• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126846
+
-

رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه:

وضعیت 20هزار زندانی روشن شده است

قضایی
وضعیت 20هزار زندانی روشن شده است

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز ناقضان حقوق بشر از ناحیه مدعیان حقوق بشر مورد سؤال قرار نمی‌گیرند و علیه آنها بیانیه‌ای هم صادر نمی‌شود، اما وقتی یمنی‌ها از وطن، مردم خود، زنان و کودکان دفاع می‌کنند، مورد تهاجم این مدعیان قرار می‌گیرند.
به گزارش میزان، سیدابراهیم رئیسی، دیروز در آخرین جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه در سال۹۹ ادامه داد: این بی‌رحمی و بی‌انصافی مصداق بارز نقض حقوق انسان در روز روشن است، اما امروز دیگر ادعاهای مدعیان حقوق انسان در دنیا قابل پذیرش نیست و خریداری ندارد و همه ملت‌ها ماهیت آنها را شناخته‌اند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم صدام در ۲۵اسفند۱۳۶۶، جانبازان این حادثه را سند زنده مظلومیت و نشانگر اوج خباثت و جنایت ناقضان حقوق بشر خواند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیگیری اجرای سند تحول قضایی در یک‌سال گذشته ادامه داد: حرکت تحولی دستگاه قضا مستلزم حضور و همکاری همه اجزای نظام قضایی است که بعد از ابلاغ سند، گام‌های ارزنده‌ای برای اجرای آن برداشته‌اند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در گذشته در دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و معاونت قضایی با انباشت پرونده‌ها مواجه بودیم و آمار بخش‌های مختلف رضایت بخش نبود، اما با حرکت جهادی همکاران ما شرایط به‌نحوی رقم خورده که این پرونده‌ها رو به پایان هستند.
رئیسی با تأکید بر تداوم این روند در سال آینده برای به روز رسانی پرونده‌ها در عین حال گفت: در رسیدگی به پرونده‌های معوقه همواره بر رسیدگی عادلانه و اتقان آرا در اجرای حق و عدالت تأکید داشته‌ایم و توجه به کمیت نباید موجب غفلت از کیفیت کار شود.

تعیین تکلیف 20هزار زندانی 
رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به اجرای طرح غربالگری و پایش زندانیان در شش‌ماه دوم سال‌جاری اعلام کرد: با اجرای این طرح، وضعیت بیش از ۲۰هزار زندانی روشن شده است.
رئیسی همچنین به موضوع اشتغال‌زایی در زندان و توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌های زندانیان اشاره کرد و گفت که توجه به اشتغال در زندان از ۱۵ و ۲۰درصد به ۵۰درصد رسیده و در برخی استان‌ها حتی بیش از این رقم بوده است.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به موضوع اعطای مرخصی به زندانیان در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: اعطای مرخصی به زندانیان در ایام کرونایی حرکتی کاملاً انسان دوستانه و مبتنی بر دین و ارزش‌های الهی و اسلامی بود. وی افزود: کرونا یک بحران جهانی بوده و اگر در کشورهای دیگری که مدعی دفاع از حقوق انسان هستند این میزان مرخصی به زندانیان داده شده، اعلام کنند که چه کرده‌اند.
رئیسی اعطای مرخصی به زندانیان در ایران در دوران شیوع کرونا در کشورمان را بی‌سابقه خواند و از کسانی گلایه کرد که در تریبون‌های مختلف با استناد به برخی منابع نادرست علیه این حرکت موضع‌گیری کرده و اطلاعیه و بیانیه داده‌اند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه تحول در حوزه حدنگاری و کاداستر نیز گفت: در سال۹۹ اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، تا ۱۰برابر اقدامات گذشته بوده است.
رئیسی افزود: براساس گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف تحول خوبی در حوزه کاداستر انجام شده که امیدواریم این روند با جدیت بیشتر پیگیری شود و با حرکت جهادی به سامان برسد. وی ابراز امیدواری کرد برنامه طراحی شده در حوزه حدنگاری طبق آنچه پیش‌بینی شده تا پایان سال۱۴۰۰ به سامان برسد.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش عمده سند تحول قوه قضاییه فناوری پایه است، تصریح کرد: بخش زیادی از کار تحول در دستگاه قضایی مربوط به حوزه فناوری و ایجاد سامانه‌هاست.
رئیس قوه قضاییه همچنین گفت که براساس طرح تحول قضایی نظارت‌ها نیز از «نظارت‌های گذشته‌نگر» به نظارت حین کار و پس از آن تبدیل شده است و این روند به روز شدن و برخط شدن نظارت از سوی همه دستگاه‌ها باید با جدیت پیگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید