• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126809
+
-

چراغ تماشاخانه‌ها در نوروز روشن است

نگاهی به تئاترهای هفته اول فروردین

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

نوروز امسال هم با کرونا شروع می‌شود؛ مهمان ناخوانده یک‌ساله‌ای که هنوز قصد ندارد برود. در یک سال گذشته خیلی از مشاغل دچار خسران شدند و خیلی از شاخه‌های هنری به‌دنبال تعطیلی‌های پی‌درپی آسیب دیدند. تئاتر هم از این امر مستثنا نبوده و نیست. اما با توجه به وضعیت موجود قرار است فعالیت گروه‌های نمایشی همچنان ادامه داشته باشد و سنت اجراهای نوروزی در هفته‌های اول ۱۴۰۰ پا برجا باشد؛ سالی که شروعش تقریبا همزمان با روز جهانی تئاتر است؛ تئاتری که بیشترین مشکلات را دارد، اما همچنان تلاش می‌کند که حیاتش ادامه داشته باشد. از هفته دوم فروردین برخی از تماشاخانه‌ها میزبان اجراهای نمایشی می‌شوند که قرار است با همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی صحنه بروند.

دکتر مصدق بعد از سال‌ها به تئاترشهر می‌آید
هادی مرزبان که سال‌های سال است پیگیر اجرای نمایشنامه «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» است، این نمایش را به تئاترشهر می‌آورد. مرزبان این نمایش را بهار سال آینده در تالار اصلی اجرا خواهد کرد و تمرینات نمایش از دهم فروردین آغاز می‌شود. مرزبان قصد داشت این نمایش را بهمن و اسفند سال 1398در تالار وحدت روی صحنه ببرد، اما آن زمان تمرین نمایش متوقف شد و همه‌گیری کرونا و به‌دنبال آن تعطیلی تئاتر هم، گروه اجرایی این نمایش را بر آن داشت تا زمان دیگری را برای اجرای این اثر درنظر بگیرند.

2نمایش از یک نویسنده در ایرانشهر
کهبد تاراج هم که این روزها «یاماها» را در تئاترشهر دارد، برای اوایل بهار اجرای نمایش دیگری را درنظر گرفته است. تاراج از اجرای نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» که به‌تازگی نیز متن آن منتشر شده از فروردین‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد. این کارگردان عنوان کرده که حمید پورآذری طراحی صحنه نمایش را برعهده دارد و بهروز پناهنده و ارسطو خوش‌رزم نیز بازیگران نمایش هستند.
همزمان با اجرای این نمایش، رضا بهرامی هم نمایش «سگک» را که تاراج نوشته در سالن سمندریان اجرا خواهد کرد.

مرفی در سایه
نگین ضیایی از دیگر کارگردانان تئاتر هم می‌گوید: «مرفی قرار است به‌عنوان نخستین اجرای سال ۱۴۰۰ تالار سایه تئاترشهر در فروردین‌ماه روی صحنه برود؛ البته هنوز زمان دقیق اجرا مشخص نیست و بستگی به سیاست‌های مجموعه دارد.» وی زمان تقریبی اجرا را هفته اول یا دوم عنوان کرده است. این نمایش اقتباسی از رمان «مرفی» ساموئل بکت است.

مرگ گرم در قشقایی
کارگردان «مرگ گرم» که قرار است فروردین ۱۴۰۰روی صحنه برود، عنوان کرد، این نمایش در اپیزودهای مختلف اتفاقات دهه ۴۰ تا ۹۰ را به تصویر می‌کشد و پیش‌بینی‌ از وقایع بعد از ۱۴۰۰ ارائه می‌کند. این نمایش قرار است اجرایش را در قشقایی داشته باشد. «مرگ گرم» اثری اپیزودیک است که اتفاقات دهه ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و پیش‌بینی رخدادهای بعد از ۱۴۰۰ را در برمی‌گیرد. همه اپیزودهای نمایش داستانگو هستند، اما فقط اپیزود ۱۴۰۰ به‌صورت پرفورمنس ارائه می‌شود. در هر اپیزود رخدادها و اتفاقات مهم یک‌دهه به‌صورت نمایشی برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود و شاهد ادبیات، موسیقی، افکار، آرمان‌ها، پوشش و همه خصوصیات هر دهه در قالب دراماتیک و فضایی نوستالژیک خواهیم بود.

زیر آسمان پاریس در مهرگان
علاوه بر تماشاخانه‌های دولتی، برخی از سالن‌های خصوصی نیز در حال آماده کردن اجراهای نوروزی هستند. مهرگان با 2سالن خود اجراهایش را آغاز خواهد کرد. «زیر آسمان پاریس» عنوان نمایشنامه‌ای است که در سالن شماره2 مهرگان از ۸ فروردین اجرا می‌شود. پیروز میرزایی این نمایش را کارگردانی کرده است. میثم ترکمند هم در سالن شماره2 «رویای یک نویسنده» را اجرا خواهد کرد؛ نمایشی که گروه برای تماشایش رده سنی زیر ۱۶ سال را ممنوع کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید