• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126652
+
-

مردی که عشق به دانستن ‌او را به مجرم فرهنگی تبدیل کرد

دستگیری کتاب‌دزد حرفه‌ای در ایتالیا

ذره‌بین
دستگیری کتاب‌دزد حرفه‌ای در ایتالیا


مردی 48ساله که طی سال‌های متمادی برای خود کتابخانه‌ای ویژه و خصوصی با دزدی از کتابخانه‌های عمومی و دانشگاه‌ها تدارک دیده بود، توسط پلیس ایتالیا دستگیر شد. او خود را عاشق کتاب می‌داند و همه کتاب‌هایی را که دزدیده، خوانده است.

سرقت 1100جلد کتاب
به‌گزارش اکتوالیته، پلیس محلی ناحیه ونتو ایتالیا موفق شد این مرد را که با دزدی کتاب از کتابخانه‌های عمومی طی سال‌ها، یک کتابخانه چشمگیر برای خودش درست کرده بود، دستگیر و روانه زندان کند. اتهام این مرد دزدی گسترده و پنهان‌کردن اموال مسروقه ‌شامل بیش از 1100جلد کتاب به ارزش 80هزار یورو بوده است. پلیس محلی شهر ونتو ایتالیا این مرد را در حال خروج از یکی از کتابخانه‌های این شهر دستگیر کرد. او عادت داشته کتاب‌ها را از چندین کتابخانه مختلف خصوصا کتابخانه‌های دانشگاه بردارد. وی در روز دستگیر‌شدن، در کوله‌پشتی‌اش 3کتاب بود که به‌تازگی برداشته و درخواستی نیز برای امانت به کتابخانه مذکور ارائه نداده بود.

متهم تحصیل‌کرده رشته شیمی ‌است
در کتابخانه این مرد مجموعه‌ای شگفت از کتاب‌های عمدتا علمی و دانشگاهی، کتاب‌های بیوگرافی از افراد مختلف، کتاب‌های تاریخی و حتی فرهنگ‌های لغت موجود بوده که کتاب‌ها براساس سیستمی خاص براساس مبدأ اثر یعنی با اشاره به کتابخانه‌ای که کتاب از آنجا به سرقت رفته، طبقه‌بندی شده بودند. آنطور که به‌نظر می‌رسد، او هیچ قصدی برای ایجاد بازار سیاه برای کتاب‌هایش نداشته است. آنطور که از گزارش پلیس معلوم شده، متهم تحصیل‌کرده رشته شیمی بوده که موفق به گذراندن پایان‌نامه خود در این رشته نشده و در گذشته به‌عنوان دستیار فنی یک دانشگاه مشغول به‌کار بوده است.

دزد عاشق فرهنگ
متهم درباره انگیزه خود از سرقت این تعداد کتاب گفته که آرزو داشته یک کتابخانه شخصی بزرگ داشته باشد و دلیل آن جبران احساس شکست در زندگی شخصی‌‌اش بوده که البته عشق به کتاب و فرهنگ هم در آن دخیل بوده است. او در ادامه توضیح داده: «در زندگی‌ام هیچ‌وقت نتوانستم کاری را به‌خوبی انجام دهم؛ اما یکباره خودم را دیدم که ذره‌ذره در حال ساخت یک چیز زیبا به زیبایی یک کتابخانه هستم. عاشق بوی کتاب‌ها هستم. عاشق ورق‌زدنشان؛ اما فراتر از همه اینها تشنه یادگیری هستم. همه این کتاب‌ها را خوانده‌‌ام. بیش از هزار جلد کتابی که از کتابخانه‌های مختلف برداشته‌ام.» روانکاوی که در این پرونده ورود کرده، گفته متهم از نوعی اختلال روانی رنج می‌برد، هرچند خود او ترجیح می‌دهد اسم عشق بی‌حدو‌مرز و بدون محدودیت روی آن بگذارد؛ عشقی به دانش و دانستن که او را به یک جرم فرهنگی واداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید