• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 127008
+
-

خانه‌تکانی شاد شهرها

روایت همشهری از خانه‌تکانی‌های نوروزی در استان‌ها که با هدف تلطیف روحیه شهروندان در ایام کرونا انجام می‌شود

گزارش
خانه‌تکانی شاد شهرها

مریم سرخوش_خبرنگار

 نوروز امسال‌مان هم کم از تعطیلات کرونا‌زده سال گذشته ندارد اما حالا که دیگر قرار نیست خانه‌نشینی‌ها را پشت پنجره‌های بسته بگذرانیم چه بهتر که نگاه‌مان به نقاشی دیوار‌های رنگی، گل‌های بهاری و نورپردازی‌هایی گره بخورد که شهرداری‌ها برای استقبال از بهار1400 تدارک دیده‌اند. یک سال پیش همین روزها عادت‌های کرونا و تمام محدودیت‌هایش به زندگی‌مان رخنه کرد و کاسه کوزه‌ تعطیلات را شکست. عید شد و نه سفر داشتیم و نه حتی شب‌نشینی و دورهمی و برنامه‌های گردشگری. طولانی‌شدن کرونا رمق از شوق‌مان برده و گاهی پیش خودمان فکر می‌کنیم چه عیدی اما همین روزها هم که از خیابان‌های شهر رد می‌شوی، المان‌های نوروزی و همان تخم‌مرغ‌های ماسک‌زده هم حالت را کمی‌ خوش می‌کنند. هیاهوی نوروز98، 2سال است که تکرار نمی‌شود اما امسال طرح‌های استقبال از بهار1400متفاوت‌تر از قبل شده و شهرداری‌ها در شهرهای مختلف با وجود برقراری ممنوعیت تجمعات شهری و تأکید بر خانه‌نشینی‌، خلاقیت‌هایی برای دومین نوروز کرونایی ایران تدارک دیده‌اند تا حداقل تلطیف روحیه شهروندان با ایجاد مناظر زیبای نوروزی تحقق یابد. گزارش همشهری از اقدامات انجام‌شده در برخی مراکز استانی را بخوانید که چهره‌ شهرها را شاداب‌تر از واقعیت افسرده کرونا کرده است.

دیوارهای هوشمند در اصفهان

اصفهانی‌ها استقبال خلاقانه‌تری از بهار دارند و فضای مجازی را به دیوارهای شهر متصل کرده‌اند. براساس اعلام اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان امسال علاوه بر کاشت یک میلیون و 500هزار قلمه گل در شهر، نصب نمادهای نوروزی و... چند کار متفاوت هم برای استقبال از بهار1400 صورت گرفته است. طراحی دیوارنگاره‌های شهری با محتوای داستان‌های اصفهان در حال انجام است و در کنار آنها بارکدهای هوشمند نصب خواهد شد که با اسکن این بارکدها به‌وسیله گوشی‌های هوشمند نقاشی‌ها دیواری به دیگر آثار اتصال پیدا خواهند کرد و جزئیات آن هم به نمایش گذاشته خواهد شد. راه‌اندازی نرم‌افزار بازی خانوادگی «سین‌جیم» از سوی شهرداری اصفهان دیگر طرح نوروزی برای شهروندان با هدف تشویق آنها به ماندن در خانه و رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌هاست.

رونمایی از سکه و تمبر یزد1400
«یزد1400 - یزد آرزوها» رونمایی خواهد شد. معاون خدمات شهری شهرداری یزد با اعلام این مطلب درباره اقدامات شهری برای استقبال از بهار می‌گوید:‌ طرح پاکسازی محله‌ به‌ محله، ساماندهی خاک و نخاله داخل شهری، رنگ‌آمیزی جداول، نورپردازی بافت تاریخی، گلکاری ۴۲محور از مسیرهای شهری، نصب نمادهای نوروزی و اجرای برنامه‌های عروسکی در شهر در حال انجام است. 
جعفر امین‌مقدم به ایجاد ۳۵نوروزگاه در نقاط مختلف شهر اشاره و عنوان می‌کند: برای اینکه وضعیت شهر بعد از داستان کرونا و فرایندهای مرتبط با آن تغییر کند و شهروندان با مناظر دلچسب‌تری مواجه شوند، با دیدگاه عدالت در ارائه خدمات این نوروزگاه‌ها در نقاط مختلف ایجاد شدند. 
هدف از ایجاد آنها به نمایش‌گذاشتن برخی آداب و رسوم شهر میراث جهانی یزد است و نمادهای سنت و تاریخ یزد در آنها به نمایش گذاشته خواهد شد. امکان‌سنجی ایجاد این نوروزگاه‌ها برای جلوگیری از ترافیک و ازدحام هم صورت گرفته است. امین‌مقدم ادامه می‌دهد: با توجه به پروتکل‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، برخی برنامه‌های جنبی هم در کنار این نوروزگاه‌ها اجرا خواهد شد. این مسئول به رونمایی از سکه1400 با نماد یزد و تمبر پستی این استان هم اشاره و عنوان می‌کند: قرار است یک قطعه موسیقی خاص شهر یزد هم تهیه شود. البته با توجه به ثبت شهر یزد در میراث جهانی و وجه بین‌المللی آن، تلاش می‌کنیم این قطعه با حضور هنرمندان ایرانی و بین‌المللی به‌صورت مشترک ساخته شود.

رنگین‌کمان بنفشه‌ها در ائل‌گلی

تبریزی‌ها عجیب به کاشت درختان مثمر و میوه در شهر علاقه دارند؛ مشابه همان پارک میوه‌ای که قرار است در جنوب مرکز استان اجرایی شود. در آستانه سال نو هم یک اقدام جدید برای نخستین بار از سوی شهرداری مرکز آذربایجان شرقی صورت گرفته که راه‌اندازی سامانه کاشت رایگان نهال میوه در خانه‌های شهروندان در آستانه سال نو بود.
مسعود برزگر جلالی، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در این‌باره می‌گوید: با آغاز به‌کار سامانه توزیع رایگان نهال میوه 17500شهروند تبریزی درخواست خود را ثبت کردند و تا‌کنون 73هزار اصله نهال در حیاط خانه‌های تبریز کاشته شده است. تا سال گذشته ما فقط توزیع رایگان داشتیم اما امسال علاوه بر کاشت رایگان، کمک‌های مشاوره، سمپاسی و گیاه پزشکی هم به شهروندان ارائه می‌شود. او از نصب 60نماد حجمی برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم نوروزی در سطح شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: این آثار برای تمام گروه‌های سنی درنظر 
گرفته شده است. در جاده ائل گلی تبریز هم رنگین‌کمان بنفشه‌ها نقش خوش‌رنگ بهاری گرفته است.
باقر خوشنواز، شهردار منطقه۲ تبریز هم درباره این مسیر 3کیلومتری کاشت گل بنفشه می‌گوید: با هدف تلطیف روحیه شهروندان و ایجاد مناظر زیبای نوروزی، تمامی باندهای مسیر ۳کیلومتری و همچنین رفوژ وسط جاده ائل گلی از ابتدای راهنمایی تا میدان بزرگ ائل گلی، مزین به گل‌های بهاره می‌شود.

شب‌های روشن مشهد

شب‌های مشهد با آن چراغانی‌های خیره‌کننده امسال هم از اولویت‌های طرح استقبال از نوروز در مرکز خراسان رضوی است. 
معاون خدمات شهری شهردار مشهد در این‌باره اظهار می‌کند: زیباسازی منظر شبانه شهر به‌عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی، یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است و تلاش می‌کنیم تا با اجرای طرح‌های متنوع و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز البته مصرف بهینه انرژی، منظر شبانه زیبایی در شهر امام رئوف 
ایجاد شود.
مهدی یعقوبی از نصب بیش از ۲۳۱هزار متر طول ریسه نوری خبر می‌دهد و می‌گوید: از این میزان بیش از ۶۰هزار رشته لامپ کم‌مصرف با طیف رنگی بالا و طرح‌های ویژه و هوشمند در ۵۰نقطه شهر تنها در استقبال از بهار۱۴۰۰ اجرا شده که ۲۶درصد کل میزان ریسه‌های نوری شهر مشهد را شامل می‌شود.
یعقوبی با اشاره به کاشت ۱۷میلیون گل به‌وسعت ۱۹هکتار هم بیان می‌کند: سال گذشته ۵۵درصد از این گل‌ها از سوی تولیدکنندگان بومی تأمین شده و امسال این رقم به بیش از ۹۴درصد رسیده و ۱۵۰نیروی کارگری برای تولید گل‌ها به‌کار‌گیری شدند.

نخستین جشنواره نقاشی کودک در قزوین

 مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین از نصب نماد هفت‌سین در 3 نقطه شهر ازجمله سبزه‌میدان، میدان مینو‌در و مقابل عمارت شهرداری خبر می‌دهد و می‌گوید: نماد1400 که در میدان مینودر نصب خواهد شد به شکل متفاوتی با متریال ویژه به ارتفاع 6متر ساخته شده که جلوه ویژه‌ای در شب خواهد داشت و زیبایی میدان مینودر را در بهار1400 دوچندان می‌کند. 
داریوش قاسمی می‌افزاید: علاوه بر اینها، مانند سال‌های گذشته هفت‌سین‌های دیواری هم در محله‌های مختلف نصب خواهد شد. همچنین 38تخم‌مرغ رنگی رنگ‌آمیزی و در شهر جانمایی شده است. 12سازه نوری هم در نقاط مختلف شهر نصب و جانمایی خواهد شد. قاسمی همچنین از برگزاری جشنواره نقاشی کودک از سوی شهرداری قزوین با عنوان «شهر از نگاه کودک» خبر می‌دهد.

ویدئو مپینگ در همدان 
 معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به اجرای طرح‌های استقبال از بهار1400 از 10اسفند تا 13فروردین سال آینده اظهار می‌کند:‌ مهم‌ترین هدف، ایجاد زیبایی بصری در شهر است و کاشت گل‌ها و درختان، گلدان‌گذاری در رفیوژها و میادین، رفع نقص و رنگ‌آمیزی سرویس‌های بهداشتی، رنگ‌آمیزی و فعال‌سازی‌ آبنماها، نصب نمادهای نوروزی و... از مهم‌ترین برنامه ‌هاست. وحید علی‌ضمیر از اجرای کلیپ ویدئو مپینگ (انیمیشن و دیگر جلوه‌های رنگی بر سطحی سه‌بعدی) در جداره میدان امام خبر می‌دهد و می‌افزاید: استفاده از این تکنولوژی برای نخستین بار در غرب کشور در همدان و در راستای رویداد همدان۲۰۱۸ انجام شد. با توجه به اهمیت میدان امام و جداره‌های تاریخی و ارزشمند آن که بخشی از هویت و تاریخ شهر است امسال هم این برنامه تکرار خواهد شد.  وی تأکید می‌کند: با توجه به شیوع بیماری کرونا، اقدامات امسال حوزه معاونت خدمات شهری در تمامی مناطق چهارگانه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود. البته امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا هرگونه برپایی چادر در پارک‌ها و بوستان‌ها ممنوع است و اسکان مسافران در مکان‌های اقامتی صورت می‌گیرد. این مسئول همچنین به آماد‌ه‌باش شهرداری در ایام نوروز با توجه به هشدار و بارش‌های احتمالی اشاره و تأکید می‌کند: نیروهای خدوم شهرداری در تعطیلات نوروز هم مشغول به‌کار خواهند بود.

شهرتکانی ارومیه 
 کارناوال‌های شادی (تکم‌چی) را باید یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی ارومیه در آستانه هر نوروز عنوان کرد اما امسال به‌دلیل شیوع کرونا و وضعیت نارنجی مرکز آذربایجان غربی، این کارناوال‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه با بیان این مطلب اظهار می‌کند: علاوه بر این برنامه‌های فضای مجازی، تمرکز سازمان بر چهره‌آرایی شهر به مناسبت اعیاد شعبانیه است.  ولی مناف‌زاده با بیان اینکه امیدمان به آغاز سال خوب و رخت بستن کروناست، ادامه می‌دهد: ارومیه 10هزار هکتار معبر و بوستان دارد و کاشت بیش از 5میلیون بوته و گل و گیاه در این نقاط انجام می‌شود. البته امسال حضور شهروندان در بوستان‌ها با محدودیت‌هایی مواجه است اما اقدامات لازم برای چهره نوروزی پارک‌های شهر در حال انجام است. مناف‌زاده با اشاره به رنگ‌آمیزی جداول شهر در پاییز امسال، اظهار می‌کند: در آستانه بهار تمام این جداول شسته شده و اقدامات جدی با شعار «شهرتکانی» برای حذف پسماندها و نخاله‌ها از معابر و ورودی شهر ارومیه تا پایان سال انجام می‌شود.

گلکاری زنجان

 طرح‌های زیباسازی و طراوت‌بخشیدن به پارک‌ها و میادین شهر زنجان برای استقبال از بهار1400 امسال با خودکفایی شهرداری زنجان در تولید گل، حال و هوای بومی گرفته است. به‌گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زنجان ،طی سال‌های اخیر همواره تمام گل‌های مورد نیاز برای کاشت در میادین شهر از استان‌های همسایه تامین می‌شد اما امسال گلکاری‌های استقبال از بهار حاصل تولیدات بومی زنجانی‌هاست. محسن قربانی می‌گوید: بیش از یک سال است که مردم با این ویروس منحوس درگیر هستند و سعی کردیم در آستانه بهار، گلکاری زیادی در شهر انجام شود؛ چرا که شهروندان به این زیبایی و آرامش روح نیاز دارند. بر این اساس 40هزار جعبه برای کاشت بهاره و زیباسازی و طراوت‌بخشیدن به پارک‌ها و میادین شهر زنجان کاشته خواهد شد.

بازگشت گنجشک‌های رنگی به قم 
المان‌های ویژه‌‌ نوروز۱۴۰۰ قم در حال نصب‌شدن هستند و گنجشک‌های بهاری مثل سال گذشته به شهر برگشته‌اند. براساس اعلام سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم، امسال نقاشی و طرح‌های جدید بیشتر از قبل در شهر نصب خواهد شد و ۵۰نماد گنجشک بهاری همانند نوروز۹۹ به خیابان‌ها، معابر و بوستان‌های مناطق هشت‌گانه مرکز استان برمی‌گردند. این گنجشک‌های بهاری در مرحله طراحی و رنگ‌آمیزی از سوی هنرمندان هستند و با شکلی متفاوت و شاداب‌تر پیش از نوروز نصب خواهند شد.

لاله‌باران بیرجند 
شهرداری بیرجند امسال با گل‌آرایی و ۱۲ نماد نوروزی به استقبال بهار خواهد رفت. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند با اعلام این خبر اظهار می‌کند:‌ مردم همیشه از نمادهای نوروزی استقبال ویژه‌ای داشته‌اند و این استقبال را با افزودن نشان‌های نوروزی متفاوت و جذاب ارج می‌نهیم که امیدواریم رضایت شهروندان را در پی داشته باشد. امیر ابراهیم‌زاده به نورپردازی‌های ویژه نوروز هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: میدان دکتر حسابی مهرشهر، پل موسی بن‌جعفر(ع) واقع در طرح فرزان و بلوار طبیعت (مسیر بند دره) نورپردازی خواهد شد. به‌گفته ابراهیم‌زاده، کاشت ۸هزار پیاز لاله و ۱۴۰هزار بوته گل فصلی در میادین و کاشت ۵ هزار درختچه زینتی و بوته‌های گل دائمی شامل سرو طلایی، سرو کامیس، توت مجنون، رز، شمشاد، زرشک زینتی و شمعدانی و ۱۰هزار گونه‌ پوششی مثل ناز فرانسوی، ناز عقربی، فرانکینیا نیز در میادین، معابر و بلوارهای اصلی و فرعی شهر دیگر اقدام شهرداری بیرجند است تا از لحاظ بصری فضای شهری را آماده استقبالی جذاب از نوروز کند.

رشت و نوروز مجازی 
در رشت به‌گفته معاون خدمات شهری شهرداری، مرکز استان اقدام ویژه‌ای نسبت به سال گذشته صورت نگرفته و با توجه به شیوع کرونا تمام مراسم و دورهمی‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. بابک رمضانی به نقاشی دیواری 30نقطه شهری و نصب نمادهای نوروزی در 5منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: با نصب چندین ال‌ای‌دی در پیاده‌راه فرهنگی رشت محتوای تولید شده شهرداری به مناسبت نوروز پخش خواهد شد. وی تأکید می‌کند: امسال تمرکز شهرداری، تولید محتوای بیشتر در فضای مجازی است و بر این اساس اجرای موسیقی، استند آپ کمدی، شعبده‌بازی، تقلید صدا، ٤ویژه‌برنامه عید نوروز با عنوان سین اول ١٤٠٠، 5کلیپ مرتبط با مشاغل فعال در نوروز با حضور نمایندگان مشاغلی ازجمله اورژانس، پرستاران، پلیس، آتش‌نشان و پاکبان و... را درنظر داریم.

خانه‌تکانی دوباره در شیراز 
اتفاق عجیب در شیراز اما خانه‌تکانی‌ دوباره شهر است. توفان چند روز پیش، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های آماده‌سازی شهر برای نوروز را از بین برد. سقوط 200درخت کهنسال، آسیب شدید به حوزه فضای سبز و گیاهان تازه‌کاشت، تخریب تابلوهای شهری، گرد و خاک و گل‌آلود‌شدن دوباره معابر و خیابان‌ها زحمت کارگران را دوچندان کرده و به تعبیری شهرداری شیراز امسال دوباره خانه‌تکانی شهر را خواهد داشت. معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در این‌باره می‌گوید: شیراز امسال میزبان مسافران نوروزی نیست و بر این اساس اولویت بر آماده‌سازی شهر برای شهروندان و طرح‌های گردشگری بومی معطوف شده است. زیباسازی شهر از مدت‌ها قبل آغاز شده و در حال انجام است اما با وجود توفان، بخش قابل توجهی از گیاهان آسیب دیده‌اند و باید از نو کاشته شوند. محمدرضا حسن‌پور می‌افزاید: امسال برای نخستین بار در بحث نورپردازی‌ها اتفاق جدیدی رخ داد و نزدیک به 20پروژه انجام شد. همچنین با نصب 150نماد نوروزی، فعالیت‌های زیباسازی در تمام بلوارها و 11منطقه شهرداری شیراز در حال انجام است. البته در این‌باره خبررسانی چندانی نداشتیم که مردم تشویق به ماندن در خانه شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید