• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126743
+
-

زیر حلقه/ موقعیت بسکتبال زنان

افشین رضاپور - کارشناس بسکتبال

جمعه با قهرمانی تیم بهمن، مسابقات بسکتبال بانوان به پایان رسید. به‌دلیل کرونا و در شرایطی که بسیاری از خانم‌های بسکتبالیست در نقاط مختلف دنیا «لیگ» نداشتند، با پیشنهاد اسپانسرهای ایرانی و استقبال خوب بازیکنان خارجی، امسال نفرات خوبی جذب تیم‌ها شدند. نظم برگزاری بازی‌ها خوب بود و امتیازآوران تیم‌ها، بازیکنان خارجی بودند. در مورد بسکتبال بانوان بنا به دلایلی کارهای زیادی داریم. آموزش و امکانات باید به‌عنوان اصلی‌ترین محورهای رشد و ارتقا دیده شوند. مشارکت استان‌ها پایین است، به‌طور مثال از 13تیم امسال 7تیم تهرانی بودند و شهرهای شیراز، بندرعباس و... را از دست دادیم. جایگاه بسکتبال زنان ایران در رنکینگ جهانی 81 است و در آسیا در دسته دو (B) هستیم.

جوانان مثل نوجوانان
تیم بسکتبال جوانان به سرنوشت تیم نوجوانان ایران گرفتار شد و نتوانست سهمیه آسیا-اقیانوسیه را به‌دست بیاورد. فیبا تیم‌های پسران زیر 19سال سایر قاره‌ها را با توجه به نتایج مسابقات انتخابی معرفی کرد اما در آسیا و اقیانوسیه با توجه به برگزار نشدن مسابقات انتخابی، فقط رتبه‌بندی جهانی ملاک بود. بر این اساس به‌دلیل رتبه پایین‌تر ایران، تیم‌های استرالیا، چین، ژاپن و کره‌جنوبی راهی رقابت‌های زیر 19سال جهان می‌شوند که تیرماه 1400در لتونی برگزار خواهد شد. پیش از این در مورد تیم نوجوانان نیز همین اتفاق افتاد. سستی در برنامه‌ریزی آسیا و از دست رفتن فرصت برای تیم‌های پایه قبول، اما نباید از نزول فاحش بسکتبال ایران در رده‌های پایه و سقوط به مکان ششم آسیا-اقیانوسیه غافل شد.

مسابقات اورژانسی
بعد از بسکتبال بانوان که شاهد کسب  سی سی و پنج امتیاز توسط یک بازیکن خارجی بودیم، تیم‌های مردان نیز از آخرین فرصت‌های جذب بازیکن خارجی استفاده کردند و بازیکنانی آوردند که در هر بازی  چهل چهل و پنج  امتیاز بگیرند! پریروز در بازی‌ای که تیم برنده 81 امتیاز داشت بازیکن خارجی ذوب‌آهن مقابل تیم شهرداری قزوین 42امتیازی شد. فشردگی بازی‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده که تیم‌ها بابت حضور برخی بازیکنان با دستمزدهای بالا زیاد ضرر نکنند به همین دلیل در میان اعتراض بقیه به بازی کردن در تعطیلات، مسابقات 5فروردین از سر گرفته می‌شود. لیگ با بازیکن خارجی همیشه مورد تحسین بوده اما در مورد بازیکن خارجی فوری و فوتی و مسابقات سرپایی و اورژانسی بیشتر باید دقت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید