• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 16 فروردین 1400
کد مطلب : 127274
+
-

آماده شدن هلی‌کوپتر برای نخستین پرواز مریخی

مهندسان ناسا اعلام کردند؛ هلی‌کوپتر Ingenuity با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمده و با پرواز تاریخی خود یک هفته دیگر فاصله دارد

فضا
آماده شدن هلی‌کوپتر برای نخستین پرواز مریخی

پیش‌درآمد لحظه تاریخی پرواز در مریخ، با فرود هلی‌کوپتر Ingenuity در خاک این سیاره رقم خورد. به گزارش اسپیس، آژانس فضایی ناسا اواخر روز شنبه اعلام کرد، مریخ‌نورد پشتکار موفق شد با موفقیت هلی‌کوپتری که در دل خود جاسازی کرده بود را روی خاک مریخ بنشاند. حالا این هلی‌کوپتر بیش از یک هفته با نخستین پرواز خود در جو سیاره سرخ فاصله دارد.
این هلی‌کوپتر کوچک 1.8کیلوگرمی با انرژی خورشیدی قدرت می‌گیرد و برای گرم نگه داشتن سیستم‌های خود در شب‌های سخت مریخ به یک باتری قابل شارژ متکی است. تا پیش از جدا شدن از پشتکار، Ingenuity از سیستم هسته‌ای مریخ نورد برای گرم ماندن استفاده می‌کرد، اما حالا از باتری داخلی خود برای تامین انرژی بخاری حیاتی سود می‌برد.
باب بالارام، مهندس ارشد پروژه هلی‌کوپتر مریخ دراین باره می‌گوید: این بخاری در طول سرمای شدید شب‌های مریخ، فضای داخلی را حدود 45درجه فارنهایت نگه می‌دارد. این دما به‌راحتی از اجزای اصلی مانند باتری و برخی از لوازم الکترونیکی حساس در برابر آسیب در دمای بسیار سرد محافظت می‌کند.
طبق برنامه‌ریزی ناسا Ingenuity نخستین پرواز خود را در 11آوریل انجام می‌دهد و داده‌های این پرواز آزمایشی در تاریخ 12آوریل به زمین می‌رسد. هلی‌کوپتر بدون سرنشین 85میلیون دلاری نخستین هلی‌کوپتری است که تاکنون به سیاره دیگری ارسال شده و برای آزمایش فناوری‌های وسایل نقلیه پرنده آینده در سایر سیارات طراحی شده است.
Ingenuity، 2دوربین برای ثبت پروازهای خود حمل می‌کند که توسط مریخ‌نورد پشتکار نیز تحت نظر خواهد بود. اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود، Ingenuity طی 31روز آینده مریخی یک‌سری پروازهای طولانی‌تر روی دهانه Jezero (جایی که مریخ‌نورد در آن فرود آمد) انجام می‌دهد.

لرزه‌های مرموز در سیاره سرخ 
شمارش معکوس برای نخستین پرواز در مریخ در شرایطی انجام می‌شود که ناسا اعلام کرده است آنها در حال بررسی لرزه‌های مرموز رخ داده در این سیاره سرخ هستند. دانشمندان آژانس فضایی بر این باورند که این لرزه‌ها که آن را مریخ‌لرزه می‌نامند، سرنخی برای ‌لغزش‌های سطح زمین یا آتشفشان‌های زیرزمینی این سیاره است. آخرین لرزه‌ها توسط ناوشکن InSight ناسا که در سال 2018سطح مریخ را لمس کرده، شناسایی شده است. آژانس فضایی می‌گوید: لرزه‌سنج InSight شواهد 2 زمین‌لرزه جدید را در ‌ماه مارس به‌دست آورده است. فعالیت لرزه‌ای در منطقه‌ای معروف به
Cerberus Fossae رخ داده است؛ جایی که 2زمین‌لرزه قبلی در آن شناسایی شده است. ناسا می‌گوید آخرین مریخ‌لرزه‌ها نسبت به 2مورد قبلی در آن منطقه ضعیف‌تر بوده و بزرگای آنها 3.3و 3.1ریشتر بوده است. مریخ برخلاف زمین دارای صفحات تکتونیکی نیست، اما دارای مناطق فعال آتشفشانی است که باعث ایجاد زلزله می‌شود. ناو هواپیمابر InSight از سال 2018در مریخ قرار گرفته و وظیفه کشف فضای داخلی آن به امید تعیین نحوه شکل‌گیری این سیاره در میلیاردها سال پیش را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید