد ما به پزشکان این است که از سامانه‌هایی استفاده کنند که بخش خصوصی ساخته است. این سامانه‌ها به‌طور استاندارد طراحی شده‌اند. اشکال اصلی که به همه آنها گرفته می‌شود، ساختار تک‌خطی آن است. تلاش داریم که همه سامانه‌ها «یوزر فرندلی»تر شوند تا استفاده از آنها نیز بهتر انجام گیرد و پزشکان پیر و جوان بتوانند با این سامانه‌ها ارتباط برقرار کنند. با این حال پزشکان کشور ما سال‌ها یا حتی دهه‌هاست که نسخه کاغذی می‌نویسند؛ بنابراین طبیعی است که هنوز به نسخه الکترونیکی نوشتن عادت نداشته باشند. من معتقدم مدتی زمان که بگذرد پیچیدن نسخه به شیوه الکترونیک عادی خواهد شد. فراموش نکنیم که در نسخه‌نویسی کاغذی نیز مشکلاتی بود که شکل دیگری داشت. برای مثال خط‌خوردگی‌های نسخه، مسئله دستخط پزشک، تاریخ نسخه و... نیز از معضلات نسخه‌های کاغذی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید