• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126901
+
-

سخنگوی وزارت خارجه:

از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق خود استفاده می‌کنیم

وزارت خارجه
از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق خود استفاده می‌کنیم


ایران مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کند؛ این جمله را سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفته است. درحالی‌که مشاور امنیت ملی آمریکا 3روز پیش ادعا کرد که آمریکا دیپلماسی با ایران را به‌صورت «غیرمستقیم» پیش می‌برد، سعید خطیب‌زاده اما دیروز تأکید کرد که «مسیر دیپلماسی کاملا روشن است» و «هماهنگ‌کننده برجام (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) تلاش می‌کند برخی نکات را در مسیر دیپلماسی جلو ببرد.» سخنگوی وزارت خارجه ایران به موضوع توافق با آژانس انرژی اتمی هم اشاره کرد: «این توافق 3ماهه فرصتی را به دیپلماسی داده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که طرف‌های مقابل از این فرصت دیپلماسی چگونه استفاده می‌کنند.» خطیب‌زاده از مدیرآژانس انرژی اتمی هم که در روزهای گذشته ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده خواست تا بی‌طرفی خود را حفظ کند.

تانک‌های چیفتن، همچنان روی میز
خطیب‌زاده در نشست خود به مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در حوزه سیاست‌خارجی پاسخ داد. به گزارش ایسنا، او در پاسخ به سؤالی درباره ادعای وزیر خارجه اسبق انگلیس درباره دیپورت فرستاده‌های ایران گفت: «دولت انگلیس تاکنون چندبار با چنین اقداماتی از انجام تعهدات خود سرباز زده و به تعهدات خود عمل نکرده و این موضوع مشکلاتی را به همراه داشته است. این نشان می‌دهد که دولت انگلیس در برهه‌هایی نهایت تلاش خود را کرده که آرامش به روابط 2کشور بازنگردد.» او درباره ادعای انگلیسی‌ها درباره ارتباط بدهی تانک‌های چیفتن با پرونده نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی هم افزود: «این یک پرونده قضایی است که در دادگاه مراحل خود را طی کرده است. بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آنهاست. به دولت انگلیس توصیه می‌کنیم که اجازه دهد این موضوع در مسیر قضایی خود طی شود و آن را سیاسی نکند.»

استفاده از تمامی گزینه‌ها برای دفاع
حملات به برخی کشتی‌های ایرانی در روزهای اخیر بخش دیگر صحبت‌های خطیب‌زاده بود. او درباره برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه اسرائیل این حملات را انجام داده، گفت: «باید سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این ارتباط اظهارنظر کند. جایی که این عملیات خرابکارانه انجام شده و محل جغرافیای آن ، نخستین انگشت اتهام را به‌سوی رژیم اشغالگر قدس معطوف می‌کند و رفتارهای تجاوزکارانه این رژیم این فرض را قوت می‌بخشد.» خطیب‌زاده ادامه داد: «اگر مشخص شود هر طرفی در این عملیات خرابکارانه دست داشته است، جمهوری اسلامی ایران تمام گزینه‌ها را مدنظر قرار داده و از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهد کرد.» خطیب‌زاده تأکید کرد که ایران درخصوص دفاع از امنیت ملی خود تردیدی نداشته و هیچ‌وقت با کسی در این زمینه مصالحه نکرده است. خطیب‌زاده در ادامه نیز با تکرار موضع ایران برای بازگشت مسیر دیپلماسی گفت که آمریکا باید تعهد بدهد اقدام مؤثر در رفع تحریم‌ها کند و شرایطی را بپذیرد که دیگر این اقدام [خروج از برجام] را تکرار نکند.

مکث
رونمایی شهر موشکی نیروی دریایی سپاه


نیروی دریایی سپاه از شهر جدید موشکی رونمایی کرد. آیین‌ رونمایی از این شهر دیروز با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولان عالی‌رتبه نیروهای مسلح برگزار شد. به گزارش سپاه‌نیوز، در شهر موشکی نیروی دریایی سپاه انبوهی از سامانه‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک با بردهای متنوع به نمایش درآمد. همچنین در آیین الحاق تجهیزات موشکی به نیروی دریایی سپاه، سامانه‌ها و تجهیزات موشکی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های عملیاتی جدید اعم از شلیک دقیق از عمق و محل‌های پدافند غیرعامل، پرتاب مین در بردهای مختلف، شلیک
۳۶۰ درجه، شلیک در حال حرکت، قدرت مقابله با جنگ الکترونیک و افزایش برد و توان تخریب به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شد. سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در سخنرانی خود با تقدیر از تلاشگران عرصه ارتقای توان دفاعی گفت: «تا آخر ایستاده‌ایم و صحنه را ترک نمی‌کنیم تا پشت دشمنان را به خاک برسانیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید