• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126921
+
-

در غیبت خورشید، رامین بحرانی، تنها ایرانی نامزد اسکار2021 است

سایه ولز بالای سر اسکار

2زن برای نخستین‌بار نامزد اسکار کارگردانی شدند

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

اسامی نامزدهای نهایی نود و سومین دوره جوایز اسکار2021 توسط «پریانکا چوپرا» بازیگر، خواننده و تهیه‌کننده هندی و همسرش «نیک جوناس» خواننده، آهنگساز و بازیگر آمریکایی، به‌صورت پخش زنده از طریق وب‌سایت رسمی آکادمی اسکار اعلام شد. ازجمله اتفاقات جالب این دوره نامزدی «رامین بحرانی» کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی در رشته فیلمنامه اقتباسی به‌دلیل نگارش فیلمنامه «ببر سفید» بود.
به گزارش نیویورک‌تایمز، فیلم «مانک» با 10نامزدی ازجمله نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن نقش مکمل، از نظر تعداد نامزدی‌ها در رشته‌های مختلف پیشتاز است. پس از فیلم «مانک»، فیلم‌های«دادگاه شیکاگو7»، «سرزمین کوچ‌نشینان»، «آوای متال»، «میناری»، «یهودا و مسیح سیاه» و «پدر» هر کدام با 6نامزدی در رشته‌های مختلف، در رده بعدی قرار گرفته‌اند. این فیلم‌ها همگی همراه با فیلم«زن جوان امیدوارکننده» برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال با یکدیگر رقابت خواهند کرد. 
همچنین برای نخستین‌بار آکادمی اسکار 2زن را برای دربافت جایزه بهترین کارگردانی نامزد کرده است؛ «کلوئه ژائو» برای ساخت فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» و «فنل امرالد» به‌خاطر کارگردانی فیلم «زن جوان امیدوارکننده».
نتفلیکس با 35فیلم بیشترین نامزدی را در میان استودیوهای فیلمسازی که فیلم‌هایشان به‌صورت آنلاین در اینترنت نمایش داده می‌شود، کسب کرده است. تعداد نامزدی‌های نتفلیکس در سال2021 افزایش چشمگیری را نسبت به سال2020 نشان می‌دهد. در 2020، 24فیلم نتفلیکس نامزد دریافت جایزه شده بودند. در سال‌جاری فیلم‌های «مانک» و «دادگاه شیکاگو7» که هر دوی آنها در فهرست نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم سال جای گرفته‌اند، متعلق به کمپانی نتفلیکس هستند. 
پیش از این بیشترین پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که رقابت اصلی برای کسب بیشترین میزان جوایز در اسکار2021 به ‌احتمال زیاد میان فیلم‌های «سرزمین کوچ‌نشینان» و «دادگاه شیکاگو7» جریان خواهد داشت. اما فیلم مانک با کسب 10نامزدی تمام پیش‌بینی‌ها در این‌باره را به هم زد. 
نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم: «مانک»، «یهودا و مسیح سیاه»، «میناری»، «سرزمین کوچ‌نشینان»، «پدر»، «زن جوان امیدوارکننده»، «آوای متال» و «دادگاه شیکاگو7». 
نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی: «لی ایساک چانگ» برای ساخت فیلم «میناری»، «دیوید فینچر» برای کارگردانی فیلم «مانک»، «توماس وینتربرگ» برای ساخت فیلم «بار دیگر»، «کلوئه ژائو» برای کارگردانی فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» و «امرالد فنل» برای ساخت فیلم «زن جوان امیدوارکننده».
بهترین بازیگر مرد: «ریز احمد» برای بازی در فیلم «آوای متال»، «چادویک بازمن» به‌خاطر نقش‌آفرینی در «ما رینی بلک باتم»، «گری اولدمن» برای بازی در فیلم «مانک»، «آنتونی هاپکینز» برای بازی در فیلم «پدر»، «استیون یئون» برای بازی در «میناری».
بهترین بازیگر زن: «ویولادیویس» به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «ما رینی بلک باتم»، «آندرا دی» برای بازی در فیلم «آمریکا در برابر تعطیلات بیلی»، «ونسا کربی» به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «تکه‌های یک زن»، «فرانسس مک دورمند» به‌خاطر ایفای نقش در فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان»، «کری مولیگان» برای بازی در فیلم «زن جوان امیدوارکننده».
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: «ساشا بارون کوهن» برای نقش‌آفرینی در فیلم «دادگاه شیکاگو7»، «دانیل کالوویا» برای بازی در فیلم «یهودا و مسیح سیاه»، «لزلی اودوم جی آر» به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «یک شب در میامی»، «پل راسی» برای بازی در فیلم «آوای متال» و «لیکیت استنفیلد برای بازی در فیلم «یهودا و مسیح سیاه».
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: «گلن کلوز» به‌خاطر بازی در فیلم «هیل بیلی الگی»، «اولیویا کولمن» به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «پدر»، «آماندا سیفرید» به‌خاطر بازی در فیلم «مانک»، «یوه جانگ، یون»، برای بازی در فیلم «میناری» و «ماریا باکالووا» برای بازی در «بورات 2».
بهترین فیلمنامه اقتباسی: «رامین بحرانی» برای فیلمنامه «ببر سفید»، «ساشا بارون کوهن»، «آنتونی هینز»، «دان سوئیمر»، «پیتر باینهام»، «اریکا ریوینوخا»، «دان میزر»، «جنا فریدمن»، «لی کرن» و «نینا پدراد» برای نگارش فیلمنامه «بورات 2»؛ «فلوریان زلر» و «کریستوفر همپتون» برای فیلمنامه «پدر»، «کلوئه ژائو» برای نگارش فیلمنامه «سرزمین کوچ‌نشینان»، «کمپ پاورز» برای فیلمنامه «یک شب در میامی».
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «لی ایساک چانگ» برای فیلمنامه «میناری»، «امرالد فنل» برای نگارش فیلمنامه «زن جوان امیدوارکننده»، «آرون سورکین» برای نگارش فیلمنامه «دادگاه شیکاگو7» و «ویل برسون و شاکا کینگ» برای نگارش فیلمنامه «یهودا و مسیح سیاه».
بهترین فیلم بین‌المللی: «بار دیگر»(دانمارک)، «کالکتیو»(رومانی)، «مردی که پوست خود را فروخت»(تونس)، «کوئو وادیس، آیدا؟»(بوسنی هرزگوین) و «روزهای بهتر»(هنگ‌کنگ).
بهترین فیلم کارتونی: «به پیش»(پیکسار)، «بالای ماه»(نتفلیکس)، «روح»(پیکسار)، «ولف واکرز»(اپل تی‌وی‌پلاس) و فیلم «شان گوسفند: فارماگدون»(نتفلیکس).
بهترین فیلم مستند: «کالکتیو»(ماگنولیا پیکچرز)، «مول ایجنت»(گراویتاس ونچرز)، «اردوگاه کریپ»(نتفلیکس)، «زمان»(استودیوهای آمازون)، «معلم اختاپوس من»(نتفلیکس).
بهترین فیلمبرداری: «شان بابیت» برای فیلم «یهودا و مسیح سیاه»، «اریک مسراشمیت» برای فیلم «مانک»، «داریوژ ولسکی» برای فیلم «اخبار دنیا»، «جشوا جیمز ریچاردز» برای فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» و «فدون پاپامایکل» برای فیلم «دادگاه شیکاگو7».
بهترین تدوین فیلم: «یورگوس لامپرینوس» برای فیلم «پدر»، «کلوئه ژائو» برای فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان»، «میکل‌ای جی نیلسن» برای فیلم «آوای متال»، «آلن بومگارتن» برای فیلم «دادگاه شیکاگو7» و «فردریک تورووال» برای فیلم «زن جوان امیدوارکننده».

این خبر را به اشتراک بگذارید