• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 127024
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NkRrN
+
-

آواز نوروز در کوچه‌های شهر پیچید

مروری بر برنامه‌های عیدانه شهرداری که به‌مناسبت نوروز1400 در تهران برگزار می‌شود

گزارش
آواز نوروز در کوچه‌های شهر پیچید


 زهرا کریمی ـ خبر‌نگار

 این روزها گذرها، بازارچه‌ها، خیابان‌های اصلی، میادین بزرگ شهر تهران، میادین میوه و تره‌بار و پایانه‌ها حال و هوای نوروزی به‌خود گرفته‌اند. اگرچه شهروندان باید با توجه به شیوع کرونا و رعایت اصول بهداشتی روزهای پایانی سال را بگذرانند تا با تنی سالم به استقبال بهار1400 بروند و به‌جز کارهای ضروری از خانه خارج نشوند؛ وگرنه نه‌تنها کرونا در یک‌قدمی آنها می‌تواند شب عیدی گرفتار‌شان کند، بلکه ترافیک خیابان‌های پایتخت که چند روزی است بیداد می‌کند، حسابی دردساز خواهد شد. شهرداری برای آنکه نشاط را به محله‌ها بیاورد، با راه‌اندازی کارناوال‌های مختلف در مناطق 22گانه سعی دارد در آستانه نوروز، شادی را به شهروندان هدیه دهد. البته حرکت کارناوال‌های موسیقی و عمونوروز تا پایان نوروز ادامه دارد و تنها بخشی از برنامه‌های عیدانه تهران1400 به‌حساب می‌آید.
عروسک اقوام ایران‌زمین، کاروان عمو نوروزها و عروسک‌های غول‌پیکر، سه‌چرخه‌های رنگی نوروزی، نوروزگاه‌های سیار بومی و محلی، سین‌های سلامتی و حاجی‌فیروز لبخند، ازجمله اقداماتی است که شادی را به چهره پایتخت آورده است. عکس‌های سلفی و تصویربرداری از برنامه‌ها و انتشار آن در فضای مجازی گویای استقبال شهروندان در این مدت بود. به هر ترتیب برنامه کاروان‌های شاد با برنامه‌ریزی و هماهنگی در مناطق 22گانه تهران از ساعت 10صبح براساس جدول زمانبندی شده در گوشه و کنار شهر در حال برگزاری است.
 نخستین حرکت کارناوال‌های عروسکی در پایتخت از 20اسفند آغاز شد و این برنامه تا 12فروردین به مناسبت فرارسیدن سال نو و اعیاد شعبانیه نیز ادامه دارد. کارناوال‌‌های شاد با هدف ارتقای شادی و نشاط در جامعه و حفظ آداب و رسوم ایرانی در آستانه نوروز1400 در تهران با شعرخوانی، اجرای موسیقی سنتی، نوروزخوانی و نمایش همراه است.

کی و کجا؟
برنامه‌های عیدانه شامل منطقه یک حدود 20برنامه کاروان شادی و برنامه شاخص در روز 29اسفند با نوروزگاه سیار در خیابان شریعتی حدفاصل قیطریه تا میدان قدس، منطقه2 حدود 20برنامه کاروان شادی و برنامه شاخص در روز 4فروردین، برنامه کارناوال حاجی‌فیروزها به نشانی خیابان آرش بوستان شهر آرا، منطقه3 حدود 10حرکت کاروان شادی و  برنامه شاخص در پارک ملت، منطقه8 حدود 7کاروان شادی و برنامه شاخص در روز 29اسفند، کارناوال اقوام ایران‌زمین به نشانی محله تهرانپارس، خیابان رشید، منطقه9 با 20کاروان شادی که برنامه شاخص در روز 29اسفند کارناوال عمو نوروز در میدان آزادی اجرا می‌شود. 
همچنین در منطقه11 با 20برنامه شاخص در تاریخ 29اسفند با کارناوال عروسک‌های غول‌پیکر در بوستان دانشجو، منطقه16 با برنامه شاخص 29اسفند با کارناوال ‌تخم‌مرغ‌رنگی  در علی‌آباد جنوبی، منطقه19 با 20کاروان شادی و همچنین برنامه شاخص کارناوال عمو نوروز در روز سوم فروردین به نشانی بوستان بهار، منطقه20 با 20برنامه کاروان شادی و برنامه شاخص در تاریخ سوم فروردین کارناوال سه‌چرخه‌های نوروزی به نشانی میدان مدرس برگزار خواهد شد.

پل طبیعت «نورباران» می‌شود
معاونت فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد هم با برگزاری بیش از 15عنوان برنامه به‌صورت حضوری و مجازی به استقبال نوروز در بهار1400 می‌رود. یکی از برنامه‌های شاخص نوروزی مجموعه گردشگری اراضی عباس‌آباد مراسم نورافشانی با عنوان «نورباران» با اجرای شیوه‌های مختلف (لیزرشو، آتش‌سرد، بازی با نور پل طبیعت و نورافشانی در آسمان) در پل طبیعت 30اسفند است؛ برنامه‌ای که با جذابیت فراوان برای ورود سال1400 و برای نخستین بار به این شکل در کشور اجرا می‌شود. 
نمایشگاه عکس با عنوان «نوروز جهان» از اول تا 13فروردین در رواق پل طبیعت، فیکس پانتومیم با حضور 20فیکس پانتومیم از ساعت11 تا19 از دوم تا 13فروردین، اجرای تورهای عمومی از اول تا 13فروردین در 6نقطه منطقه اراضی (بوستان آب و آتش، پل طبیعت، پل ابریشم، ورودی بوستان طالقانی، باغ کتاب، بهشت مادران) نیز برگزار می‌شود. برنامه‌های دیگر مجموعه که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود شامل «حرف دل»، «جشنواره تهرانی که دوست دارم»، «بهاریه»، «ویژه نامه‌ماه شناخت»، برنامه‌های «رادیو پل»، «قندپهلو»، «تولید و پخش نماهنگ» و «قصه‌های تهران» است.
دیروز سامانه مجازی و نقشه گردشگری منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد همزمان با طرح استقبال از بهار و در راستای تحقق تهران هوشمند در مرکز همایش سپهر رونمایی شد. سیدمحمد حسین حجازی، مدیرعامل اراضی عباس‌آباد در آیین رونمایی از این سامانه بر لزوم افزایش کیفیت خدمات الکترونیک و مجازی به‌منظور بهره‌مندی بیشتر گردشگران تأکید کرد و گفت: «پس از طی روال اداری در سال۱۴۰۰ ان‌شاءالله شاهد میزبانی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد از اجلاس جهانی گردشگری شهری خواهیم بود.» 
سامانه مجازی گردشگری شامل ۱۰هزار تصویر با تکنیک عکاسی ۳۶۰درجه از کل اراضی عباس‌آباد و مراکز این مجموعه است که کاربران و گردشگران با  مراجعه به درگاه abasabad.tehran.ir می‌توانند به‌صورت مجازی از کل مجموعه بازدید کنند.

«لبخند سفید» با موضوع کرونا
در کنار اینها، طبق سنوات گذشته رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌های نوروزی و نصب المان‌های بهاری در معابر و بوستان‌های شهر انجام شده است. علاوه بر این، به‌زودی از سوی پویش «لبخند سفید» با موضوع «کرونا» حدود 400هنرمند از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن با کوله پشتی‌های خاص حرکت می‌کنند؛ کوله‌پشتی‌هایی که پشت آنها لبخندی سفید حک شده و هنرمندان نیز با نوای موسیقی آمدن بهار را نوید می‌دهند. برپایی موسیقی خیابانی زنده در خیابان‌های ولیعصر و انقلاب نیز با حضور 10گروه موسیقی در طول عید از دیگر برنامه‌های شاد به شمار می‌آید.

طولانی‌ترین تونل نوری در بوستان نهج‌البلاغه
بوستان نهج ابلاغه با ساخت طولانی‌ترین تونل نوری در نوروز1400 میزبان گردشگران تهرانی است.  این تونل به‌منظور زیباسازی منظر شهری و ایجاد فضایی با نشاط راه‌اندازی شده است. این تونل نوری به طول ۲۶۰‌متر با ۴هزار عدد ال‌ای‌دی و قابلیت رقص نوری در این بوستان که از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تفرجگاه‌های شهر تهران در سال1400 نام ‌برده می‌شود، اجرا شده است.

نوروزگاه خانواده محور در بوستان‌های بزرگ
بوستان‌های بزرگ شهر در طرح نوروزگاه خانواده محور با هدف توسعه ورزش‌های همگانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا 15فروردین میزبان پایتخت‌نشینان ورزش‌دوست هستند. بنابراین طرح ورزش همگانی، پیاده‌روی و طناب‌زنی (طرح پویا) خانوادگی به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بوستان‌هایی مثل جوانمردان، پردیسان، فضای سبز اطراف دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر)، ولایت، ملت، نیاوران، سرخه حصار و پلیس تا پایان نوروز برگزار می‌شود. همچنین، مسابقات مجازی در قالب لیگ بازی‌های رایانه‌ای از ۲۰اسفند تا ۲۰فروردین سال آینده برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

بازدید از شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌مناسبت فرارسیدن ایام نوروز تورهای تهرانگردی را در 5قالب موضوعی (تاریخ و تمدن، طبیعت‌گردی، تفریحی ورزشی، علمی فرهنگی و گردشگری انقلاب) برگزار می‌کند.
 تورهای تهرانگردی در سال1400 با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شامل موزه‌گردی (کاخ موزه گلستان یا موزه ملی)، تهران قدیم (خانه موزه بازار، خانه موزه مدرس، بازارچه و حمام نواب، خانه مهرانگیز، خانه اوقات فراغت دبیرالملک، امامزاده یحیی و چنار 900ساله تهران)، ری‌گردی(زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)، بازار ری، آتشکده، برج طغرل، چشمه‌علی، ابن‌بابویه و بی‌بی شهربانو)، شمیران‌گردی امامزاده صالح(ع)، بازار تجریش، کاخ موزه سعدآباد یا نیاوران، باغ‌موزه هنر ایرانی)، 3برج تهران (برج میلاد، برج آزادی و برج طغرل)، شهرک سینمایی، باغ گیاه‌شناسی، باغ پرندگان و باغ مینیاتوری، تهران امروز (پل طبیعت، بوستان آب و آتش، پل ابریشم، بوستان نوروز و گنبدمینا)، بام تهران، یار مهربان (باغ کتاب، موزه علم کودک یا نوجوان)، دکترلند، روایت انقلاب (باغ موزه قصر، حسینیه جماران، خانه موزه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی)، اسطوره‌های انقلاب (خانه موزه شهید چمران، خانه موزه شهید مطهری، خانه موزه شهید بهشتی و خانه موزه شهید رجایی) می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت نام می‌توانند با سامانه1837 تماس بگیرند یا نام و نام‌خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به 20001837 پیامک کنند.

آزادی میزبان «هفته مجسمه و رویداد تهران-آزادی»
 سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و شهرداری منطقه۹ هفته مجسمه؛ رویداد تهران-آزادی را تا ششم فروردین در میدان آزادی برگزار می‌کند. تهران-آزادی، رویدادی مکان‌محور با موضوع آزادی به‌حساب می‌آید و در این راستا «هفته مجسمه» در آغاز سال جدید، با توجه به مولفه‌های مکانی، اجتماعی، مفهومی و قابلیت‌های فضایی میدان آزادی برپا می‌شود. 
در این رویداد با ایجاد فضا برای هنرمندان براساس مختصات معنایی، فیزیکی و هویتی، زمینه گفت‌وگو با مخاطب درباره موضوعات هنری فراهم می‌شود. همچنین به واسطه حضور هنرمندان، مشارکت و حضور مخاطبان در پروسه شکل‌گیری اثر در قالب اجرای میدانی با متریال‌های سبک و قابل گسترش در فضا مانند؛ پارچه، استراکچر فلزی، چوب، کارتن، ورق‌های پلاستیکی، مواد بازیافتی و... به انتخاب و پیشنهاد هنرمندان، فراهم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید