• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127199
+
-

اولویت چهارگانه دولت برای 120روز پایانی

رئیس‌جمهور رفع تحریم‌ها، پرداختن به معیشت، اقتصاد و مقابله با کرونا را اصول چهارگانه دولتش اعلام کرد

دولت
اولویت چهارگانه دولت برای 120روز پایانی


دولت حسن روحانی ۴ماه مانده به پایان دوره فعالیت خود تا نیمه مردادماه و روز تنفیذ حکم رئیس‌جمهور بعدی همچنان موانع جدی سر راه تحقق شعارهای خود دارد. نه‌تنها فاصله زیادی تا عملی شدن وعده‌های این دولت باقی‌مانده بلکه هنوز از جبران ۲شرایط اضطراری و خارج از محدوده انتظار بازگشت فشارهای تحریمی آمریکا و شیوع بیماری کرونا نیز جا مانده است.  او در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا به بازخوانی واقع‌بینانه‌تر و تعدیل شده‌تری از مهم‌ترین کارهای روی زمین مانده و البته قابل اصلاح دولت تا پایان دوره فعالیت خود پرداخت و گفت: «در این ۴ماه ۴هدف داریم و آنها را با همه قدرت دنبال می‌کنیم؛ مقابله با این ویروس، مسئله تحریم اقتصادی که باید این تحریم را بشکنیم، مسئله معیشت مردم و تکمیل و پایان یافتن طرح‌های مهم اقتصادی‌ای که پیش‌رو داریم و باید در این ۴ماه تکمیل و افتتاح کنیم و تحویل بدهیم. این ۴اصل برای ما ۴اصل مهم است که ان‌شاءالله تا آخر ۴ماه این موارد را دنبال می‌کنیم.» صحبت‌های روحانی ویرایش دومی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی او در جریان رقابت‌های سال۹۶ نیز محسوب می‌شدند. 
به‌گزارش همشهری، مهم‌ترین و شاخص‌ترین وعده حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ لغو باقی‌مانده تحریم‌ها بود تا غیراز مسائل هسته‌ای شر همه فشارهای تحریمی آمریکا طی دوره انقلاب نیز از سر کشور رفع شود؛ در عمل برخلاف اراده، ارزیابی و وعده دولت، کاخ سفید ورق را برگرداند؛ تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده یک‌بار دیگر بازگشتند و به اذعان خود مقامات دولتی بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ انقلاب رقم خوردند. بزرگ‌ترین نبرد دولت تدبیروامید در کمتر از ۱۲۰روز پایانی فعالیت آن هماوردی سنگینش با آمریکا در صحنه بین‌الملل برای لغو تحریم‌هاست؛ روحانی طی ۳سال گذشته جواب منتقدان را با ارجاع به دوره ریاست‌جمهوری فرد عجیب و غریبی همچون دونالد ترامپ در کاخ سفید داده و گفته بود وعده لغو تحریم‌ها را دادیم ولی پیش‌بینی دونالد ترامپ را نمی‌کردیم. در عین حال شعارهای انتخاباتی بی‌قید و شرط روحانی برای لغو تحریم‌ها یک‌بار دیگر دولت را مجاب به اقناع سرمایه اجتماعی خود با وعده تحویل دولت بدون تحریم به رئیس‌جمهور آینده کرد.
شعار کلان و اساسی بعدی دولت تدبیروامید رفع فقر مطلق در کشور بود. تحقق این شعار زیر سایه سنگین تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا و به محاق رفتن برجام با صف تهیه کالاهای اساسی هفته‌های اخیر کشور مثل صف مرغ به چالش اساسی کشیده شده است. تداوم رشد اقتصادی و نگه‌داشتن تورم در محدوده تک رقمی زیرمجموعه این شعار محسوب می‌شدند و قرار بود شکاف معیشتی زندگی مردم را از طریق افزایش درآمدها و ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها جبران کند. رشد اقتصادی ۳سال اخیر کشور با استناد به داده‌های صندوق بین‌المللی پول منفی شد و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی مردم رکورد نرخ تورم را نیز به نام این دولت ثبت کرد. جوانگرایی و استفاده از زنان در تخصیص پست‌های مدیریتی شعار ملموس و قابل استناد دیگر دولت برای ارزیابی عملکرد آن در پایان دوره آن است. به‌طور مشخص قرار بود ۳۰درصد پست‌های مدیریتی ارشد به جوانان و زنان اختصاص داده شود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه نخستین جلسه هیأت دولت در مردادماه سال۹۶ پاسخ برخی انتقادها نسبت به سن کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم و وضعیت حضور زنان در این کابینه را اینطور داده بود که «هم‌اکنون ۳عضو کابینه خانم هستند وبا توجه به اینکه براساس قانون حدود هزار مدیر اعم از استانداران و معاونان وزرا جزو مقامات کشور محسوب می‌شوند به زنان اطمینان می‌دهم که دولت دوازدهم به حضور آنها در جمع مقامات کشور مصمم است.» در ارزیابی این بخش از کارنامه عملکردی دولت یک نفر از اعضای کابینه کم شد و زنان دیگری نتواستند به پست‌های وزارت، استانداری و فرمانداری راه پیدا کنند. البته براساس آخرین توضیحات معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده حدود ۹۶ زن در سطح معاونان وزیر توانسته‌اند به مناصب بالای مدیریتی راه پیدا کنند.
طرح کارورزی و اشتغال جوانان چهارمین شعار کمی و قابل ارزیابی دولت بود که در جریان رقابت‌های سال۹۶ از زبان رئیس‌جمهور اعلام شد. براساس این برنامه قرار بود جوانانی که فارغ‌التحصیل هستند و مهارت کافی ندارند، ابتدا به‌مدت ۴ماه آموزش ببینند و یک‌سوم دستمزد اشتغال به آنها داده شود، تا زمانی که در کارگاهی که کارفرما مایل باشد به‌کار گرفته شوند. این طرح در مجموعه مشغولیت‌های دولت عقیم ماند و قابلیت اجرایی پیدا نکرد. یک جمع‌بندی اصلاح‌شده از وعده‌ها و موانع تحقق آنها در صحبت‌های اخیر اسحاق جهانگیری دیده شد که «باید بتوانیم طوری دولت را تحویل دهیم که هم مردم را واکسینه کرده باشیم؛ هم تحریم‌ها رفع شده باشد.» این ۲اقدام می‌توانند تأثیر بزرگی در قضاوت نهایی نسبت به عملکرد دولت تدبیروامید باشد.

مکث
برگزاری مراسم مذهبی در مناطق نارنجی و قرمز ممنوع است


روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوه مقابله با کرونا در ‌ماه مبارک رمضان، گفت: در مناطقی که آبی و زرد است مراسم مذهبی با اجرای دقیق همه پروتکل‌های بهداشتی آزاد است و مناطقی که نارنجی و قرمز است، ممنوع است. البته برای شب‌های قدر هنوز فرصت هست و ممکن است تصمیم خاص برای شب‌های قدر بگیریم اما فعلا مراکز عبادی به این صورتی که اعلام شد، خواهد بود. امیدواریم روزهای آینده روزهای سختی پیش‌روی مردم نباشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید