• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127124
+
-

نمایندگان مردم در محله‌ها یک خواسته مشخص از مدیران شهری دارند

اعتماد به شورایاران در سال جدید

اعتماد به شورایاران در سال جدید

در سالی که گذشت، شورایاران در کنار تمام چالش‌ها در خصوص جایگاه شورایاران هیچ‌گاه کار در محله را دست‌کم نگرفتند و برای توسعه محلی مانند گذشته کوشیدند. با تغییر رویکرد مدیریت شهر از توسعه کلانشهری به سمت توسعه محلی، رسالت شورایاران سنگین‌تر از گذشته شد. آنها با شناسایی مسائل و مشکلات پیش روی هر محله و نیازهای مردم بومی این مسائل را به شهرداری مناطق منتقل کردند. شورایاران در سال جدید در خصوص وضعیت امروز محله‌ها و امیدهایشان در سال ۱۴۰۰ گفتند و آرزو کردند سال جدید، دوره اعتماد به شورایاران باشد.

«مهدی اسدی»/ شورایار محله اندیشه و عباس‌آباد 

 
رفع مشکلات کالبدی محله را ادامه می‌دهیم

در سالی که گذشت شورایاری به دلیل شیوع کرونا نتوانست چندان که باید و مثل سابق مؤثر عمل کند. هرچند با شهرداری در ارتباط بودیم و از مشکلات مطلع بودند، اما به سبب محدودیت بودجه، با دردسرَهایی روبه‌رو بودیم. در سال گذشته شهرداری از تمام شورایاران خواست که ۹ عنوان مشکل محله را معرفی کنند؛ مشکلاتی که از پیش پا برداشتن کوچک‌ترینشان نیازمند ۵۰ میلیارد تومان بودجه است.
در سال جدید اولویت ما انجام همین طرح‌ها و رفع همین مشکلات است. مهم‌ترین مشکلات که کالبدی هم هستند، در قسمت شرقی محله به چشم می‌خورند، از جمله مشکل آسفالت که امیدواریم در سال جدید حل شود. ارتباط بین شهروندان و شهرداری ارتباطی دوسویه است. اگر مردم رعایت کنند که زباله‌ها را سر ساعت ۹ شب در جاهایی که تعیین شده قرار دهند، هزینه‌های شهرداری در این بخش کمتر می‌شود و می‌توان بودجه را خرج بخش‌های اساسی کرد.
در سال جدید مهم‌ترین آرزویم برای محله اصلاح شیب خیابان شهید گودرزی است و امیدوارم تمام هم‌محله‌ای‌ها و مسئولان محلی به آرزوهایشان برسند.

«علی طالبی»/ شورایار محله خواجه‌نظام

اولویت سال جدید؛ کمک به نیازمندان

طی سالی که گذشت در ۷ مرحله بسته‌های حمایتی برای نیازمندان محله تهیه و بین آنها توزیع شد که به نظرم مهم‌ترین‌کاری بود که انجام دادیم. این کار با حمایت اهالی محل انجام شد و هرچند کوچک، اما توانستیم به یاری هم‌محله‌ای‌هایمان برویم. علاوه بر این، برای مقابله با کرونا و همین‌طور کمتر شدن مراجعات شهروندان به بیمارستان برای انجام تست، با کمک‌سراهای محله به خانه‌های اهالی مراجعه شد و از آنها تست گرفته شد. در کنار آن ضدعفونی معابر و توزیع رایگان ماسک و الکل را هم داشتیم. سال دیگر هم قصد داریم با توجه به شرایط سخت معیشتی مردم، به شکل پررنگ‌تری به توزیع بسته‌های حمایتی بین نیازمندان بپردازیم.
ما برای انجام کارها و پروژه‌ها هیچ‌گاه از شهرداری کمک مالی نخواسته‌ایم، ولی امیدواریم با انعکاس کارهایی که انجام داده‌ایم، مردم را از آنها آگاه کنند تا بیشتر به ما اعتماد کنند و در انجام کارها به ما یاری برسانند. آرزو می‌کنم هرچه زودتر شیوع کرونا متوقف شود. سال گذشته سال سختی برای همه بود. امیدوارم مردم با دل خوش سال جدید را آغاز کنند و اتفاقات خوبی در انتظار همه باشد.

«صدیقه تقی‌پور سهی»/ شورایار محله نظامی گنجوی

مدیریت از بالا به پایین نباشد

مهم‌ترین برنامه شهری که امسال محقق شد، افتتاح مجدد پارک ارغوان با حضور شهردار ناحیه بود. مهم‌ترین برنامه‌ای که سال بعد می‌خواهیم انجام شود افتتاح مجموعه فرهنگی ورزشی و تغییر ندادن کاربری املاک و فروش ملک به غیراست. ملک نیمه‌کاره واقع در چهل‌شاهد که قبلاً زمین فوتبال بوده هم امیدواریم دوباره بازسازی و به محلی برای استفاده اهالی تبدیل شود.
در سال ۱۴۰۰ علاوه بر سلامتی شهروندان، آرزو دارم راه برای مشارکت هرچه بیشتر در امور محله و اداره آن توسط اهالی باز شود. کاش نظارت بر محله از جانب شهرداری‌ها از بالا به پایین نباشد، چراکه در این صورت نیازهای واقعی هر محله که طبیعتاً یکسان نیست برطرف نمی‌شود.


«احمد شریفان» / شورایار محله بهارستان

 
نادیده گرفتن نمایندگان محلی دردی از شهر درمان نمی‌کند

سالی که گذشت سال خوبی برای شورایاران نبود. هر چند تلاش کردیم با شناسایی نیازهای محله و ارجاع این نیازها به شهرداری منطقه روند توسعه شهری را در محله دنبال کنیم، اما متأسفانه در بخش‌هایی به نتیجه نرسیده‌ایم.
محله بهارستان یکی از محله‌های کم‌برخوردار شهری در بخش فضای سبز است و سرانه فضای سبز این شهر به یک‌مترمربع هم نمی‌رسد. این در حالی است که پیشنهاد محله برای ایجاد یک بوستان محلی کوچک در قالب پروژه‌های کوچک‌مقیاس به نتیجه نرسیده است.
ما شورایاران، به‌عنوان نمایندگان اهالی محله، وظیفه انتقال مسائل و مشکلات محلی را به مدیران شهری داریم و امیدواریم مدیران شهری هم با پذیرش جایگاه شورایاری محله، به‌عنوان دپارتمان محلی شهر، از این ظرفیت در مسیر شناسایی و حل مشکلات شهری استفاده کنند.
محله بهارستان به لحاظ نزدیکی با بازار درگیر ترافیک سرسام‌آوری است. فروش طرح ترافیک در این محدوده ظلم بزرگی به مردم محله است و زندگی آنها را دستخوش مسائل و مشکلات فراوانی کرده است. امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با کم شدن شر کرونا از سر شهر و تقویت فعالیت‌های اجتماعی، بخشی از مشکلات محله بهارستان حل شود و مردم این محله قدیمی و اصیل هم بتوانند زندگی آرامی در کنار سایر شهروندان تجربه کنند.
نادیده گرفتن شورایاران به‌عنوان نمایندگان محلی دردی از شهر درمان نمی‌کند. ما به‌عنوان اهالی هر محله و منطقه تسلط کامل به مسائل و مشکلات شهری داریم و می‌توانیم مدیران شهری را در روند توسعه محلی یاری کنیم.


«محمدتقی شمس‌آبادی»/  دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۱

 
چشم‌انتظار اجرای پلازای فخر رازی

تشکیل کارگروه‌های تخصصی شورایاری‌ها در مناطق، یکی از اتفاق‌های خوب سال ۹۹ بود؛ ‌کاری که باعث شد مسائل و مشکلات هر محله و منطقه توسط نمایندگان‌شان به‌صورت تخصصی بررسی، شناسایی و برای رفع آنها به شهرداری معرفی شوند. با همین هدف، برای نخستین بار شناسنامه فرهنگی محله‌ها را تهیه و تدوین کردیم. این اطلس فرهنگی در برگیرنده تمامی اطلاعات فرهنگی و اجتماعی محله‌های قدیمی منطقه است.
کاهش آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۱ همواره یکی از دغدغه‌های مردم ساکن در این منطقه بوده و هست و شورایاری‌ها در طول یک سال اخیر کوشیده‌اند تا با شناسایی این آسیب‌ها و تلاش برای رفع آنها آرامش و امنیت را به محله‌های قدیمی شهر هدیه دهند.
یکی از خواسته‌هایی که ما شورایاران از مدیران شهری برای سال ۱۴۰۰ داریم، ابلاغ طرح‌های بومی‌شده مطابق با وضعیت و فرهنگ حاکم بر هر منطقه است. طرح‌های متداول شهری که برای تمام مناطق یکسان است شاید دردی از مردم یک منطقه کم کند، اما اجرای همان طرح یکسان در منطقه دیگر ممکن است بستر بروز چالش‌های فراوان شود. بنابراین، طرح‌های توسعه شهری باید با نظر مردم هر محله و شورایاران تهیه و تصویب شود تا گرهی بر زندگی مردم نیفتد.
شورایاران منطقه ۱۱ در تلاشند با همکاری و همراهی مردم و مدیران شهری روند توسعه شهری منطقه در سال ۱۴۰۰ سرعت بیشتری به خود بگیرد. ضمن اینکه معتقدیم در این مسیر نباید هویت و ماهیت منطقه دستخوش تغییر شود. بر این اساس، اجرای طرح پلازای فخر رازی را در پهنه کتاب به شهرداری منطقه پیشنهاد داده‌ایم و امیدواریم با اجرای این طرح شاهد اتفاق‌های خوبی در راسته کتاب تهران باشیم.


«علیرضا سلمانی» دبیر شورایاری محله امام خمینی(ره)

 
نظرخواهی از اهالی در اجرای پروژه‌ها

یکی از بخش‌های پرمناقشه و آسیب‌پذیر تکه دهم پایتخت محدوده پشت گذر نواب است؛ عرصه‌ای طویل که در دل نواحی سه‌گانه و چند محله جای گرفته است. اجرای طرح ساماندهی پشت گذر نواب از جمله برنامه‌ها و طرح‌های مشارکتی و ثمربخش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نقطه بی‌دفاع شهری بود؛ طرحی که اجرای آن همچنان ادامه دارد. با همه این اوصاف، اما در این محدوده زمین‌هایی وجود دارد که از سوی شهرداری خریداری شده و رها افتاده و دردسرهایی را در مسیر اجرای طرح ساماندهی ایجاد کرده است. در این مکان اغلب اراذل اوباش و معتادان تجمع می‌کنند به نحوی که اهالی جرئت باز کردن پنجره‌های خانه‌هایشان را ندارند.   نظارت و ساماندهی این نقاط بی‌دفاع شهری و نصب وسایل بازی ویژه کودکان که باعث پررنگ شدن حضور خانواده‌ها و جمع‌شدن کانون اجتماع افراد غیربومی و اراذل اوباش می‌شود از جمله اقداماتی است که در سال جدید برای تأمین رفاه این عرصه باید پیگیری شود.

  همچنین برای پیشرفت و موفقیت هر طرح و پروژه شهری باید از نظرها و دیدگاه‌های شهروندان و اهالی ساکن در مجاورت آن کمک گرفته شود تا روحیه مشارکت‌پذیری و تعلق خاطر محلی در نگه‌داشت شهر بیشتر شود؛ موضوعی که مدیران باید در برنامه‌های خود به آن توجه کنند تا میزان رضایتمندی شهروندان هم از اجرای پروژه‌ها افزایش پیدا کند.   با تبریک آغاز قرن جدید و سال نو شمسی به همه ادیان و مذاهب ایرانی که جشن باستانی نوروز را برگزار می‌کنند، آرزو می‌کنم سال از میان رفتن کرونا پیش رو باشد. همچنین امیدوارم در سال جدید مشکلات ترافیکی بلوار امام خمینی(ره)، این شاهراه بزرگ ترافیکی منطقه ۱۰، رفع شود.

«فریسا نیکومنش‌راد» عضو هیئت‌رئیسه شورایاری بریانک

 
پاسخگویی به مطالبات مشارکت ایجاد می‌کند

یکی از مهم‌ترین معضلات شهر تهران تولید روزانه حجم انبوهی از پسماند خشک و تر است. پسماندی که شهرداری برای دفع آن هزینه‌های زیادی از عوارض شهری که خود شهروندان آن را پرداخت می‌کنند، صرف می‌کند. آموزش جداسازی و تفکیک پسماندهای خشک و تر از مبدأ یکی از طرح‌های موفق محله‌بریانک بود. طرحی که با توجه ‌به نیاز زندگی شهری برای داشتن شهری پاکیزه و عاری از آلودگی، همچنین برای آشنایی شهروندان با اهمیت تفکیک زباله از مبدأ برای بهره‌مندی پسماندها در صنعت تولید با برگزاری دوره‌های موفق آموزش شهروندی همراه بود. اجرای طرح ساماندهی پشت گذر نواب و رفع مشکلات تأمین نور در خیابان‌های این محدوده از دیگر طرح‌های موفق سال گذشته بود.

در ادامه تکمیل این پروژه، مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده بزرگراه نواب، تقاطع «بلوار شهید رضایی» و تقاطع «خیابان شهید صفدری» به افزایش میزان رضایتمندی اهالی کمک فراوانی می‌کند. همچنین اگر مطالباتی مانند رفع موانع نوسازی بافت فرسوده و آلودگی صوتی هواپیماهای مسیر فرودگاه مهرآباد و جمع‌آوری خودروهای اسقاطی محله بریانک هم در سال پیش رو فقط روی کاغذ نماند و برای رفع مشکلات اقدام شود بالطبع اهالی با دلگرمی و اشتیاق بیشتری برای نگهداشت محله و کارهای اجتماعی مشارکت می‌کنند.

 
«فاضله توکلی» شورایار محله والفجر

 
تفکیک اسناد املاک محله در سال ۱۴۰۰

افتتاح سوله بحران و نامگذاری میدان شهرداری به نام «علی حاتمی» مهم‌ترین برنامه شهری بود که طی سال ۹۹ محقق شد. ‌ ترویج فرهنگ آپارتمان‌نشینی، برطرف کردن نقاط ضعف طرح کاپ که طی سال ۹۹ مشکلاتی برای اهالی ایجاد کرده بود، درخواست کمک برای تغییر فضای سبز ورودی شهرک والفجر، پیگیری ساخت مسجد یا حسینیه در خیابان علیخانی، پیگیری برای مهیا کردن شرایط رفت‌وآمد اهالی به یوسف‌آباد و مترو و میدان ونک، تلاش برای ایجاد درمانگاه یا پایگاه سلامت از برنامه‌های مهمی هستند که امیدواریم سال ۱۴۰۰ عملی شوند. تفکیک اسناد املاک در محله هم مورد سرنوشت‌سازی است که ۲ سال است در حال پیگیری‌اش هستیم و ان‌شاءالله سال جاری به نتیجه می‌رسد. خواسته اهالی شهرک والفجر تعامل بیشتر شهرداری با مردم و ایجاد امنیت و آرامش در محله است. آرزو دارم در سال جدید اسناد املاک اهالی شهرک والفجر تفکیک شود و در محله علیخانی شاهد ساخت مسجد باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید