• شنبه 19 آبان 1403
  • السَّبْت 7 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 09
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126917
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkAVA
+
-

آخرین جلسه محاکمه متهمان سقوط هواپیمای تهران - طبس برگزار شد

پرونده سقوط آنتونف در ایستگاه آخر

پرونده سقوط آنتونف در ایستگاه آخر

6سال پس از سقوط هواپیمای آنتونف در نزدیکی فرودگاه مهرآباد که به جان ‌باختن 40نفر از سرنشینان آن منجر شد، روز گذشته با اخذ آخرین دفاع متهمان این سقوط مرگبار، ختم رسیدگی به پرونده اعلام شد.
به گزارش همشهری، این حادثه صبح روز 19مردادماه سال93 در شهرک آزادی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد. هواپیمای آنتونف دقایقی پس از پرواز از تهران به‌سوی طبس در شهرک آزادی سقوط کرد و در جریان این حادثه 40نفر از سرنشینان آن جان خود را از دست دادند و 8نفر نیز به‌شدت مصدوم شدند.
با شکایت اولیای‌دم قربانیان، 4متهم پرونده ازجمله رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری به دادسرای امور جنایی تهران احضار و تحقیقات از آنان آغاز شد. مدتی بعد پرونده با صدور کیفرخواست به مجتمع قضایی کارکنان دولت فرستاده شد. در کیفرخواست صادر شده اتهام این افراد مشارکت در تسبیب در قتل شبه‌عمد 40نفر، معاونت در قتل شبه‌عمد و مشارکت در تسبیب ضرب و جرح شبه‌عمد 8نفر اعلام شد و محاکمه آنها در شعبه 1058مجتمع قضایی کارکنان دولت آغاز شد. طی ماه‌های گذشته 4جلسه برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شد و سرانجام با گذشت بیش از 6سال از وقوع این حادثه دلخراش روز گذشته آخرین جلسه محاکمه متهمان سقوط آنتونف برگزار شد.
در این جلسه که از ساعت11 آغاز شد و 2ساعت به طول انجامید حدود 25نفر از شاکیان در جلسه حضور داشتند و 4شاکی پرونده نیز برای آخرین‌بار به دفاع از خود پرداختند. در ابتدای جلسه تعدادی از شاکیان خواستار دریافت غرامت سقوط هواپیما شدند و رئیس دادگاه قول پیگیری این موضوع را داد. سپس قاضی بار دیگر اتهام متهمان را به آنها تفهیم کرد و خواست برای آخرین مرتبه از خود دفاع کنند.
یکی از متهمان در دفاع از خود حادثه را به گردن خلبان انداخت و گفت: تا لحظه‌ای که هواپیما پرواز نکرده بود موتور هواپیما هیچ مشکلی نداشت و وزن هواپیما نیز مجاز بود. بعد از پرواز هم همه‌‌چیز بر عهده کادر پرواز بود. متهم دیگر با تکرار این ادعا گفت که هواپیما به‌دلیل مشکل در طراحی سقوط کرده و طراحی هواپیما نیز توسط شرکت اوکراینی انجام شده و قصوری متوجه شرکت بهره‌بردار نیست. او ادامه داد: هواپیما دارای محدودیت پرواز در دمایی بین منفی 50درجه تا مثبت 45درجه بوده که روز حادثه دما در تهران کمتر از 45درجه و پرواز مجاز بوده است. سومین متهم، رئیس وقت سازمان هواپیمایی بود که در چند جمله به دفاع از خود پرداخت و گفت: من در آن دوره مدیر بودم و در کارهای فنی دخالتی نداشتم. من خلبان نیستم که بتوانم درباره مسائل پروازی اظهارنظر کنم. بنابراین قصوری متوجه من نیست. چهارمین متهم نیز در آخرین دفاعیاتش گفت که اتهامات وارده را قبول ندارد و بی‌گناه است.
به‌دنبال آخرین دفاع متهمان، قاضی عالیشاه، ختم دادرسی را اعلام کرد و قرار است به‌زودی پس از بررسی دفاعیات متهمان، رأی این پرونده صادر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید