• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 127007
+
-

تجربه‌اش کن

فاطمه عباسی

 انگار یک نفر کنترل را برداشته و دکمه استپ را زده باشد، این دو هفته، همه‌‌چیز از حرکت می‌ایستد و دیگر خبری از ریتم تند و سرعت بالای زندگی نیست. این سکون و خلوتی تعطیلات عید جان می‌دهد برای انجام خیلی از کارهایی که وقتگیر هستند و شاید در طول سال به ندرت بتوانید آنها را انجام دهید. این دو هفته را اگر در خانه بمانید و سراغ کارهایی بروید که همیشه آرزویش را داشته‌اید، هم از کرونا در امان خواهید بود و هم حوصله‌تان سر نمی‌رود.

- عید وقت خوبی برای آب کردن شکم‌ است. باشگاه و استخر و جکوزی که فعلا تعطیل است، می‌توانید پیاده‌روی در اماکن خلوت و نرمش سبک در خانه را جایگزین باشگاه کنید تا عید روی فرمی داشته باشید.

- دوره 7جلدی «آتش بدون دود» و دوره 4جلدی «خانواده تیبو» و 2جلد «برادران کارامازوف» را فراموش کنید و به جای خواندن «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» مارسل پروست، به مفهومش فکر کنید. کتابی انتخاب کنید که خیلی قطور نباشد و در 2هفته بتوانید تمامش کنید.

- امسال کرونا داغ‌های زیادی بر دلمان گذاشت و عزیزان زیادی را از دست دادیم. رسم است که پنجشنبه آخر سال همه می‌روند برای زیارت اهل قبور، اما امسال به‌خاطر همین کرونای کشنده، قرار است رفتن به بهشت زهرا را موکول کنیم به وقتی دیگر. بهترین وقت همین روزهای خلوت عید است که می‌توانید سری به خانه ابدی رفتگان بزنید و دلی سبک کنید.

- سکوت و آرامش روزهای عید مناسب‌ترین وقت برای نوشتن است. اگر اهلش هستید قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید. انتظار نداشته باشید برای بار اول جنایت و مکافات خلق کنید، در حد یادداشت روزانه یا یک داستان کوتاه هم باشد امیدوار‌کننده است.

- پارسال که کرونا سر و کله‌اش پیدا شد، خیلی‌ها همراه ماسک و دستکش و الکل، آرد می‌خریدند و در خانه نان و شیرینی و پیتزا درست می‌کردند. اما بعد از یک ‌ماه همین نانواها، بی خیال پخت‌وپز شدند و مثل بقیه رفتند توی صف نان. اگر جزو این افراد نبودید، این دو هفته فرصتش را دارید که سامان گلریز درونتان را کشف کنید و آشپزی کردن را هم به مهارت‌هایتان بیفزایید.

- یک‌بار برای همیشه این بازی صبح زود بیدار شدن و کم خوابی را تمام کنید و روز اول عید تا هر ساعتی که راه داشت بخوابید. شما که همیشه صبح خروس خوان از خواب پریده‌اید، یک‌بار هم لنگ ظهر بیدار شدن را تجربه کنید، حتما خوشتان می‌آید.

- فیلم‌ها و سریال‌های تکراری را رها کنید و تجربه دیدن فیلم‌های کلاسیک را به‌خودتان هدیه بدهید. فیلم‌هایی که در حالت عادی خیلی سراغشان نمی‌روید، اما دریچه جدیدی از هنر هفتم به رویتان باز می‌کنند.

- روزهای عید وقت دارید که باغبانی را هم تجربه کنید. می‌توانید خاک گلدان‌های گوشه اتاقتان را عوض کنید، برخی از آنهایی که مقاوم‌ترند را قلمه بزنید و گل‌هایی را که به گلدان بزرگ‌تری احتیاج دارند، جابه‌جا کنید.

- جنگ هم نمی‌توانست چنین فاجعه‌ای به بار بیاورد، اما کرونا توانست و از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از 61هزار نفر از هموطنانمان به‌خاطر این ویروس مرگبار جان خود را از دست دادند. ما هم در روزنامه همشهری همکار و رفیق کم از دست ندادیم؛ پس در آستانه سال جدید حال دلتان را با آرزوی تحول و سلامت عوض کنید. همانطور که نیت کرده‌اید امسال را در خانه بمانید تا از شر این ویروس نجات پیدا کنیم، سر سفره هفت سین برای عزیزان از دست رفته دعای خیر کنید و برای بازماندگان آرزوی سلامتی.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید