• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127377
+
-

28شیء تاریخی ضبط شده در اتریش به ایران رسید

28شیء تاریخی ضبط ‌شده ایران در کشور اتریش یکشنبه شب و در حالی به ایران رسید که رئیس پلیس بین‌الملل ناجا اعلام کرد این اشیا متعلق به دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی هستند، اما ابراهیم شقاقی، معاون حقوقی وزارت‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به ایسنا گفته است: اصالت این آثار هنوز تأیید و مشخص نشده است.
ابراهیم شقاقی با اعلام اینکه اشیای مسترد شده از کشور اتریش به ایران، هنوز درحال بررسی کارشناسی بوده و زود است که درباره اصل یا جعلی بودن آنها و حتی تعیین دوران تاریخی‌شان نظر داد، افزود: تعیین نتیجه کارشناسی آثار البته زیاد طول نمی‌کشد.
براساس این گزارش، سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا خبر داده است که این آثار با پیگیری‌های پلیس بین‌الملل ناجا و همکاری اینترپلِ وین در تیرماه سال گذشته به نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور اتریش تحویل داده شد. سفارت ایران در اتریش نیز روز یکشنبه اعلام کرد: ۲۸ شی‌ء تاریخی و باستانی ایران که به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به‌صورت محموله دیپلماتیک و توسط یکی از دیپلمات‌های کشورمان از وین به تهران منتقل شد. اما ماجرای آثار مسترد شده به ایران چه بود؟ براساس گزارش ایسنا، آذرماه سال ۹۸ پلیس اینترپل اتریش در تماس با پلیس ایران از کشف تعدادی اثر تاریخی از صندوق امانات بانکی متعلق به یک ایرانی در اتریش که در تعمیرات آن بانک یافت شده بود.
بانک اتریشی از مالکان صندوق‌های امانات خواسته بود صندوق‌هایشان را برای انجام اقدامات مورد نیاز تحویل دهند. اما چون فرد ایرانی اقدامی برای تحویل صندوق خود نمی‌کند، مسئولان بانک اتریشی ناچار به باز کردن درب صندوق امانات می‌شوند که با 28شیء تاریخی مواجه می‌شوند. بدین‌ترتیب موضوع به پلیس اتریش گزارش می‌شود و آنها نیز کشف این آثار را به طرف ایرانی اطلاع می‌دهند. تفاهمنامه معاضدت قضایی بین 2 کشور ایران و اتریش کمک می‌کند تا با همکاری پلیس اینترپل در اتریش و ایران، ۱۹ تیرماه سال 99این آثار به سفیر ایران در اتریش تحویل داده شود.
اکنون ابراهیم شقاقی، معاون حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص تأخیر 9ماهه در رسیدن این محموله تاریخی به ایران، چنین توضیح می‌دهد: قرار شد این اشیا به‌صورت محموله دیپلماتیک به ایران برسد، اما با شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای اروپا این امکان میسر نشد. ترجیح وزارت میراث فرهنگی نیز آن بود که با توجه به تحریم‌های بیمه‌ای، استرداد و انتقال اشیا با پرواز ایرانی که به تازگی به اتریش برقرار شده است صورت بگیرد. او همچنین از بازداشت فردی که اشیای تاریخی از صندوق امانات او در بانک اتریشی کشف شده است، در ایران خبر داد و گفت: این شخص هم‌اکنون در ایران است و با قرار وثیقه آزاد شده است، اما پرونده‌اش تا بررسی نهایی و تعیین اصالت اشیا باز است و میزان جرم او براساس اصالت اشیا تعیین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید