• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126753
+
-

میز خبر/فردا واکسن کرونای وزارت دفاع رونمایی می‌شود

وزیر بهداشت اعلام کرد که قرار است فردا (سه‌شنبه) واکسن کرونای تولیدشده توسط وزارت دفاع به نام سپند رونمایی شود. به‌گفته سعید نمکی، فاز ترزیق انسانی این واکسن هم شروع می‌شود.

منع تردد شبانه تا ۱۵ فروردین ادامه دارد
دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از اعمال محدودیت منع تردد شبانه در تعطیلات نوروز در تمامی شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی خبر داد. براساس اعلام حسین قاسمی به ایسنا، منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در ایام نوروز هم برای تمامی شهرها اعمال می‌شود. بر این اساس تفاوتی ندارد که شهر در وضعیت آبی، زرد، نارنجی یا قرمز قرار گرفته باشد، طرح منع تردد شبانه در آن اعمال خواهد شد. منع تردد شبانه تا ۱۵ فروردین‌ماه در تمام شهرها اعمال می‌شود.

شهرها و استان‌های‌ مسافرپذیر احتمالا نارنجی‌اند
براساس اعلام رئیس پلیس راهور، شهرها و استان‌های مسافرپذیر در مرز وضعیت نارنجی قرار دارند و امروز وضعیت آنها به نارنجی تغییر پیدا می‌کند. به گزارش ایسنا، به‌گفته جمال هادیانفر، سفر به این شهرها و استان‌ها احتمالا مانند گذشته محدود و ممنوع است: «آنچه به‌صورت روشن و شفاف به ما ابلاغ شده این است که تردد و سفر در تعطیلات نوروز در شهرهای زرد و آبی بلامانع است و ممنوعیت مربوط به تردد و سفر به شهرهای قرمز و نارنجی خواهد بود. نکته بعدی مربوط به شهرهای مسافرپذیر زردرنگ مانند شیراز و استان‌هایی همچون گیلان، مازندران و خراسان رضوی است که در مرز وضعیت نارنجی قرار دارند و تا امروز وضعیت آنها به نارنجی برمی‌گردد؛ البته حالا هم در این شهرها به‌عنوان شهرهای مسافرپذیر محدودیت تردد اعمال می‌شود و متخلفان 500هزار تومان جریمه می‌شوند، اما فردا (25اسفند) آخرین وضعیت ابلاغ می‌شود که خارج از مطالب عنوان شده نخواهد بود.» او ادامه داد: «تردد بین شهرهای زرد به زرد، آبی به آبی، زرد به آبی و آبی به زرد ممنوع نیست، اما همچنان تردد شبانه در تمامی شهرها ازجمله قرمز، نارنجی، زرد و آبی از ساعت 21تا 3بامداد ممنوع بوده و 200هزار تومان جریمه در پی دارد.»

خروج 4 شهر خوزستان از وضعیت قرمز
وزیر کشور از خارج شدن 4شهر خوزستان از وضعیت قرمز خبر داد و گفت: «در خوزستان با توجه به شرایط موجود روزانه از 21هزار نفر تست گرفته می‌شود؛ به همین دلیل هم تعداد شناسایی‌ها بالا رفته است.» به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره واردات و تولید واکسن هم گفت: «هم‌اکنون هم تولید واکسن در داخل دنبال می‌شود و بنیاد برکت وعده داده تا اواخر خرداد‌ماه واکسن را به بازار ارائه کند و مؤسسات رازی و پاستور هم موضوع تولید واکسن را دنبال می‌کنند. البته با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده منتظر تولید واکسن در داخل نماندیم و برای گروه‌های پرخطر واردات را انجام دادیم. تا شب عید براساس قولی که وزیر بهداشت داده‌اند می‌توانیم واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و بالای ۶۰ سال را در حد قابل‌قبولی انجام دهیم. ۶۰ تا ۶۴ درصد فوتی‌ها بالای ۶۰‌سال هستند که با واکسیناسیون آنها ۶۰ تا ۶۴درصد فوتی‌ها کاهش می‌یابد.» او در ادامه به وضعیت انجام سفرهای نوروزی اشاره کرد. به‌گفته رحمانی‌فضلی، امروز اسامی شهرهای قرمز و نارنجی به‌صورت عمومی اعلام می‌شود. قرار است شهرهایی که قرمز و نارنجی‌اند، عبور از کمربندی آنها امکان‌پذیر باشد، حتی برای عبور از داخل این شهرها هم مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما توقف در شهرهای قرمز و نارنجی ممکن نیست.

احتمال افزایش شیوع کرونا در تهران پس از تعطیلات
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از احتمال افزایش شیوع کرونا در تهران پس از تعطیلات نوروز خبر داد و گفت:« با توجه به شرایط متفاوت تهران هیچ تضمینی برای پایداری شرایط کرونایی در این کلانشهر  وجود ندارد و هر لحظه ممکن است وضعیت شیوع اپیدمی تغییرکند.» به‌گفته علیرضا زالی، به‌نظر می‌رسد استان تهران و خصوصا مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به‌عنوان بالاترین خدمت‌دهنده به بیماران کرونایی در سطح کشور، پس از پایان تعطیلات نوروزی روزهای سختی را تجربه کنند. او با اشاره به ترددها و تراکم بالای جمعیت در واپسین روزهای سال ادامه داد:«پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ روز اول تعطیلات لود بیماری افزایش یابد، چرا که به‌دلیل ماهیت ویروس کرونا و دوره نهفتگی این بیماری به‌نظر می‌رسد بیمارستان‌های تهران در هفته‌های اول سال جدید میزبان شمار بالاتری از مبتلایان باشند.» او خواستار آمادگی کامل تیم بهداشت و درمان در مراکز درمانی تابعه دانشگاه در تعطیلات نوروز شد:« باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای انجام شود تا ارائه خدمات دچار نقصان و کاستی نشود.» براساس اعلام او، سال آینده، سال سختی برای مراکز درمانی دانشگاه خواهد بود، در سال پیش رو و تعطیلات نوروزی که قطعا با بحران‌های کرونا همراه خواهد بود، فعالیت‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی مثل سال‌های گذشته بیشتر خواهد بود؛ چرا که بخش زیادی از ارائه خدمت بر دوش بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی تحمیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید