• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126752
+
-

جزئیات اقدامات بسیج ضدکرونا در نوروز منتشر شد

خطر طغیان کرونا در 14استان کشور

خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز و کرمانشاه در معرض خطر طغیان بیماری قرار دارند

در سیزدهمین‌ماه از اعلام رسمی شیوع در کشور و دومین تعطیلات نوروزی که با همه‌گیری این بیماری همراه است، بسیج ضدکرونا، اقدامات نوروزی‌اش را برای کنترل این بحران، منتشر کرده است. در فهرست اقداماتی که قرار است از سوی این گروه انجام شود، تشدید مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-19 به‌صورت محله‌محور و خانواده‌محور و مبتنی بر برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت است. حمایت از سالمندان پرخطر، تشدید بیماریابی، قرنطینه معکوس سالمندان پرخطر و بیماران زمینه‌ای و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه نوروزی ازجمله این اقدامات است. این گام چهارم بسیج ملی طرح شهید قاسم سلیمانی برای مدیریت و کنترل همه‌گیری کووید-19 است؛ طرحی که از اوایل آذر‌ماه اجرا شد. به گزارش ایسنا، براساس اعلام وزارت بهداشت، گام چهارم بسیج ملی مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ از ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ با همکاری هلال‌احمر و سمن‌ها، اجرا می‌شود.همچنین برنامه تقویت و تشدید ۱۴ استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز و کرمانشاه که در معرض خطر طغیان بیماری قرار دارند را تحت پوشش قرار خواهد داد. علاوه بر این، 6استان خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، فارس و قم به‌عنوان استان‌های مهمان‌پذیر هم در این مداخله شرکت داده می‌شوند. رهگیری، رصد فعال و انجام تست کووید-۱۹ مبتلایان و افراد در تماس نزدیک با استفاده از فناوری‌های هوشمند حداقل به میزان ۸۰درصد در ۱۵ روز اول و ۹۰درصد در ۱۵ روز دوم اجرای طرح، پوشش مراقبتی و حمایتی سالمندان حداقل به میزان ۳۰درصد با اولویت سالمندان بسیار پرخطر و پرخطر، جداسازی دوهفته‌ای بیماران و موارد مشکوک شناسایی‌شده به میزان ۱۰۰ درصد، پوشش حمایتی از افراد جداسازی شده، در قرنطینه معکوس و آسیب‌دیده از کووید-۱۹ به میزان ۱۰۰ درصد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل به میزان ۹۰درصد در ۱۵ روز اول و ۹۵درصد در ۱۵ روز دوم اجرای طرح و قرنطینه کامل و نسبی جوامعی که در آنها طغیان بیماری تأیید می‌شود؛ اقداماتی ازجمله افزایش ۱۰۰درصدی رعایت پروتکل‌های مصوب تا رسیدن به مرحله کنترل طغیان، افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حداقل ۹۵درصد در مجامع عمومی و کاهش سفرهای بین‌شهری غیرضروری به حداقل ۹۷درصد، ازجمله اهداف این طرح است.
ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به‌صورت فعال، شناسایی زودهنگام کووید-۱۹ و افراد در معرض تماس نزدیک، مراقبت از گروه‌های در معرض خطر به‌ویژه سالمندان پرخطر و خیلی پرخطر، اطمینان از جداسازی و قرنطینه خانگی/ غیرخانگی و توسعه و بهبود کیفیت درمان سرپایی ازجمله سیاست‌های وزارت بهداشت در اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا به شمار می‌رود. گروه‌های هدف این بسیج ملی هم شامل افراد مبتلای شناسایی‌شده توسط غربالگری فعال و غیرفعال، افراد مشکوک و محتمل، افراد در معرض تماس نزدیک با بیماری و افراد پرخطر شامل سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و... است. در ادامه گزارش جزئیات طرح آمده است که انجام تست‌های تشخیصی سریع هم در این شرایط الزامی است. این تست‌ها باید در مقابل منزل انجام شده و نتیجه در همان زمان اعلام شود تا از تردد افراد مشکوک و محتمل در سطح شهر جلوگیری شود. همچنین در فرایند رهگیری تماس‌های نزدیک، افراد نیازمند ویزیت پزشک باید به مراکز منتخب کووید-۱۹ ارجاع داده شوند و یا از طریق تیم‌های مراقبت در منزل ویزیت و مراقبت شوند. یکی دیگر از موضوعاتی که در برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی، مورد توجه قرار گرفته و بر آن تأکید شده است، برقراری محدودیت‌ها در سفر و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در سفر است. به‌طوری که دستورالعمل‌هایی در این زمینه در قالب طرح اعلام شده که در تعطیلات نوروز باید مورد توجه قرار گیرد. براساس این طرح، هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری حق مسافرگیری بیش از ۶۰ درصد ظرفیت خود را ندارند. در عین حال در این وسایل حمل‌ونقل عمومی باید آموزش‌های مرتبط با پیشگیری و حفاظت فردی اعم از استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی با مناسب‌ترین روش به مسافران منتقل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید