• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127134
+
-

خیز کرونا قابل انتظار بود

ستاره حجتی- خبرنگار

گرچه به‌نظر می‌رسد خیز دوباره در آمار مبتلایان به کرونا سراسر کشور، اضطراب مجددی در جامعه ایجاد کرده باشد اما کارشناسان بهداشت و درمان کشور به‌ویژه کادر درمانی بیمارستان‌های ویژه کرونای کشور در انتظار این روزها بودند. هادی یزدانی، پزشک یکی از بیمارستان‌های شهر اصفهان در این مورد به همشهری می‌گوید:«بدون شک وقتی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه کاهش پیدا می‌کند و همچنین قوانین تضمینی برای رعایت پروتکل‌ها مانند منع تردد و تعطیلی اماکن وجود ندارد، رشد دوباره بیماری قابل انتظار است». او با طرح این سؤال که آیا باید همچنان به وضع قوانین سختگیرانه متوسل شد؟ توضیح می‌دهد:«نکته نخست اینکه فراموش نکنیم امروز در فروردین ۱۳۹۹ به سر نمی‌بریم تا شناخت اندک ما از بیماری، سردرگمی میان مردم و حتی مسئولان ایجاد کرده باشد. امروز و بعد از گذشت یک سال، می‌دانیم واکسیناسیون روش پیشگیری از این بیماری است. بنابراین این موضوع اولویت حل مسئله است. می‌دانیم که مسئله واکسیناسیون هم به برخی مباحث سیاست‌های داخلی و خارجی ما گره خورده است.
 از سوی دیگر اطلاعات غلطی برای تصمیم‌گیری مقام‌های اجرایی کشور وجود داشت. مانند تئوری ایمنی جمعی. تا همین چند‌ماه گذشته که آخرین آمار از ابتلای ۴۳ درصد مردم کشور به کرونا خبر می‌داد هم این تئوری مورد توجه بود. با این همه دو مسئله اساسی دیگر درباره تصمیم‌گیری برای وضع مقررات وجود دارد». یزدانی با بیان اینکه نگاه عمومی جامعه به مسئله کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن، نگاهی براساس اخلاق و بخش بزرگی از نگاه مدیران براساس اجراست، می‌گوید:«وقتی همه‌گیری به سطحی می‌رسد که تمام ظرفیت درمانی کشور را اشغال می‌کند،  عملا ظرفیت درمانی برای سایر بخش‌ها تعطیل می‌شود.
 یعنی طیف گسترده‌ای که پیش از این بدنه درمان به آن خدمات ارائه می‌داد امکان ارائه خدمت ندارد. مثلا بیماران سرطانی، بیماران آسمی و... پس نیاز به خالی کردن ظرفیت درمان دارید. قوانین سختگیرانه به مدد بدنه درمان آمده، با کاهش آمار، بخشی از ظرفیت عادی را به جامعه برمی‌گرداند. اینجا موضوع اقتصاد و بغرنجی جامعه خودش را نشان می‌دهد». 
او اضافه می‌کند:«حالا در شرایطی که توانستید بخشی از ظرفیت درمان را دوباره احیا کنید با جمعیتی ضربه خورده و ورشکسته از نظر اقتصاد و خسته و آسیب‌دیده روحی و روانی سر و کار دارید. این ظرفیت احیا شده بدنه درمان به شما امکان این را می‌دهد که در بازه زمانی سعی در ترمیم شرایط اقتصادی و روحی مردم کنید.
 این تلقی در میان مدیران وجود دارد که با کاهش آمار مبتلایان، گشایش در کسب‌وکارها و آسان‌گیری به نفع ترمیم روحیه عمومی جامعه مثلا با برگزاری آیین نوروز ، سفر و...، جامعه را ترمیم کنند». یزدانی می‌گوید: «مگر چقدر می‌توانید مردم را ناچار به تعطیلی کسب‌وکارشان کنید؟ چند‌ماه می‌توانید بگویید نروید و نیایید. اگر سیاست اجرایی در مورد کرونا را با این قوانین که مانند آونگ به سمت سختگیری و آسان‌گیری نوسان دارد متعادل نکنند، نه فقط واکسیناسیون به مطالبه‌ای که عموم به‌شدت پیگیر آن خواهند بود تبدیل می‌شود، بلکه حجم زیادی از نارضایتی و ورشکستگی‌های اقتصادی هم در کشور ایجاد می‌شود». او ادامه می‌دهد:«حقیقت این است که کرونا راه‌حل میانه ندارد. نمی‌توانیم موضوع را با همان سیاست فعلی ادامه دهیم. پیک چهارم، پنجم و... با این سیاست‌های نوسانی اجتناب‌ناپذیر است. آنچه شرح دادم به معنی تأیید آن نیست. فقط دلایل رویکرد دولت است. وزیر بهداشت نسبت به اوج‌گیری و شدت شیوع هشدار می‌دهد اما وزرای دیگر هم نسبت به تبعات مقررات هشدار می‌دهند. هیچ‌کدام دروغ نمی‌گویند. وزیر گردشگری گزارش درستی از ورشکستگی مراکز گردشگری‌اش ارائه می‌دهد، وزیر صنعت و اقتصاد برآوردهای حقیقی دارند. هشدارهای وزیر بهداشت نسبت به جان مردم هم حقیقی است. اما تا زمانی که واکسیناسیون در کشور انجام نشود در بر همین پاشنه خواهد چرخید».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید