• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126896
+
-

ثبت‌نام شوراها یک‌سوم شد

2روز مانده به پایان ثبت‌نام‌ها، 15هزار نفر برای شوراهای شهر نام‌نویسی کرده‌اند که این رقم در مقایسه با رقم 55هزار نفری دور قبل کمتر از 30درصد است


 امروز پرونده ثبت‌نام‌های ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز بسته می‌شود. 7روز مهلت ثبت‌نام، جمعیت ده‌ها هزار نفری داوطلبان را راهی شعب ثبت‌نام و پایگاه‌های اینترنتی دریافت مدارک متقاضیان کرد ولی فاصله زیادی با موج مشارکت شوراهای سابق دارد. در انتخابات شوراهای96 جمعیت بالغ بر 287هزار نفری داوطلبان در شهرها و روستاهای کشور داوطلب شده بودند و این آمار رشد نزدیک به 14درصدی در مقایسه با سال92 داشت. نزدیک به 55هزار نفر برای شوراهای «شهر» ثبت‌نام کرده بودند که این آمار برای این دوره تا پایان پنجمین روز ثبت‌نام‌ها تنها به 15هزار نفر برای شهرها رسیده است. با تکیه بر همین آمارهای رسمی ارائه‌شده از سوی وزارت کشور در ادوار انتخاباتی، تاکنون استقبال از نامزدی شوراهای شهر کمتر از 30درصد دور قبل بوده است. آمار تجمیعی روستاها و شهرها اگرچه اعلام نشده ولی در سال96 سرجمع ثبت‌نام‌ها در کل کشور 5برابر ثبت‌نام شهرها بود و اگر تغییری در این نسبت صورت نگیرد، می‌توان گفت ثبت‌نام شوراهای این دوره هنوز به 100هزار نفر نیز نرسیده است. جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون وزیر کشور احتمالا با تکیه بر همین آمارهای ثبت‌نامی از مردم دعوت کرد در ثبت‌نام‌ها شرکت کنند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عرف با اشاره به اینکه نهاد شورا حیثیت حقوقی قابل توجهی در جمهوری اسلامی دارد و در اصولی مشخص در قانون اساسی، تأکید صریحی بر اهمیت و جایگاه ویژه شوراها شده است، گفت: نقش مردم در اداره امور کشور، نقش بی‌بدیلی است، بنابراین از این فرصت استفاده می‌کنم و از همه کسانی که علاقه‌مندند در سرنوشت خود، کشور، شهر، محل و منطقه ایفای نقش کنند، دعوت می‌کنم ثبت‌نام کنند و حضور یابند تا شوراها به‌عنوان پایه جامعه مدنی همچون گذشته با قوام و قدرت کار خود را ادامه دهند.
2روز قبل از او عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفت‌وگوی تلویزیونی در توصیف شرایط انتخاباتی 1400 بر اساس آخرین برآوردها و پایش‌های مجری انتخابات گفته بود: «تعرفه‌های انتخابات آماده و آموزش‌های لازم داده شده است اما دغدغه‌ای نسبت به مشارکت در این انتخابات وجود دارد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی به هر دلیلی، مشارکت به ۴۲درصد رسید. بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته شیوع پیدا کرده و یک‌سال از این موضوع گذشته، محدودیت‌های شدید بوده و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است. بر همین اساس همه ما باید زمینه و مقتضیات افزایش مشارکت را فراهم کنیم.»
او اسفندماه98 با دلایل مشابهی درخصوص علت کاهش شدید مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم و قرارگرفتن آن در تراز زیر 50درصد گفته بود: «ما در شرایطی این انتخابات را برگزار کردیم که حوادث مختلف ازجمله بحث بیماری کرونا و مشکلات آب و هوایی را داشتیم و اتفاقاتی ازجمله سقوط هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد که فضای عمومی را با وجود میل مردم عزیزمان تغییر داد و با توجه به شرایط کنونی و میزان آرا، حضور و مشارکت مردم کاملا قابل‌قبول است و مردم در هر شرایطی آمادگی لازم را برای مشارکت دارند.» ثبت‌نام‌ شوراها در روزهایی انجام شده که معیشت مردم یک‌بار دیگر تحت‌تأثیر تورم افسارگسیخته قرار گرفته و بسیاری از مقامات بر این اوضاع نابسامان اقتصادی اذعان داشته‌اند. ثبت‌نام‌های سال96 در فروردین‌ماه بود و ثبت‌نام‌های شب عید امسال رغبتی در روزهای نبرد مردم با حداقل‌های معیشتی خود برنمی‌انگیزد.
این در حالی است که حتی ثبت‌نام‌های مجازی نیز نتوانستند سایه کرونا را از کاهش مشارکت ثبت‌نام‌ها بردارند. به‌گفته اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور تنها 30درصد افراد تا پایان پنجمین روز ثبت‌نام‌ها از روش‌های الکترونیکی استفاده کردند. این اتفاق بدین معنا بود که کاهش تمایل به کاندیداتوری، دلایل   مختلفی علاوه بر بیماری همه‌گیر دارد. از سوی دیگر از کل ثبت‌نام‌کنندگان برای شوراهای96 شهرها 6هزار و ۷۴۳نفر زن بودند که در این دوره تا پایان روز پنجم ثبت‌نام‌ها 1500 زن ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی ثبت‌نام زنان در انتخابات شوراها تاکنون حدود 80درصد کاهش داشته است. پس از دوره ثبت‌نام‌ها آسیب‌شناسی فضای مشارکت شاید به کمک مجری و ناظر انتخابات بیاید که آیا آرای مردم پای صندوق‌های رأی نیز متاثر از این کاهش استقبال ثبت‌نام‌ها خواهد بود؟ آیا راهکار عاجلی برای جلوگیری از پیش‌بینی‌های کاهش مشارکت در انتخابات وجود خواهد داشت؟ وزارت کشور در آخرین برآوردها مشارکت برای سال1400 را نزدیک نصف سال96 ارزیابی کرده است؛ رقمی که تا این مرحله از فضای پیشاانتخاباتی حدود 37درصد است.

مکث
فراخوان وزیر کشور برای ثبت‌نام مردم


پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت و وزارت کشور با انتشار فیلم فراخوانی از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال تقویت حضور مردم در آخرین فرصت‌های باقیمانده ثبت‌نام ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا برآمدند. رحمانی فضلی در این ویدیو تأکید می‌کند: «از همه متخصصان، کارشناسان، تحصیلکردگان و کسانی که در حوزه‌های مدیریت شهری و اجرایی بوده‌اند تقاضا می‌کنم حتما مراجعه کنند، ثبت‌نام کنند و مشارکت جدی در این زمینه داشته باشند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید