• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126920
+
-

ترامپ، سرگردان در تبعید سیاسی

جهان نما
ترامپ، سرگردان در تبعید سیاسی

دونالد ترامپ، از ایده راه‌اندازی یک حزب سوم عقب‌نشینی کرد و به چشم‌انداز پرهزینه راه‌اندازی یک امپراتوری رسانه‌ای یا استارت‌آپ یک شبکه اجتماعی پشت کرد.
وعده او برای تنبیه جمهوریخواهانی که به او وفادار نبوده‌اند، با سرازیرشدن کمک‌های مالی به کارزار نامزدهایی که از ترامپ فاصله گرفته‌اند به‌شدت لرزان شده است. او درحالی‌که قرار بود یک کانون سیاسی پرقدرت بسازد و شعار «نخست‌آمریکا» را زنده نگه دارد، ‌جمهوریخواهان را با حملات عجیب به رهبران حزب و حامیان مالی آن نگران کرده است. به گزارش پولتیکو، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، خود را در تبعید سیاسی‌اش، ‌سردرگم کرده است. جمهوریخواهان و حتی برخی متحدان او می‌گویند که  ترامپ بین نقش رهبر حزب یا مخالف آن، در رفت‌وآمد است و نمی‌تواند تصمیم بگیرد کدام باشد. یکی از نزدیکان ترامپ گفته است که او هنوز موفق نشده از سیاست‌بازی در دوران بعد از ریاست‌جمهوری سر دربیاورد. مت گورمان، استراتژیست ارشد جمهوریخواه، درباره شرایط ترامپ گفته است: «او مثل کسی است که یکی از اعضایش را قطع کرده‌اند اما همچنان فکر می‌کند آن عضو قطع‌شده در بدنش هست. او دیگر آن زیرساخت سیاسی‌ای را که سه‌ماه پیش به‌عنوان رئیس‌جمهور در اختیار داشت، ندارد.» این نسخه از ترامپ، با آن گودزیلایی که بسیاری گمان می‌کردند بعد از رفتن ترامپ از کاخ سفید خواهند دید تفاوت دارد. او قرار بود حزب جمهوریخواه را به‌خاطر فاصله‌گرفتن از او در ماجرای حمله به کنگره توسط هواداران افراطی‌اش به آتش بکشد. اما او همچنان به اعضای حزب نزدیک مانده، از توجه‌ها دوری می‌کند و انتقادهای اندکی از جانشین خود، جو بایدن، مطرح کرده است.
نتیجه همه اینها سردرگمی سیاسی است؛ رئیس‌جمهور سابق یک روز از حمایت کامل از حزب جمهوریخواه با همه امکانات و هواداران خودش صحبت می‌کند و یک روز دیگر بر برند خودش تمرکز می‌کند و روز بعدترش، خود را تشنه انتقام نشان می‌دهد. برای نمونه، ‌او در یک هفته، ابتدا به جمهوریخواهان به‌خاطر اینکه از نام او در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده کرده‌اند حمله کرد و بعد پیشنهاد کرد املاکش در مارآلاگو برای مراسم سالانه کمیته ملی جمهوریخواهان در اختیار مقامات حزب قرار گیرد. او همچنین در رابطه‌اش با رهبران جمهوریخواه غیرقابل‌پیش‌بینی شده و در حالی به برخی از مخالفان جمهوریخواه خود در سنا حمله می‌کند که با برخی دیگر از آنها، در مارآلاگو قرار شام می‌گذارد.
یکی از مقامات سابق دولت ترامپ در کاخ سفید گفته است: «برای یک سیاستمدار معمولی، این رفتار می‌تواند نشانه این باشد که او می‌خواهد هر دو طرف را داشته باشد اما در مورد ترامپ تنها می‌توان گفت که او فقط می‌خواهد طرف خودش را داشته باشد. او فقط به حفظ قدرت خودش در حزب جمهوریخواه فکر می‌کند و اصلا برایش مهم نیست که هرکدام از این اقداماتش چه اثر بلندمدتی بر حزب خواهد گذاشت».
ترامپ همیشه شخصیتی انفجاری داشته که بر راس ساختاری از قدرت بوده است. این ساختار، قدرت یا امپراتوری مستغلات او بوده، یا برنامه‌های تلویزیونی‌اش و یا در آخرین مورد، کاخ سفید.
حالا او تیمی از دستیاران و مشاوران حقوق‌بگیر دور خود جمع کرده است تا با مشاوره دادن به نامزدهای تازه‌کار جمهوریخواه در انتخابات پیش رو، نفوذ خود را حفظ و بیشتر کند. او حتی با برخی از دوستانش در دوران کارش در بخش مستغلات و همینطور برخی مشاورانش در دولتش تماس گرفته و از آنها درباره حمایت از نامزدها مشورت گرفته است. یکی از این افراد که ترامپ با او تماس گرفته، گفته است ترامپ، در این کار هم عادت قدیمی‌اش را حفظ کرده و به‌راحتی و بعد از صحبت با هر کسی، ممکن است تغییر مسیر دهد و راه تازه‌ای را  درپیش گیرد و نظر تمام مشاورانش را زیر پا بگذارد. این کار او، در دوران حضورش در کاخ سفید، کابوس مشاوران و نزدیکانش بود.
دستیار سابق ترامپ گفته است: «شما ترامپ را دارید که از نامزدها حمایت می‌کند، بدون اینکه پروسه‌ای را که سه سال پیش خودش با آن موافقت کرده بود طی کند. کار او، واقعا سازماندهی ندارد».
نگرانی جمهوریخواهان این است که عدم‌قطعیت ترامپ، به آینده سیاسی شخص خود او هم کشیده شود. ترامپ با کنایه گفته است که شاید در انتخابات سال2024 شرکت کند و دوگانه حضور-عدم‌حضور او در انتخابات، دیگر نامزدها را در تعلیق نگه داشته است.
یک مشاور سابق ترامپ گفته است: «سیاست سرگرمی او شده است و او با این سرگرمی‌اش، بین هر دور بازی گلف خوش می‌گذراند. بزرگ‌ترین سؤال این است که آیا دوباره نامزد می‌شود؟ چون اگر این کار را نکند، مردم زیادی در عرض چند ساعت علاقه‌شان را به او از دست می‌دهند. او تا زمانی که نمایش شرکت در انتخابات را ادامه دهد، توجه‌ها را به‌خود جلب خواهد کرد و خبرساز خواهد بود».
اما بدون شبکه‌های اجتماعی و در راس آنها توییتر، ترامپ مجبور بوده است به روش‌های سنتی برای ابراز عقیده و توضیحاتش بسنده کند. شبکه‌های اجتماعی بعد از شورش در کنگره حساب او را بسته‌اند. او بیش از 20 بیانیه از طریق دفتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا یا اداره حزب صادر کرده است. او مسائل مختلفی را در این بیانیه‌ها مطرح کرده است؛ از حمله به میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواهان در سنا گرفته تا توضیحات درباره نقش دولت او در توزیع موفق واکسن کرونا.
 اما تا اینجا، مانورهای سیاسی ترامپ از سوی حزب جمهوریخواه چندان جدی گرفته نشده است. ترامپ، آن هیولای ترسناکی که بسیاری فکر می‌کردند بعد از ریاست‌جمهوری‌اش به آن تبدیل خواهد شد، نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید