• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126678
+
-

ضرورت مشارکت سیاسی در ماراتن 1400


مشارکت سیاسی و توجه به اهمیت حضور مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است قریب به 3‌ماه دیگر یعنی در 28خردادماه 1400برگزار شود، موضوعی است که به مطالبه جدی جریان‌های سیاسی در کشور بدل شده و محل توجه و تأکید ویژه طیف‌های اصلاح‌طلب در انتخابات پیش‌رو قرار گرفته است. هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم سخنان و اعلام موضع چهره‌های نزدیک به این جریان درباره فراهم آوردن بستر مشارکت عمومی پررنگ‌تر و پرتکرار‌تر می‌شود. چنان‌که دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و سیدحسن‌خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی محور اساسی سخنانشان را به این مهم اختصاص دادند.

  سیدحسن خمینی: جامعه باید بر مدار اکثریت باشد 

سیدحسن خمینی با تأکید بر اهمیت نظر اکثریت جامعه در اداره کشور گفت: ‌احتمال خطا در تصمیمی که همه یا اکثریت می‌گیرند کمتر است و لذا جامعه باید بر مدار اکثریت باشد. جایی که اکثریت نباشد هیچ کاری نمی‌شود کرد؛ ولو اینکه درست باشد. به گزارش جماران، یادگار امام در دیدار با اعضای حزب مردم‌سالاری با تأکید بر اینکه هیچ راهی برای برون‌رفت از مشکلات وجود ندارد جز اینکه قاطبه ملت اراده کند، گفت: هر کس دلش به حال ایران، فرزندان و نسل‌های آینده‌اش می‌سوزد باید شرایط یک انتخابات بسیار پرشکوه را فراهم کند. او گفت:جامعه متعلق به همه است و کسی نسبت به دیگری اولویت ندارد. اینگونه نیست که اگر من به شما حق سخن می‌دهم در حق شما لطف می‌کنم؛ بلکه اگر جلوی حقّت را بگیرم، دارم به شما ظلم می‌کنم. من و شما در متن جامعه به یک اندازه حق داریم و هرکس می‌تواند زندگی و عقیده خودش را داشته باشد. وی با تأکید بر اهمیت نظر اکثریت جامعه در اداره کشور افزود: احتمال خطا در تصمیمی که همه یا اکثر می‌گیرند کمتر است و لذا جامعه باید بر مدار اکثریت باشد. اینکه امیرالمؤمنین(ع) حضور مردم را دلیل پذیرش خلافت عنوان می‌کنند، ریشه در یک امر واقعی دینی، عقلی و عقلایی دارد. این یعنی شما به چه حقی جای من تصمیم می‌گیری که سرنوشت من را تغییر بدهی؟! من به چه حقی می‌توانم کاری کنم که شما دچار مشکل شوید؟! جایی که اکثریت نباشد هیچ کاری نمی‌شود کرد؛ ولو اینکه درست باشد. سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه در طول ۴۰ سال گذشته هر جایی متن جامعه وارد شده، از همه مشکلات داخلی و خارجی گذر کرده‌ایم، یادآور شد: در آخر جنگ وقتی مردم برای لبیک به پیام امام(ره) آمدند،  در نهایت سرافرازانه مشکلات آخر جنگ را رد کردیم یا در دوره‌های بعد، در انتخابات ۷۶ هم به محض اینکه آن موج اجتماعی آمد، سفرای اروپایی به ایران برگشتند. لذا از من و شما به تنهایی هیچ کاری برنمی‌آید. اگر همه آمدند و یک نفر بیان این قاطبه ملی شد، همه کار می‌توان کرد.

  جهانگیری: مردم باید احساس کنند کاندیدا دارند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری درباره الزامات مشارکت حداکثری و فضای کشور در فاصله 3‌ماه مانده به انتخابات گفت: جریان اصلاح‌طلب‌ و مردم بالاخره دنبال اصلاحات هستند و معتقدند کشور اشکالاتی دارد که باید برطرف شود. برخی اشکالات ساختاری هستند یا مسائلی که باید اصلاح شود. همه باید بدانیم که هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد. تنها مسیری که می‌توان در داخل کشور با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است. جهانگیری با بیان اینکه راه اصلاح امور در همه کشورها از مسیر انتخابات گذشته است، ابراز داشت: ما هم راهی جز این نداریم. در ایام انتخابات وقت زیادی برای این قضیه گذاشته می‌شود و روی آن بحث می‌کنند و می‌گویند آیا شرکت کنیم خوب است یا نه؟ آخر هم تصمیم می‌گیرند که شرکت کنند. سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم چنین بود. حتی در سال ۸۸ هم تردیدهایی وجود داشت اما بالاخره مردم و جریانات سیاسی مشارکت داشتند. وی با بیان اینکه تردیدها ناشی از آن است که مردم فکر می‌کنند رای‌شان اثری ندارد و اختیارات دولت و رئیس‌جمهور کم است، در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: اینطور نیست. رأی تأثیر دارد و رئیس‌جمهور هم بستگی به فردی دارد که انتخاب می‌شود. در دوران مختلف رئیس‌جمهور داشتیم که از اختیارات خود استفاده کرده و توانسته کار را پیش ببرد و توانسته مشکلاتی را حل کند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اصلاح امور آن هم در شرایط دشوار کشور، راهی جز مشارکت بالا وجود ندارد، یادآور شد: مشارکت حداکثری موجب می‌شود در همین جنگ اقتصادی، پیامی به دنیا داده شود که مردم با تمام ظرفیت پای کار هستند. در این صورت با کمترین هزینه می‌توانیم دشمن را به عقب برانیم و فشارها را از روی ملت برداریم. وی درباره برآوردهای انجام شده مبنی بر مشارکت ۴۰ درصدی فعلی مردم در انتخابات بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای کاستن فشارها روی مردم استفاده کنیم.

کناره‌گیری‌ام از دولت جوانمردانه نبود
جهانگیری همچنین درباره علت ماندنش در دولت دوم روحانی نیز تصریح کرد: با توجه به جریان سیاسی‌ای که در آن بودم، بیشتر از همه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بعد آقای خاتمی و سپس دوستان اصلاحات و همچنین آقای روحانی اصرار کردند که وارد انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶ شوم. طبیعی است که نمی‌توان با مردم بازی کرد و به آنها بگوییم رأی بدهند و بعد ما بگوییم نمی‌خواهیم باشیم و خود را کنار بکشیم. وی گفت: کناره‌گیری‌ام از دولت مسئولانه و جوانمردانه نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید