• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 126991
+
-

ارزش بی‌بدیل تالاب‌های ایران

تالاب
ارزش بی‌بدیل تالاب‌های ایران

تالاب‌ها از غنی‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین هستند و ارزش اکولوژیک آنها ۱۰برابر جنگل‌ها و ۲۰۰برابر زمین‌های زراعی است و برای حفظ تالاب‌ها باید جهانی فکر و منطقه‌ای عمل کرد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عیسی کلانتری در این‌باره گفت:از آنجایی که بی‌توجهی به توسعه پایدار در سده‌های اخیر، تغییر اقلیم و مصرف بیش از اندازه آب و توسعه نامتوازن، تالاب‌ها را در کشور با شرایط شکننده‌ای روبه‌رو کرده است، هرگونه تلاش در راستای شناساندن اهمیت تالاب‌ها می‌تواند گام تأثیرگذاری برای تحقق ارائه خدمات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی تالاب‌ها و کارکرد آنها در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی باشد.
به گفته عیسی کلانتری سازمان حفاظت محیط‌زیست، حفاظت از تالاب‌ها را به منزله حفاظت از ایمنی و رفاه جامعه می‌داند و امیدوار است اقدامات متعددی که در زمینه حفظ و احیای تالاب‌ها در سال‌های اخیر صورت گرفته است، کارکردهای ۱۳گانه تالاب‌ها در کشور را محقق کرده و موجب رونق اقتصادی، اجتماعی و تنوع زیستی در جوامع تالابی شود.

تالاب‌های قیمتی جهان 
براساس نتایج ارزیابی هزاره اکوسیستم‌ها، ارزش تالاب‌های جهان حدود 15تریلیون دلار برآورد شده است که نشان‌دهنده اهمیت این اکوسیستم آبی است.
تالاب‌ها منبع خوبی برای تامین آب، غذا، سوخت و گیاهان دارویی هستند و همچنین مانع از فرسایش خاک می‌شوند، منبع مفیدی برای تصفیه آب هستند و سیلاب را کنترل می‌کنند، از این‌رو حفاظت از آنها کمک بزرگی به بقای بشریت خواهد  کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید