• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126740
+
-

توپ ناتوانی فوتبال در زمین تحریم‌ها

مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ایران معتقدند تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن میزبانی از تیم ایران سیاسی بوده، البته آنها هنوز راهکاری برای مقابله با این تصمیم ارائه نکرده‌اند

توپ ناتوانی فوتبال در زمین تحریم‌ها

ماه‌عسل شهاب عزیزی‌خادم، رئیس جدید فدراسیون فوتبال خیلی زود به سر رسید. او که با لب خندان و شعارهای انتخاباتی رنگارنگ آمده بود، دیروز مدیران سابق فدراسیون را به‌عنوان مقصران از دست دادن میزبانی تیم ملی معرفی کرد. این در حالی است که او پیش از این در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود چنانچه رأی بیاورد، کاری به گذشته نخواهد داشت.
در بیانیه‌ای که ظهر دیروز سایت فدراسیون فوتبال به نقل از رئیس فدراسیون منتشر کرد، آمده است: تضییع حق میزبانی ایران به‌خاطر سهل‌انگاری مدیریت گذشته بوده است. در این بیانیه به جلسه رئیس فدراسیون فوتبال با وزیر ورزش و وزیر امورخارجه اشاره شده و آمده است: «انرژی و توان همه ارکان فدراسیون در چند روز اخیر صرف موردی غیرمترقبه و ظالمانه شده که باعث و بانی آن، افراد دیگری بوده‌اند. ما با هدف خدمت به فوتبال ایران در فضای شفاف وارد شده‌ایم؛ اما آواری از مشکلات متنوع و متعدد بر سرمان ریخت که مردم ایران، همه حقیقت مرتبط با آن را می‌دانند و البته می‌دانند که ما مسبب این ویرانی نبوده‌ایم. تا لحظه آخر برای گرفتن همه حقوق فوتبال ایران تلاش خواهیم کرد و آنجا که ناکام باشیم از مردم ایران عذر خواهیم خواست که فقط به خدا و مردم ایران وامداریم.»

  وزیر ورزش: تصمیم AFC بخشی از پازل تحریم‌هاست
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش ایران، دیروز در دفتر کارش در نشستی مشترک با رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون فوتبال و سخنگوی وزارت خارجه، موضوع میزبانی بحرین در مرحله انتخابی جام‌جهانی را بررسی کرد. پس از این نشست، سایت وزارت ورزش، به نقل از وزیر نوشت: «تصمیم سیاسی و غیرورزشی کنفدراسیون آسیا بخشی از پازل تحریم‌ها علیه ایران است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌روی آن دست گذاشته است. مجموعه مدیریت ورزش کشور شامل وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال بر این باور هستیم که میزبانی حق مسلم ماست و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد. هنوز فرصت داریم که بخواهیم تصمیم گرفته‌شده را عوض کنیم.»

  چراغ سبز به عربستان
گرفتن حق میزبانی تیم ملی ایران و بخشیدن آن به بحرین، تنها مسئله این روزهای فوتبال ایران نیست. همزمان با این تصمیم، کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی بازی‌های 3گروه از لیگ قهرمانان آسیا را هم به عربستان داده است. استقلال در یکی از این 3گروه قرار دارد و فولاد خوزستان هم اگر از پلی‌آف عبور کند، باید بازی‌هایش را در عربستان انجام دهد. این در حالی است که از سال1395 تاکنون بازی‌های تیم‌های ایرانی و سعودی به‌دلیل مناقشات سیاسی، در زمین بی‌طرف برگزار شده است.
ایران همواره اعلام کرده با سفر به عربستان مشکلی ندارد، به شرطی که آنها هم به ایران سفر کنند. مسعود سلطانی‌فر در بخشی از گفت‌وگویش با سایت وزارت ورزش این موضوع را تکرار کرده است: «درباره مسابقات لیگ قهرمانان آسیا فرصت چندانی نداریم و باید تصمیم لازم را بگیریم، باید فضای منطقی‌تری ایجاد کنیم و عوارض حضور تیم‌های ایران در کشورهای دیگر را کم کنیم. کشور ایران از همه لحاظ امن است و هیچ‌گونه مشکلی برای میزبانی مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم.»

  صالحی امیری: به دنبال انزوای ایران هستند
رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم مانند وزیر ورزش، تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا را غیرورزشی خواند. او که پیش از این گفته بود شیخ‌سلمان بحرینی، شایستگی نشستن بر صندلی ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را ندارد، دیروز در نشستی خبری مواضع قبلی‌اش را تکرار کرد: «تصمیم سلب میزبانی از ایران تصمیمی سیاسی بود و فشار سیاسی و اقتصادی را به حوزه ورزش وارد کردند. به‌دنبال انزوای ایران هستند. از نظر ما مسئولیت این بی‌تدبیری  بر عهده شیخ‌سلمان است.» 

  سخنگوی وزارت خارجه: تصمیم، سیاسی است 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از نشست مشترک با وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون فوتبال، گفت: «این تصمیم را ورزشی نمی‌دانیم و بیشتر یک تصمیم سیاسی است.» او همچنین از اراده وزارت خارجه برای کمک به فوتبال حرف زد: «زمانی که فدراسیون و وزارت ورزش به ما اطلاع دادند براساس نکاتی که برای ما مطرح شد یک دیپلماسی ورزشی را آغاز کردیم. تمام تلاش و ظرفیت‌های لازم را به‌کار خواهیم گرفت تا در این مسیر بهترین نتایج را برای فوتبالدوستان به‌دست بیاوریم. طبیعی است که باید تلاش کنیم در هر شرایطی ورزشکاران و فوتبالی‌های ما خواسته‌های ملت را اجرایی کنند، ما نیز کنار آنها هستیم تا ان‌شاءالله موفق باشند.»

  ایران در عمل چه اقدامی کرده است؟
دور برگشت مسابقه‌های انتخابی جام‌جهانی، خرداد سال آینده برگزار می‌شود. ایران فرصت زیادی دارد که تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره میزبانی بحرین را تغییر دهد. اما سؤال این است: مدیران ورزش ایران تاکنون در عمل چه گام‌های مؤثری برداشته‌اند؟ پاسخ صالحی‌امیری به این سؤال: «آقای ظریف رسما نامه اعتراض به اینفانتینو نوشت و سلطانی‌فر هم اعتراض کرده است. ما هم به توماس باخ، رئیس IOC نامه نوشتیم و اعتراض کردیم. قرار شد فدراسیون فوتبال نیز رسما به فیفا و کنفدراسیون آسیا اعتراض کند و نشست‌های دوجانبه‌ای داشته باشند. مسئله، ملی است و تمام ظرفیت ملی کشور بسیج شده‌اند.»
نامه‌هایی که صالحی‌امیری به آنها اشاره کرده، تاکنون بی‌پاسخ مانده‌اند. نه کنفدراسیون فوتبال آسیا به نامه وزیر و رئیس فدراسیون جواب داده و نه جیوانی اینفانتینو و توماس باخ حرفی زده‌اند که امیدوارکننده به‌نظر برسد.

  دعای خیر مدیران ورزش بدرقه راهتان!
در حقیقت آنچه تاکنون اتفاق افتاده، سروصداهایی است که بیشتر مصرف داخلی داشته است. شاید به همین‌خاطر است که وزیر ورزش در بخشی از حرف‌هایش از بازیکنان تیم ملی خواسته بی‌توجه به اتفاقات اخیر، خودشان را برای شکست حریف آماده کنند: «با وجود همه تصمیماتی که اتخاذ شده، ما باید از موضع قدرت در مسابقات حاضر شویم، چون قدرت فوتبال ایران بیشتر از دیگر کشورهای همگروه ماست و بازیکنان تیم ملی باید این موضوع را بدانند که می‌توان با قدرت از این گروه به مرحله بعدی صعود کرد.»
وزیر ورزش غیرمستقیم به بازیکنان تیم ملی پیام داده است که کاری از ما برنمی‌آید و شما باید زحمت صعود به جام‌جهانی را بکشید!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید