• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126709
+
-

توقف قطار انتخاباتی نتانیاهو در ایستگاه اردن

گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد تصمیم اردن برای کارشکنی در سفر نتانیاهو به ابوظبی با هماهنگی رقبای انتخاباتی او اتخاذ شده است

توقف قطار انتخاباتی نتانیاهو در ایستگاه اردن

 سیاوش فلاح‌پور- روزنامه‌نگار

حواشی لغو سفر بنیامین نتانیاهو  به ابوظبی، در نتیجه کارشکنی اردن همچنان ادامه دارد. قرار بود این سفر در روز جمعه هفته گذشته به نقطه عطفی طلایی در کمپین انتخاباتی نتانیاهو تبدیل شود؛ شخصیتی که درصورت شکست انتخاباتی، تمام مصونیت‌های سیاسی خود مقابل دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در پرونده فساد را از دست خواهد داد. به روایت روزنامه هاآرتص، سازمان هوایی اردن ظهر روز جمعه و برخلاف توافق اولیه، حریم آسمان این کشور را به روی هواپیمای حامل نخست‌وزیر اسرائیل مسدود می‌کند. تصمیم سازمان هوایی اردن با گذشت نزدیک به 4ساعت و هنگامی که دیگر برنامه سفر نتانیاهو به ابوظبی کاملا لغو شده بود تغییر کرد. منابع اردنی مدعی هستند این اتفاق در اثر یک ناهماهنگی سازمانی به‌وجود آمده، اما تمام منابع رسانه‌ای اتفاق نظر دارند که علت این حادثه، مانع تراشی نیروهای امنیتی اسرائیل برای بازدید ولیعهد اردن از مسجدالاقصی بوده است.دولت هاشمی اردن براساس سنت تاریخی و توافق اوسلو، تولیت مسجدالاقصی در شهر قدس را برعهده دارد، اما این حق تاریخی و قانونی طی سال‌های اخیر بارها از سوی رژیم اشغالگر قدس نقض شده است. حالا به‌نظر می‌رسد دولت اردن هم تصمیم گرفته در واکنش به رفتارهای اسرائیل از موضع انفعالی سال‌های گذشته خارج شده و در سطح توان خود به این رژیم پاسخ دهد. در نتیجه این رویکرد، یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده‌ نتانیاهو، 10روز مانده به انتخابات حساس پارلمانی عملا از دست رفت. جالب آنکه در این میان، حتی خبر سرمایه‌گذاری گسترده امارات در رژیم صهیونیستی نیز به حاشیه رفته و بازتاب چندانی در رسانه‌های عبری زبان نداشت. دولت امارات، صبح روز جمعه (ساعاتی پیش از سفر مقرر نتانیاهو به ابوظبی) اعلام کرد؛ صندوقی به ارزش 10میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی، صنعت، تکنولوژی، کشاورزی و داروسازی اسرائیل درنظر گرفته است. اما خبر تاسیس این صندوق که قرار بود بخشی از دستاوردهای سفر نتانیاهو به ابوظبی باشد با کارشکنی‌ دقیقه90 اردنی‌ها عملا به حاشیه رفت.

پیام اردن برای بایدن
روزنامه القدس العربی، روز گذشته با انتشار تحلیلی مدعی شد حادثه کارشکنی اردن در سفر نتانیاهو به امارات فراتر از مشکلاتی نظیر لغو سفر ولیعهد به مسجدالاقصی بوده است. در این تحلیل آمده است: اردن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مخالفان معامله قرن ترامپ و نتانیاهو، حالا با تغییر دولت در آمریکا بار دیگر عرصه را برای نقش آفرینی مقابل رقبای منطقه‌ای خود مناسب دیده است. این کشور با تصمیم هوشمندانه لغو سفر نتانیاهو، موضع خود در حمایت از چشم‌انداز دولت دمکرات آمریکا برای حل نزاع عربی-اسرائیلی براساس راه‌حل 2کشور را اعلام کرده است. از سوی دیگر، با توجه به روابط پر تنش میان بایدن و نتانیاهو می‌توان تصمیم اردن را هدیه‌ای به رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز دانست.

خشنودی رقبای نتانیاهو
ماجرای لغو سفر نتانیاهو به امارات، بلافاصله با واکنش نظامیان منتقد وی در داخل سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو شد. ژنرال بنی‌گانتز، رئیس ائتلاف آبی-سفید که یکی از رقبای اصلی حزب لیکود در انتخابات است در این‌باره گفت: روابط استراتژیک ما با اردنی‌ها طی سال‌های اخیر در نتیجه سیاست‌های غلط نتانیاهو به‌طور جدی آسیب دیده است. نتانیاهو به‌دلیل منافع شخصی و انتخاباتی خود، بسیاری از اصول و قواعد دیپلماتیک را زیر پا می‌گذارد و در نهایت، هزینه تمام این ساختارشکنی‌ها توسط اسرائیل پرداخت می‌شود. گابی اشکنازی، وزیر خارجه دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی و دیگر رقیب نظامی نتانیاهو در انتخابات نیز بدون اشاره مستقیم به ماجرای لغو سفر امارات گفت: وضعیت روابط اسرائیل با اردن به نقطه خطرناکی رسیده است. ما نمی‌توانیم منافع تاریخی خود که از دوران توافق اوسلو به‌دست آورده‌ایم را فدای برخی رقابت‌های کوتاه‌مدت انتخاباتی کنیم.
در این میان برخی رسانه‌های عربی مدعی شدند تصمیم دولت اردن برای لغو سفر نتانیاهو به امارات با هماهنگی برخی نیروهای سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است. روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع آگاه در امان می‌نویسد: رقبای نظامی نتانیاهو که از روابط خوبی با اردن برخوردار هستند در تحریک این کشور به جلوگیری از سفر نخست‌وزیر اسرائیل نقش داشته‌اند. العربی الجدید مدعی است توافق محرمانه طرفین در جریان سفر هفته گذشته ژنرال بنی‌گانتز به اردن صورت گرفته است؛ درحالی‌که نتانیاهو طی سال‌های اخیر ائتلافی جدید با رهبران کشورهای عرب خلیج‌فارس تشکیل داده، دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل همچنان بر روابط خود با کشورهایی نظیر اردن و مصر تکیه دارند.

واکسیناسیون؛ آخرین برگ برنده نتانیاهو
اگرچه با لغو سفر نتانیاهو به امارات، یکی از مهم‌ترین حلقه‌های کمپین انتخاباتی او بر باد رفت، اما موج گسترده واکسیناسیون کرونا، همچنان نقطه قوتی اساسی برای نخست‌وزیر اسرائیل و لیست مورد حزب لیکود به شمار می‌رود. براساس آخرین آمارها، رژیم صهیونیستی تا‌کنون 9میلیون‌ و 400هزار دوز واکسن فایزر در اختیار بیش از 5میلیون شهرک‌نشین قرار داده است. نتایج برنامه واکسیناسیون اسرائیل که از‌ماه دسامبر سال2020 آغاز شده، به‌تدریج طی هفته‌های اخیر با کاهش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا نمایان شده است. رسانه‌های نزدیک به نتانیاهو تلاش می‌کنند از این برنامه بهداشتی-درمانی به‌عنوان دستاوردی انتخاباتی مقابل رقبای وی استفاده کنند؛ آن هم درحالی‌که رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر با بحران‌های اقتصادی و امنیتی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بوده است. شبکه الجزیره، علت دسترسی گسترده و نامتعارف رژیم صهیونیستی به واکسن فایزر آمریکا را توافقی محرمانه بین ترامپ و نتانیاهو، پیش از تغییر دولت در واشنگتن عنوان کرده است.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته برای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که شانس نتانیاهو برای تشکیل دولت، بدون ائتلاف با مخالفان کاهش یافته است. پیش از این اعلام شده بود که ائتلاف لیکود به 61کرسی در انتخابات دست می‌یابد؛ اما این تعداد براساس نظرسنجی روز شنبه معاریو با گذشت یک‌ماه به 46کرسی رسیده است. جالب آنکه علت اصلی کاهش آراء نتانیاهو، افزایش کرسی‌های احزاب عربی و همچنین حزب چپ‌گرای «کار» در اسرائیل عنوان شده است. تمام این ها در حالی است که رقبای راست‌گرای نتانیاهو (ائتلاف آبی-سفید و حزب امید جدید) هنوز برای ارائه لیست واحد در انتخابات به توافق نرسیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود توافق این احزاب، وضعیت اردوگاه نتانیاهو را از آنچه هست وخیم‌تر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید